Archief - CPU te warm in idle

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Reborn

Legacy Member
Hey

Ik maak even hier een nieuwe thread aangezien dit probleem onrechtstreeks is voorgekomen in mijn topic bij aankoopadvies en ga ik gebruik maken van die topic om sommige dingen te copy/pasten.

Even kort samengevat:

Ik maakte een topic aan bij aankoopadvies voor een aftermarket cooler aangezien ik de temps nogal hoog vond van mijn E6600 cpu met mijn intel stock cooler, in idle waren ze ongeveer 41-43 graden en load 60-61 dus besloot ik een aftermarket cooler te gaan halen en dit werd dan een AC cooling freezer pro rev 2.

De problemen begonnen al ..... namelijk de cooler past helemaal niet op mijn mobo en moest ik het anders plaatsen maw langs de verkeerde richting wat dus niet goed is en mijn temps waren dan idle 40-42 dus eigenlijk hetzelfde gelijk met de stock cooler. Mijn case was dan nog open he (nu is die toe) ..... Als het gesloten is dan is het tegen de 50 idle.

De heatsink/fan was dan gericht naar onder richting bodem van de case ipv richting achterkant case. Het is ni mijn fout da de fan ni past op mijn mobo. IK heb zelfs aan alternate gevraagd toen ik dat telefonisch bestelde zal het passen op mijn asus p5e en die zo jaja zeker .... jaja zeker ik zie het. Heb ik pech seg .... Stel u voor had ik de mugen 2 gekocht die is nog groter en breder die zou dan helemaal ni hebben gepast op geen enkele manier ....

Zoals de fan/heatsink in die verkeerde richting was geplaatst maakte de bodem van de heatsink 100% contact met de cpu, zo paste het dus wel.

Dan heb ik met OCCTPT gestressed (CPU Linpack) en mijn temps liepen al richting 70 graden na nog geen 6 min ..... heb ik maar da prog gestopt voor de veiligheid. Dan heb ik met OCCTPT de auto test gedaan van 1 uur en na 22 min stopte da en kreeg ik een error namelijk dat er een error was op core1 welke error wordt niet beschreven. Met mijn stock cooler toen getest met OCCTPT en da ging ni boven de 60-61 graden ....en nooit errors gehad.

Ik heb dus de heatsink proberen juist te plaatsen en het is ongeveer gelukt, ik heb het namelijk moeten forceren, van onder links en rechts moeten plooien maar dan staat dat vierkantje da ge moet bevestigen op het mobo die randen ervan in de weg door die koperen buizen van onder van de heatsink (is te breed), nu weet ik niet zeker maar ik denk dat de heatsink van onder juist niet op het mobo is geplaatst mss 1 mm hoogte ertussen (heb geprobeert met veel kracht de heatsink naar onder te duwen, hopelijk is het gezakt) ...., dan heb ik de fan geplaatst op de heatsink, heb de fan paar mm moeten verhogen en nu past het wel, maw mijn ramlatje staat niet meer in de weg.

Ik doe de pc aan, start coretemp en wat zie ik tada weinig tot geen verschil in temp, 39-40 is het nu, jeuj 1-2 graden minder .....

Ik heb dan weer een test gedaan met OCCTPT van 1 uur lang en deze keer is het gelukt zonder errors maar de temps liepen op tot 65-66 graden wat zeer warm is, max temp mag maar 61 graden worden volgens intel anders is het niet zo gezond voor uw cpu ...

Dan dacht ik van mss ligt het aan mijn graka aangezien het 74 graden idle was op 30 % fan speed dus zette ik de fan speed op 100% en idle temp is nu 39 graden.

Conclusie:

het ligt helemaal ni aan mijn graka .... de fan speed zat op 30% en ik dacht da het mss daaraan lag maar niks is minder waar, ik heb het op 100% gezet (lawaai da het maakt) en mijn cpu temps blijven hetzelfde .... de graka temps zijn nu veel lager idle 39 op 100% maar dat heeft precies niks uitgemaakt op mijn cpu temps, dus we kunnen de graka al uitsluiten ... Iemand enig idee aan wat het ligt waarom mijn cpu temps hoog zijn? Ik vind dit een raar fenomeen, ik heb een in en outtake fan en die maken nogal wat lawaai dus goede airflow, die verplaatsen veel lucht, de graka draait op 100% @ 39 graden idle, het enigste wat overblijft is de cpu cooler wat ik al dus zei dat het niet helemaal past op mijn mobo, de bodem van de heatsink maakt geen contact op de cpu, er is 1mm hoogte tussen, dat past gewoonweg niet aangezien de heatsink te breed is en mijn northbridge staat in de weg, da is de enigste logische verklaring die ik kan bedenken of ben ik verkeerd en heeft iemand anders een andere theorie?

devil

Legacy Member
zou je mss is wat fotos kunne zetten van u systeem nu, waar je goed u cpu cooler ziet enzo en hoe die er opstaat ?
zo krijgen we mss ook meer duidelijkheid

devil

Legacy Member
volgens mijn heb jij te weinig airflow in u case,
zit er in de top van u case een fan, zo niet zou ik er eentje bij steken desnoods moet je zelf wat boren om een fan te bevestigen.
en dan zeker zien dan je eve veel in als out take heb, bv als je 2 intake heb en 1 out is dat ook niet goed en anders om ook niet.
dus zeker zien dat het gelijk is, ook kan je u kabels is zo goed mogelijk bijelkaar proberen te binden zodat die ook zo min mogelijk u flow beinvloeden.
of je kan ook kiezen om een nieuwe case te nemen die al beter voorzien is van flow.

Reborn

Legacy Member
devil zei:
volgens mijn heb jij te weinig airflow in u case,
zit er in de top van u case een fan, zo niet zou ik er eentje bij steken desnoods moet je zelf wat boren om een fan te bevestigen.
en dan zeker zien dan je eve veel in als out take heb, bv als je 2 intake heb en 1 out is dat ook niet goed en anders om ook niet.
dus zeker zien dat het gelijk is, ook kan je u kabels is zo goed mogelijk bijelkaar proberen te binden zodat die ook zo min mogelijk u flow beinvloeden.
of je kan ook kiezen om een nieuwe case te nemen die al beter voorzien is van flow.

Ja er zit een fan boven in de top van mijn case, ik heb dus 1x intake en 1x outtake fan.

Mijn kabels zijn helemaal links van de case bij elkaar, die staan helemaal niet in de weg voor airflow, ge ziet da ni te goei omdat ik de foto's ni te goei heb getrokke, tis in een ander perspectief daarom lijkt het alsof die kabels in de weg staan maar er is een fictieve verticale lijn in mijn case van boven naar onder plaats vrij voor de airflow. Goh ik weet niet zene, ik denk toch wel en ik ni alleen dat een CM stacker een zeer goeie case is :) was vroeger nogal populair bij tweakers en lanparties ....

demon326

Legacy Member
Haal je mobo uit pc, leg dit op een kartonnen doos, steek je gfx er ook op en je voeding erop aansluiten, boot, stresstest en kijk wat dan je temps zijn. Zijn deze niet veel lager dan in de case, dan is de montage fout:unsure:

devil

Legacy Member
aan de montage denk ik niet dat het zal liggen, als hij goed contact maakt lijkt me daar niets mis mee.
wat je idd kan doen is zoals benny zegt, of je kan ook nog eens je cooler er afhalen en dan is kijken naar u paste die er opzit of die mooi verdeeld is en niet dat er nog lege plekken tussen zitten enzo .
je hebt toch je cpu eerst goed proper gemaakt en terug ontvet alvorens je de nieuwe cooler gebruikte ?

dit een een veel gebruikt en goed product om het renigen van je CPU en heatsink en ook de chips op je BGA kaart IT-Service.be Casemodding, Watercooling & Computershop

en dan deze nieuwe paste gebruiken IT-Service.be Casemodding, Watercooling & Computershop

demon326

Legacy Member
devil zei:
aan de montage denk ik niet dat het zal liggen, als hij goed contact maakt lijkt me daar niets mis mee.

Die Intel push pinnentjes kunnen nogal een pain in the ass zijn, ze moeten allen 4 goed zitten, anders heb je zijn probleem, en buiten de case zie je al sneller of er iets mis is of niet :p

Reborn

Legacy Member
benny zei:
Haal je mobo uit pc, leg dit op een kartonnen doos, steek je gfx er ook op en je voeding erop aansluiten, boot, stresstest en kijk wat dan je temps zijn. Zijn deze niet veel lager dan in de case, dan is de montage fout:unsure:

devil zei:
aan de montage denk ik niet dat het zal liggen, als hij goed contact maakt lijkt me daar niets mis mee.
wat je idd kan doen is zoals benny zegt, of je kan ook nog eens je cooler er afhalen en dan is kijken naar u paste die er opzit of die mooi verdeeld is en niet dat er nog lege plekken tussen zitten enzo .
je hebt toch je cpu eerst goed proper gemaakt en terug ontvet alvorens je de nieuwe cooler gebruikte ?

dit een een veel gebruikt en goed product om het renigen van je CPU en heatsink en ook de chips op je BGA kaart IT-Service.be Casemodding, Watercooling & Computershop

en dan deze nieuwe paste gebruiken IT-Service.be Casemodding, Watercooling & Computershop

Ik heb gisteren al mijn mobo eruit gehaald, de cpu gereinigt en mooi overal vlak de pasta verdeelt ... dit lijkt me een onnodige stap wat benny suggereert. Aan de montage is niks mis mee anders zouden mijn temps met de stock cooler veel hoger liggen ...

benny zei:
Die Intel push pinnentjes kunnen nogal een pain in the ass zijn, ze moeten allen 4 goed zitten, anders heb je zijn probleem, en buiten de case zie je al sneller of er iets mis is of niet :p

Het gaat hier wel over een aftermarket cooler, de AC freezer pro rev 2. Wat bedoel je met die laatste zin?

demon326

Legacy Member
Reborn zei:
Het gaat hier wel over een aftermarket cooler, de AC freezer pro rev 2. Wat bedoel je met die laatste zin?

Ik bedoel dat je buiten de case sneller ziet of de montage goed is of niet:p.

Reborn

Legacy Member
de bodem van de heatsink maakt geen contact op de cpu, er is 1mm hoogte tussen, dat past gewoonweg niet aangezien de heatsink te breed is en mijn northbridge staat in de weg, da is de enigste logische verklaring die ik kan bedenken of ben ik verkeerd en heeft iemand anders een andere theorie?

Niemand die denkt dat het daaraan kan liggen wrm mijn temps hoog zijn? :s

demon326

Legacy Member
Reborn zei:
Niemand die denkt dat het daaraan kan liggen wrm mijn temps hoog zijn? :s

Dat zal het probleem wss wel zijn, dat wordt bedoeld met slecht contact :p

Reborn

Legacy Member
benny zei:
Dat zal het probleem wss wel zijn, dat wordt bedoeld met slecht contact :p

Mja het is ni mijn schuld da de cooler/heatsink ni past op mijn mobo he :) Iemand alternatieven? Is er een manier dat ik de heatsink rechtstreeks kan mounten op mijn mobo zonder dat vierkantje dat in de weg staat?

demon326

Legacy Member
Reborn zei:
Mja het is ni mijn schuld da de cooler/heatsink ni past op mijn mobo he :) Iemand alternatieven? Is er een manier dat ik de heatsink rechtstreeks kan mounten op mijn mobo zonder dat vierkantje dat in de weg staat?

Wat is uw mobo, inclusief revisie type, want normaal passen die koelers perfect op de mobo's die ze opgeven..

Reborn

Legacy Member
benny zei:
Wat is uw mobo, inclusief revisie type, want normaal passen die koelers perfect op de mobo's die ze opgeven..

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=cPrufUGXUlY9OsYv asus p5e rev 1.xx rev 01, awel blijkbaar passen ze niet op elk mobo :) (let op er is nog altijd een verschil tussen de compatibiliteit met verschillende sockets en effectief da het past op uw mobo snapte maw ze geven geen mobo's op maar sockets compatibiliteit) want ik heb op google gevonden dat er nog mensen waren met een asus p5e die beweerden dat er niet veel cpu coolers waaronder de AC freezer erop passen wegens de northbridge dat te dicht bij de cpu zit.

Eerst stond mijn northbridge in de weg en moest ik de zijkanten van de onderkant van de heatsink plooien want was een cm te breed:http://www.imagebam.com/image/8c65b6124491606 ge moet de foto inzoomen omdat het klein is. (saven en openen en dan inzoomen)

Om u een idee te geven over dat vierkantje zie foto:http://www.imagebam.com/image/a84d7a124490008

devil

Legacy Member
dan zal dat idd u probleem zijn dat die 1mm geen of slecht contact heeft.
kan je die 2 plastiken kanten niet aanpassen stukje afdoen ofzo.
en anders moet je eens kijken of die corsair h70 niet zou passen op je mobo anders kan je dat overwegen .

Reborn

Legacy Member
devil zei:
dan zal dat idd u probleem zijn dat die 1mm geen of slecht contact heeft.
kan je die 2 plastiken kanten niet aanpassen stukje afdoen ofzo.
en anders moet je eens kijken of die corsair h70 niet zou passen op je mobo anders kan je dat overwegen .

ja wss he :)

van de northbridge of de heatsink? :p ik denk ni dak effe zomaar stukjes kan afdoen van de northbridge lol :D en zoals ik al zei heb ik al de onderzijkanten van de cooler/heatsink serieus wat geplooid da is het probleem nimeer, probleem is dat dat stom vierkantje die randen ervan in de weg staan zoals ge op die foto kunt zien. Kan ik ergens zo'n vierkanten op maat aankopen? Ik heb gewoon een kleiner/lager/dunner vierkantje nodig en dan is het opgelost waar ik dan mijn heatsink op kan mounten.

devil

Legacy Member
tis da, dat ik bedoel van da vierkantig ding om daar iets aan te doen

Reborn

Legacy Member
devil zei:
tis da, dat ik bedoel van da vierkantig ding om daar iets aan te doen

Ma wat ik dus niet snap heb ik toevallig door 1 of ander productiefout dat vierkant ding ontvangen of zijn ze allemaal zo bij alternate en hebben anderen dat probleem dan ook ni? Of heb ik dat vierkantje verkeerd gemonteerd? Zoals ge op die foto ziet zo heb ik dat geplaatst, bovenrand gericht naar achter en onderrand gericht naar voor da is toch op de juiste manier? Ik heb op youtube en op het internet gezien dat het zo moest .... maar als ik het dan andersom plaats dus beeld u die foto in dak het effe naar links draai dan past alles wel, niks staat in de weg maar op die manier is de heatsink dan verkeerd geplaatst he dan koelt die in de verkeerde richting .... ik snap het ni ..... productiefout van dat vierkantje of ni?

devil

Legacy Member
plaats die is in de andere kant zo dat het wel past en bekijk dan u temps is .
dat die dan in de andere richting blaast is nu niet zo een drama hoor ga echt geen kwaad kunnen.
ik heb op mijn pc de cooler ook eens moete omdraaien omdat het niet anders ging en dat kan geen kwaad hoor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan