Archief - Dode HD4890

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pedroo

Legacy Member
Ik geef de strijd nog niet op, om een poging te doen om men HD4890 te redden. De meeste zouden zeggen; geef het op, koop u een nief. Maar daar begint het he, geldtekort :doh:

Wat heb ik allemaal geprobeerd/gedaan?
- Pci-e stekkers uitegtrokken -> zou normaal gezien een bieptoon moeten geven met de 'code' van een gpu gerelateerd probleem
- Indien ik slechts 1 pci-e zou aansluiten (de 6pin) gaf hij vroeger een bios-achtig scherm met de melding dat de gpu te weinig stroom kreeg. Dit is dus niet meer het geval
- Ik heb het al met 3 voedingen getest; CM620, CM400 extremepower, budget 580W voeding. Alle 3 werken doen ze hun werk... (ik kan wel enkel 1pci-e insteken omdat die andere twee er maar één hebben. Maar dan nog, dan zou de melding nog moeten komen)
- Biepcodes geven geneen van de twee moederborden, hoe de kaart ook is aangesloten.
- De fan draait zoals hij hoort; hard in het begin, daarna zacht.
- Ik heb de PCB eens grondig bekeken met een grote loep, en nergens tekens van verbrande onderdelen. Het énige wat ik wél heb gezien, iets dat ik nog nooit eerder heb gezien, is een geel-achtig "aangekoekt' goedje rond sommige soldeerpuntjes zal ik maar zeggen. Ik kan het er met mijn nagel afschrapen. Wat is dit? HEb dit nog nooit eerder gezien, of gewoon nog nooit op gelet bij een andere kaart...

HEbben jullie eventueel nog tips? Ik vind het gewoon érg vreemd dat dit allemaal na een Furmark benchmark gebeurde... (toen hij op +- 70°C was met een Artic Twin Turbo). Bruine verticale strepen op het scherm. TOen heb ik pc uitgezet, en dan was het gedaan, kreeg er niets meer uit...

Mvg
:help:

Dracozirion

Legacy Member
Dat randje lijkt me sterk soldeerflux te zijn. Bak hem eens in de oven zou ik zeggen. Artifacts tijdens Furmark en uitvallen doen me denken aan een kaart die te warm wordt, hoewel 70° niet te warm is voor een GPU.

Tweek

Legacy Member
Pedroo zei:
- Ik heb de PCB eens grondig bekeken met een grote loep, en nergens tekens van verbrande onderdelen. Het énige wat ik wél heb gezien, iets dat ik nog nooit eerder heb gezien, is een geel-achtig "aangekoekt' goedje rond sommige soldeerpuntjes zal ik maar zeggen. Ik kan het er met mijn nagel afschrapen. Wat is dit? HEb dit nog nooit eerder gezien, of gewoon nog nooit op gelet bij een andere kaart...

Wss restanten van soldeervet/hars zoiets ?

Pedroo

Legacy Member
Dracozirion zei:
Dat randje lijkt me sterk soldeerflux te zijn. Bak hem eens in de oven zou ik zeggen. Artifacts tijdens Furmark en uitvallen doen me denken aan een kaart die te warm wordt, hoewel 70° niet te warm is voor een GPU.

Hmm, niets mis met die soldeerflux dan. Heb hem eergisteren reeds in de oven gebakken. Heb ervoor ook alles geprobeerd wat ik kon. En die gpu's bakken, is normaal "enkel" bij nvidia kaarten onder de 200 reeks. Alleszins heeft het geen nut gehad bij de mijn. Inderdaad, het was zelfs die extreme burning mode (bij de benchmark werd hij maar 58°C...) Kaarten die uitvallen bij Furmark is in de meeste gevallen onstabiele OC (clocks stonden op standaard nochtans) , of inderdaad dat ie te warm word... (wat bij mij geen optie is)


Tweek zei:
Wss restanten van soldeervet/hars zoiets ?

Neje, ni echt, 't zieter eerder "fluo achtig uit". Het zijn echt érg kleine randjes. Ik weet eigenlijk gewoon totaal niet of dit ervoor ook al was. Maar 't is sinds ik ze letterlijk onder de loep heb genomen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan