Archief - Computer zelf in elkaar steken - Doenbaar?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jenthe

Legacy Member
Ik zit een beetje te kijken om een nieuwe PC te kopen. Uiteraard is het meestal veel goedkoper deze volledig zelf te assembleren. Een leuke configuratie samenrapen gaat wel maar ik heb nog nooit de binnenkant van een computer gezien. Is het moeilijk een computer helemaal zelf in elkaar te steken als je geen ervaring hebt? Waar moet je allemaal op letten? Eigen ervaringen? Links naar guides en video's zijn ook welkom!

mdgf

Legacy Member
Als je ergens een oude pc hebt liggen vijs die dan eens open, haal hem uit elkaar en steek hem weer in elkaar, je zult rap zien hoe simpel het wel niet is :).

Al wat je nodig hebt is een schroevendraaier.
Vergelijk het met een ikea kastje, gewoon doen wat logisch lijkt en alles zal toch maar op 1 manier passen (bij de pc dan toch, het kastje kan al ingewikkelder zijn).

build your own computer - Google zoeken
Videos genoeg op youtube ook als je wilt.

Er staat zeker ook wat uitleg in de boekjes van de case en het mobo met extra info.

Het is niet alleen goedkoper, maar ook nog eens de helft van de fun van een nieuwe pc :p.

Het enige waar je voor moet zorgen is dat je zeker niet statisch geladen bent als je het moederbord (of het geheugen en de graka) aanraakt, das nogal dodelijk voor ze.
Maar door gewoon eventjes een ongeverfd, geaard stuk van een radiator of gewoon de aardingspin van een stopcontact aan te raken kun je jezelf gemakkelijk ontladen.

Langs de andere kant heb ik al serieus wat pc's opengeschroefd zonder me te ontladen en nog nooit iets tegengekomen, maar better safe than sorry.

Jenthe

Legacy Member
Merci voor reactie! Dat van die statische elektriciteit had ik inderdaad al eens ergens gelezen. Morgen eens kijken of ik hier die ouwe PC van mijn pa eens uiteen kan schroeven :) Lijkt me inderdaad ook veel leuker als je het helemaal zelf doet.

vnzz

Legacy Member
het is niet moeilijk, gwn de handleiding van je moederbord erbij nemen en kijken waar alles moet :) legt zichzelf uit! trouwens de handleiding van het product ook wel ^^ grtz

razick_killer

Legacy Member
Jenthe zei:
Merci voor reactie! Dat van die statische elektriciteit had ik inderdaad al eens ergens gelezen. Morgen eens kijken of ik hier die ouwe PC van mijn pa eens uiteen kan schroeven :) Lijkt me inderdaad ook veel leuker als je het helemaal zelf doet.

heb al een paar pc's samen gezwierd zonder mij te ontladen en nooit probs gezien....
ik zou daar niet zo wakker van liggen tenzij je een wollen trui of kousen aan hebt:cool:

het enige waar je voor moet op passen is de cpu omdat het moederbord(soms ook niet) allemaal kleine pinnetjes heeft,die snel plooien bij het verkeerd fitten van de cpu en dan is je moederbord naar de vaantjes :s

mdgf

Legacy Member
heb al een paar pc's samen gezwierd zonder mij te ontladen en nooit probs gezien....
ik zou daar niet zo wakker van liggen tenzij je een wollen trui of kousen aan hebt
Wil niet zeggen dat je het risico (hoe klein ook) wilt nemen bij een nieuwe pc van 1000€ lijkt me ;).

CPU insteken is gewoon een kwestie van kijken, bij de 1155 socket bv zijn er twee duidelijke inkepingen op de socket en de cpu die maar op 1 manier passen. Dan gewoon verticaal laten zakken, controleren dat hij horizontaal ligt en de hendel sluiten (wat serieus spant, maar das normaal).

Ben je niet zeker dat hij helemaal horizontaal ligt haal hem er dan gewoon weer uit en doe het opnieuw tot je het zeker weet.

willonic

Legacy Member
Kheb het zelf nog maar 1 keer gedaan en ben nu voor de moment zelfs bezig met een ultra giga super computer in elkaar te steken (overdrijving; gewoon een bangelijke gamingpc). Maar inderdaad, statische ontlading op uw moederbord of uw videokaart kan dodelijk zijn, zeker als ge 300 euro aan een video kaart hebt gespendeerd. Da zijn dingen die ge moet vermijden. Voor de rest is er bij elk onderdeel dat je koopt wel een handleiding bij om je te helpen hoe wat waar moet.

Misschien voordat je de onderdelen koopt,eerst de gehele computerconfiguratie overlopen.
Anders koop je misschien een processor die je moederbord bvb niet ondersteunt. Dus op voorhand je configuratie kiezen en overlopen (best met iemand die veel afweet van hardware) en dan pas zorgen maken over waar welke onderdelen moet.

En als laatste, het geeft inderdaad echt veel voldoening om je eigen computer in elkaar te steken. =)

Jenthe

Legacy Member
Computerconfiguratie lukt wel, ik zal hem sowieso hier nog eens posten vooraleer ik tot een definitieve aankoop ga. Heb er al zin in gekregen, alleen moeten er eerst nog een vakantiejob afgewerkt worden voor ik het kan betalen :p

Eld0

Legacy Member
Zeker niet moeilijk. Ik had ook raad gevraagd bij mijn eerste computer maar gewoon de handleiding lezen bij je moederbord.

mdgf

Legacy Member
Een grote hulp voor mij was de website van Alternate (ALTERNATE. Hardware - Software - Entertainment) waar je kan uitzoeken of de gekozen onderdelen bij elkaar passen.
De builder van alternate geeft soms juist fouten die er niet zijn, niet gebruiken dus, post het maar gewoon hier :).

mdgf

Legacy Member
Ziet er inderdaad zeer mooi uit :), gebookmarked, het kan ooit nog van pas komen om er mensen naar te verwijzen :p. Mercikes.

sneax

Legacy Member
Tegenwoordig is dat inderdaad helemaal niet moeilijk. Ge gaat er wel een tijdje aan bezig zijn als ge nog nooit de binnenkant van de pc hebt gezien, maar in principe is het maar gewoon het boekske van de case naast het boekskte van het mobo leggen en dan volgen wat er int mobo staat en dan het boekske van het te installeren onderdeel er ook steeds eens bijnemen.

De eerste keer zal het traag gaan maar ge gaat er veel van leren denk ik.

Desalnietemin moet ook gezegd worden als ge die laat ineensteken dan hebt ge geen last van mogelijke DOA's of als ge iets verknoeid (het kan altijd) moet ge nieuw kopen, daar hebt ge gn last van als ge het laat ineensteken (en dat is vaak gratis).

mdgf

Legacy Member
als ge het laat ineensteken (en dat is vaak gratis)
Niets is tegenwoordig nog gratis, de meeste shops hanteren toch prijzen tussen de 25€ (alternate) en de 60€-155€ (azerty, afhankelijk van de garantie en windows).

ThePigWhisperer

Legacy Member
Sowieso zelf bouwen. Eénmaal je het gedaan hebt zal je jezelf afvragen waarom je er vroeger altijd voor betaald hebt.

Tips die ik zou geven:
1) Aard jezelf
2) Lees de handleiding van het moederbord eerst een keer of 2 door vooraleer de dozekes open beginnen te doen ;)
3) Backplate moederbord al aanbrengen vooraleer moederbord vast te schroeven. Was zo stom om dat niet al eerste gedaan te hebben en moest wat forceren om alles tussen die stomme pinnekes te krijgen...
4) Geheugen plaatsen vooraleer cpu-cooler aan te brengen voor het geval een slot onbereibaar zou worden
5) Modulaire voeding kopen ofwel heel gestructureerd met de kabels omgaan zoniet wordt het al snel een rommeltje
6) Voeding ruim genoeg nemen
7) Op voorhand kijken naar Uw fans en aankoppelingen op moederboard: 3 vs 4 pinnen

Niets doet meer plezier dan na enkele uurtjes prutsen uw "eigen" bakje aan te zetten.

Have fun
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan