Archief - CPU of Mobo probleem ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

9kuuby9

Legacy Member
PROB: CPU of Mobo probleem ?

Beste 9-livers,

Ik zit hier met een computer die telkens BSOD's en blackscreend.

De vraag is er een manier om na te gaan of het de processor is of de moederbord die faalt?

-----------------------------------------------------------

Mijn systeem :

-CPU : Intel, Q6600 D0 stepping (@ Stock speed)
-RAM : Geil, DDR2-6400, 2x2GB (@ Stock speed)
-moederbord : MSI, P45 Neo3 FR (Rev 1.0)
-VGA : ATI, sapphire HD4870 1GB (@ Stock speed)
-harde schijf : WD, WD20EARS (2TB)
-voeding : XFX, PRO650W Core Edition [53 A op +12Vlijn (Single Rail)]
-geluidskaart : onboard sound
-Operating System : Windows 7 Ultimate 64bit

----------------------------------------------------------

Heb deze Volgende hardware al getest en werken 100% :

- RAM

- VGA

-harde schijf

-voeding

----------------------------------------------------------

Overige Info :

- Ik heb Prime95 aangezet , en het BSOD of Blackscreens [eerst komen er streepjes op het scherm (verticaal) Dan black screen of gewoon een bluescreen] Na een goeie 10minuten.

- Heb de cooler Nageken maar die zit zeet goed vast (Cooler Master Hyper 212 Plus). (Avrage temps rond de 25° en max load op 37°)

- Heb proberen te overclocken om te zien of het de cpu of mobo is : ik heb de frequentie verhoogt met 30 tot 50 Mhz (xxxmhz X 9 = snelheid) .
Het blijkt na het restaren direct te falen en moet ik de bios terug resetten naar de standaard waarden.

- BSOD meestal tijdens het Gamen.

- Freeze/BSOD/blackscreen gebeurt ook op willekeurige momenten.*

- Bios al geflasht naar de nieuwste versie en alle waarden in de bios staan op standaard.*

- Onlangs een nieuwe windows 7 instalatie gedaan.*

- De temperaturen van de CPU zijn als volgt : Idle (20°) , Avrage (25°) en Load (35°)*

- En heb een HD4650 en heb het in mijn systeem laten draaien, het probleem deed zich nog steeds voor.*

- Heb mijn kaart getest met 3Dmark Vantage (V102_1901) en werd gebencht zonder problemen en viel dus ook niet uit (systeem).*

- Mijn graka draait op de standaard waarden.*

- Laat de fan Altijd op 35% draaien.*

- Bij gamen laat ik ze op een minimum van 50% draaien.*

- (Deze temps zijn genomen tijdens de fan op 35% draaide) [temps van de graka]*

Temps :

- GPU diode (DispIO) 45 °C (111 °F)
- GPU diode (MemIO) 51 °C (124 °F)
- GPU diode (shader) 46 °C (115 °F)
- GPU VRM 47 °C (117 °F)

Stroomwaarde :

- GPU VRM 23.03 A

Spanningswaarde :

- GPU VRM 1,200 V

- (*) = [Vergeten te vermelden of nieuwe info]

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen Helpen!

Elke Hulp/info/ervaring is WELKOM!

magere-hein

Legacy Member
Denk da het uw grafische kaart is die faalt. Er zijn volgens dak zo beetje rond gelezen heb wel wa mensen die problemen hadden met 4870 die faalden tijdens het gamen.

Wa ge kunt doen om die mini dump files te lezen is debugging tools voor windows downloaden en ze inladen in een programma dat windbg noemt.
Daar gaat ge dan alles kunnen lezen van welke dll's enzo de problemen geven.

Maar aan de eerste uitleg te zien hebde het tijdens het gamen. Kzou die 4870 eens vervangen door een andere kaart en dan zien of ge het eventueel nog hebt. Wa ge ook kunt doen is eventueel eens de drivers van uw 4870 updaten en kijken wa dit geeft vooraleer te vervangen.

Een programma om uw grafische kaart te testen is onder andere furmark maar een game spelen is om te testen is nog altijd het beste :).

Voor zover dak weet bestaan er geen programma's om problemen met moederborden te testen. HEt enige wa ge kunt doen is uw processor e.d. in een ander moederbord steken.

Sjoepap

Legacy Member
processor is het al 99% zeker niet, gebeurt bijna nooit dat deze bsod's geeft bij defect.

heb je je temperaturen al eens gecheckt ? niet te hoog net voor de BSOD?
win7 al eens opnieuw geinstalleerd? Alle bios instellingen staan juist?

ShPonGle

Legacy Member
met wat heb je je ram getest, memtest cd, zo ja welke versie en hoe heb je ze getest: samen of apart? er is al gebleken dat de resultaten niet altijd 100% betrouwbaar zijn , soms tegenstrijdige resultaten wanneer je de latten zowel samen als ook eens apart test.

ik zou in elk geval ook m'n mobo eens flashen naar de nieuwste versie indien nog niet het gevak. En dan resetten naar default.

9kuuby9

Legacy Member
magere-hein zei:
Denk da het uw grafische kaart is die faalt. Er zijn volgens dak zo beetje rond gelezen heb wel wa mensen die problemen hadden met 4870 die faalden tijdens het gamen.

Wa ge kunt doen om die mini dump files te lezen is debugging tools voor windows downloaden en ze inladen in een programma dat windbg noemt.
Daar gaat ge dan alles kunnen lezen van welke dll's enzo de problemen geven.

Maar aan de eerste uitleg te zien hebde het tijdens het gamen. Kzou die 4870 eens vervangen door een andere kaart en dan zien of ge het eventueel nog hebt. Wa ge ook kunt doen is eventueel eens de drivers van uw 4870 updaten en kijken wa dit geeft vooraleer te vervangen.

Een programma om uw grafische kaart te testen is onder andere furmark maar een game spelen is om te testen is nog altijd het beste :).

Voor zover dak weet bestaan er geen programma's om problemen met moederborden te testen. HEt enige wa ge kunt doen is uw processor e.d. in een ander moederbord steken.

Ik had hier nog een HD4650 en heb het in mijn systeem laten draaien, het probleem deed zich nog steeds voor.

En die mini-dumps zal ik is moeten nakijken.

mijn systeem valt ook soms willekeurig uit.

Sjoepap zei:
processor is het al 99% zeker niet, gebeurt bijna nooit dat deze bsod's geeft bij defect.

heb je je temperaturen al eens gecheckt ? niet te hoog net voor de BSOD?
win7 al eens opnieuw geinstalleerd? Alle bios instellingen staan juist?

De temperaturen zijn als volgt : Idle (20°) , Avrage (25°) en Load (35°).

Heb een week geleden een nieuwe windows 7 instalatie gedaan.

En heb gisteren die bios geflasht en alles draait op de standaard waarden.

Bij blackscreens kan het toch wel zijn dat de CPU zich begeven heeft ?

ShPonGle zei:
met wat heb je je ram getest, memtest cd, zo ja welke versie en hoe heb je ze getest: samen of apart? er is al gebleken dat de resultaten niet altijd 100% betrouwbaar zijn , soms tegenstrijdige resultaten wanneer je de latten zowel samen als ook eens apart test.

ik zou in elk geval ook m'n mobo eens flashen naar de nieuwste versie indien nog niet het gevak. En dan resetten naar default.

Heb nieuwe ram aangeschaft en heb het ook laten RMAe.

En men heeft me gezegd dat er daar geen problemen met zijn.

Bios al geflasht naar de nieuwste versie en alle waarden in de bios staan op standaard.

-dawnz-

Legacy Member
ik had het voor met men graka als ik ze te hoog overclockte, ofwel freeze -> black -> reboot ofwel driverfalen en BSOD.

kan ook zijn da je temps te hoog zijn, controleer ze eens. zie da je onderdelen de gewenste voltages krijgen :)

als je pc opstart maar je scherm blijft zwart -> prolly mobo.
maar alles draait nog? een cpu die kapot is kan zelf niet meer in windows geraken dus die kans zit er ni in. en de kans da er tegenwoordig een cpu kapot gaan onder normale omstandigheden is relatief onbestaand :)

mijn systeem valt ook soms willekeurig uit.

klinkt dan weer een voedingprobleem. maar xfx is kwalitatief wel in orde en 650w is MEER dan genoeg vr je config

9kuuby9

Legacy Member
-dawnz- zei:
ik had het voor met men graka als ik ze te hoog overclockte, ofwel freeze -> black -> reboot ofwel driverfalen en BSOD.

kan ook zijn da je temps te hoog zijn, controleer ze eens. zie da je onderdelen de gewenste voltages krijgen :)

Mijn graka draait op de standaard waarden.

Laat de fan Altijd op 35% draaien.

Bij gamen laat ik ze op een minimum van 50%.

(Deze temps zijn genomen tijdens de fan op 35% draaide)

Temps :

- GPU diode (DispIO) 45 °C (111 °F)
- GPU diode (MemIO) 51 °C (124 °F)
- GPU diode (shader) 46 °C (115 °F)
- GPU VRM 47 °C (117 °F)

Stroomwaarde :

- GPU VRM 23.03 A

Spanningswaarde :

- GPU VRM 1,200 V

En heb een HD4650 en heb het in mijn systeem laten draaien, het probleem deed zich nog steeds voor.

Heb mijn kaart getest met 3Dmark Vantage (V102_1901) en werd gebencht zonder problemen en viel dus ook niet uit (systeem).

-dawnz- zei:
ik had het voor met men graka als ik ze te hoog overclockte, ofwel freeze -> black -> reboot ofwel driverfalen en BSOD.

kan ook zijn da je temps te hoog zijn, controleer ze eens. zie da je onderdelen de gewenste voltages krijgen :)

als je pc opstart maar je scherm blijft zwart -> prolly mobo.
maar alles draait nog? een cpu die kapot is kan zelf niet meer in windows geraken dus die kans zit er ni in. en de kans da er tegenwoordig een cpu kapot gaan onder normale omstandigheden is relatief onbestaand :)



klinkt dan weer een voedingprobleem. maar xfx is kwalitatief wel in orde en 650w is MEER dan genoeg vr je config

Heb ook een andere voeding geprobeerd.

Nog steeds hetzelfde.

Volgens mij is het de mobo , iets met regeling van de voltage.

want dat ik BSOD's , freezes en black screens krijg kan denk ik niet van de cpu zijn maar dan wel van de mobo ?

en heb ook proberen te overclocken en zelfs na 10mhz verhoging crasht mijn systeem al (overclocking falen) en vraagt om de bios te ressetten.

magere-hein

Legacy Member
9kuuby9 zei:
mijn systeem valt ook soms willekeurig uit.

Lijk me idd ook op een probleem met de voeding.
Het enige wa ge kunt doen is eens testen met een ander moederbord met dezelfde componenten en kijken wat het heeft. Als die goed lopen is het idd uw moederbord die aan het falen is.

Wat je ook kan doen is de componenten die je nu hebt eens in een andere PC stoppen en kijken hoe die reageert. Moest je CPU stuk zijn dan zou uw PC niet opstarten. Ik heb hier eens een kapotte CPU gehad en hij POST'e niet meer.

Als je memtest draait is het beter van latje per latje te testen. Ik ben niet echt fan van de memtest die je boot vanaf de CD omdat die er bij mij falend RAM heeft door gelaten. Neem de memtest die je kan draaien in de Windows omgeving.

9kuuby9

Legacy Member
magere-hein zei:
Lijk me idd ook op een probleem met de voeding.
Het enige wa ge kunt doen is eens testen met een ander moederbord met dezelfde componenten en kijken wat het heeft. Als die goed lopen is het idd uw moederbord die aan het falen is.

Wat je ook kan doen is de componenten die je nu hebt eens in een andere PC stoppen en kijken hoe die reageert. Moest je CPU stuk zijn dan zou uw PC niet opstarten. Ik heb hier eens een kapotte CPU gehad en hij POST'e niet meer.

Als je memtest draait is het beter van latje per latje te testen. Ik ben niet echt fan van de memtest die je boot vanaf de CD omdat die er bij mij falend RAM heeft door gelaten. Neem de memtest die je kan draaien in de Windows omgeving.

Van deze post neem dan als conclusie dat het de moederbord is.

Heb het met een andere voeding laten draaien en alle compomenten al gestest , na de cpu en moederbord.

aangezien de cpu post en games kan draaien blijft dan het moederbord over.

Beste 9-livers,

Uw bent allemaal bedankt voor uw hulp!

Ik zal een moederbord aanschaffen en later posten wat het resultaat is.

9kuuby9 zei:
Van deze post neem dan als conclusie dat het de moederbord is.

Heb het met een andere voeding laten draaien en alle compomenten al gestest , na de cpu en moederbord.

aangezien de cpu post en games kan draaien blijft dan het moederbord over.

Beste 9-livers,

Uw bent allemaal bedankt voor uw hulp!

Ik zal een moederbord aanschaffen en later posten wat het resultaat is.

Heb een nieuwe P45 moderbord aangeschaft en alles problemen verdwenen.

Dus was de moederbord dat het probleem was.

-CLOSED-
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan