Archief - Downloadsnelheid

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MrleClochard

Legacy Member
Hallo,

Weet iemand of je extra hardware/software kan aanschaffen om je downloadsnelheid te boosten?

Ik zit nu bij Belgacom, en heb een Internet Intense pack. Ik ben onlangs overgeschakeld naar een B-Box 2, en ben via glasvezelkabel verbonden met de centrale. Mijn beloofde snelheid is +/- 25MB/sec, maar in werkelijkheid is het maximum 2MB/sec. Ik heb het getest via www.speedtest.net. Daar blijkt een snelheid van 23MB/sec.

Het is niet slecht, maar ik ben toch benieuwd of ik die snelheid meer omhoog zou kunnen krijgen via hardware of software.

Iemand voorstellen/ervaringen?

Grtz

MrleClochard

iLu_RoX

Legacy Member
Verander naar Telenet .
ik weet niet wat u prijzen zijn maar met Fibernet ga je veel beter af zijn daar heb je 40 Mbit/sec en denk voor een mindere prijs ( of 60/100 Mbit maar die zijn dan wel wat duurder )

.conne.

Legacy Member
MrleClochard zei:
Hallo,

Weet iemand of je extra hardware/software kan aanschaffen om je downloadsnelheid te boosten?

Ik zit nu bij Belgacom, en heb een Internet Intense pack. Ik ben onlangs overgeschakeld naar een B-Box 2, en ben via glasvezelkabel verbonden met de centrale. Mijn beloofde snelheid is +/- 25MB/sec, maar in werkelijkheid is het maximum 2MB/sec. Ik heb het getest via www.speedtest.net. Daar blijkt een snelheid van 23MB/sec.

Het is niet slecht, maar ik ben toch benieuwd of ik die snelheid meer omhoog zou kunnen krijgen via hardware of software.

Iemand voorstellen/ervaringen?

Grtz

MrleClochard

Je verwart Megabit & Megabyte per seconde.
Belgacom adverteert een snelheid van 25 Megabit per seconde.
1 byte is 8 bits, dus je moet dat getal delen door 8.
In theorie kan je dus 25 gedeeld door 8 of 3,125 Megabyte per seconde downloaden.
Ik zeg in theorie omdat er ook nog veel afhangt van de snelheid van waar je download, de kwaliteit van de kabels in je huis e.d.
Dus je snelheid van 2 Megabyte per seconde is nog zo slecht niet.
Ik heb ook Belgacom, zit letterlijk 50m van de glasvezelbak hier in de straat, en ik haal +/- 24 Megabit, oftewel +/- 3 Megabyte per seconde.

Nielsvds

Legacy Member
Om gewone downloads sneller binnen te halen dan kan je download manager/versneller downloaden. Bv orbit downloader.

Surf eens naar 192.168.1.1 in je browser en post eens wat er achter downstream en upstream line rate staat.

Of je al dan niet een hogere download snelheid haalt hangt af van de gebruikte technologie ADSL kan je max 4,6 Mbps halen bij ADSL2+ max 12 Mbps dit hangt ook af van de afstand tot de centrale. Wil je hogere snelheden dan moet je aangesloten zijn op het VDSL 2 netwerk en over een b-box 2 beschikken. Ook de afstand speelt een rol in verband met de snelheid bij Belgacom.

Wanneer je 2 tv's in HD kan aansluiten via deze link dan kan je op VDSL 2 netwerk aangesloten worden. Indien niet dan downgrade je best je abonnement omdat je nu toch te veel betaald voor een snelheid die je niet kan halen.

Je kan wel wireless extenders gebruiken om een grotere dekking en beter draadloos signaal te hebben.

.conne.

Legacy Member
Het Belgacom netwerk kan trouwens 80 Mbps (Megabit) aan. Dit uiteraard wel in ideale omstandigheden.

MrleClochard

Legacy Member
Naar Telenet veranderen gaat niet, omdat we het internet via mijn vader zijn werkgever hebben. Anders sowieso :).

Ik ga misschien eens nieuwe kabels leggen hier thuis, het kan misschien wel een kleine verbetering opleveren.

@ Nielsvds: mijn downstream line rate geeft 16536 kbs en upstream 2056 kbps.
We hebben ook naar VDSL 2 geüpgrade, zeer groot verschil in vgl met ADSL.

Bedankt voor de reacties :).

Nielsvds

Legacy Member
Ging Belgacom ook geen VDSL 2 boost boxen plaatsen? Waardoor er meerdere mensen kunnen aangesloten worden en hogere snelheden mogelijk zijn.

Ik had al gehoord dat er al tests plaatsvonden van 50 Mbps.

Exit

Legacy Member
die 16,536Mbps is dus => 2,067MB/s dus perfect normaal

en je haalt inderdaad MB en mbit door elkaar

T-T

Legacy Member
heb hier voor mn VDSL 30064kbps download en 6048kbps upload, en als ik download haal ik max 3.2Mb/s en voor upload 450 a 500Kb/s, geen idee of dit normale resultaten zijn, want ik vraag het me eigelijk ook af. zit een 250meter van zo'n bak.

Exit

Legacy Member
30,064Mbit/s / 8 = 3,758MB/s

6,048Mbit/s / 8 = 0,756


die 30 en 6 zijn waarden van de pc/modem of van tests?
of zijn dit de waarden die je krijgt voor je abo

.conne.

Legacy Member
MrleClochard zei:
Naar Telenet veranderen gaat niet, omdat we het internet via mijn vader zijn werkgever hebben. Anders sowieso :).

Ik ga misschien eens nieuwe kabels leggen hier thuis, het kan misschien wel een kleine verbetering opleveren.

@ Nielsvds: mijn downstream line rate geeft 16536 kbs en upstream 2056 kbps.
We hebben ook naar VDSL 2 geüpgrade, zeer groot verschil in vgl met ADSL.

Bedankt voor de reacties :).

Voila, daar is uw antwoord. Uw downstreamrate zou in principe zoals die van T-T hieronder (en de mijne ook trouwens) 30064 Kpbs moeten zijn.
Dan haal je +/- 3 Megabyte/s. Best eens de kabels nazien, als je vrij dicht bij de centrale zit, wil dit zeggen dat de SNR dB waarden niet zo goed zijn.
Kijk eens naar je "Downstream training margin"? De mijne is 24.9 dB.

T-T zei:
heb hier voor mn VDSL 30064kbps download en 6048kbps upload, en als ik download haal ik max 3.2Mb/s en voor upload 450 a 500Kb/s, geen idee of dit normale resultaten zijn, want ik vraag het me eigelijk ook af. zit zo'n 250meter van zo'n bak.

Zijn normale waarden, ik haal hetzelfde en zit 50m van de bak. Tijdje geleden een technieker langs gehad, en die vertelde me dat Belgacom tot 80000 Kbps kan gaan. Veel hangt ook af van de kwaliteit van de kabels binnenshuis. De mijne konden beter, ze kunnen dat zien aan de hand van een test. Daarom dat ik geen 3.6 Mb/s haal (theoretisch maximum op het moment).
Terloops, als je Belgacom TV in HD aanzet, dan dropt de snelheid wel een pak.. ;)
Wat is je "Downstream training margin", wil wel eens vergelijken.

T-T

Legacy Member
komen van de modem

VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 25.4 dB
Downstream line rate 30064 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
TX total power -22.2 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 5.4 ms

dit zijn dan de waarden die ik krijg van speedtest

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

download upload
line: 37460 kbps 7968 kbps
payload: 30064 kbps 6048 kbps
max line: 122020 kbps
max payload: 99160 kbps
bands used: 3 2
bandplan: 17A
training: 25.4 dB
loop length: 123 m
near end: 508 m
far end: 135 m
avg. length: 255 m
snr margin: 24.2 dB
attenuation: 7.3 dB
avg. margin: 25.2 dB
avg. snr: 40.0 dB

MrleClochard

Legacy Member
.conne. zei:
Voila, daar is uw antwoord. Uw downstreamrate zou in principe zoals die van T-T hieronder (en de mijne ook trouwens) 30064 Kpbs moeten zijn.
Dan haal je +/- 3 Megabyte/s. Best eens de kabels nazien, als je vrij dicht bij de centrale zit, wil dit zeggen dat de SNR dB waarden niet zo goed zijn.
Kijk eens naar je "Downstream training margin"? De mijne is 24.9 dB.

Downstream training margin geeft 10.1 dB. Deze verschilt vrij veel van de jouwe, kan ik daar iets aan veranderen?

.conne.

Legacy Member
MrleClochard zei:
Downstream training margin geeft 10.1 dB. Deze verschilt vrij veel van de jouwe, kan ik daar iets aan veranderen?

Zou eerst eens de kabels (van modem tot aansluiting Belgacom) nazien, wellicht ligt het probleem daar.

T-T zei:
komen van de modem

VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 25.4 dB
Downstream line rate 30064 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
TX total power -22.2 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 5.4 ms

dit zijn dan de waarden die ik krijg van speedtest

VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 24.9 dB
Downstream line rate 30064 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
TX total power -25.2 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 5.4 ms

Waarden van nog een handig tooltje:

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

download upload
line: 37460 kbps 7968 kbps
payload: 30064 kbps 6048 kbps
max line: 122204 kbps
max payload: 99312 kbps
bands used: 3 2
bandplan: 17A
training: 24.9 dB
loop length: 78 m
near end: 480 m
far end: 84 m
avg. length: 214 m
snr margin: 16.6 dB
attenuation: 4.8 dB
avg. margin: 19.2 dB
avg. snr: 33.9 dB

Speedtest

MrleClochard

Legacy Member
.conne. zei:
Zou eerst eens de kabels (van modem tot aansluiting Belgacom) nazien, wellicht ligt het probleem daar.

Will do, thx.

Handig tooltje.
Bij mij zijn het deze waarden:


************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

download upload
line: 21628 kbps 2860 kbps
payload: 16536 kbps 2056 kbps
max line: 28184 kbps
max payload: 22236 kbps
bands used: 2 2
bandplan: 8D
training: 10.1 dB
loop length: 784 m
near end: 647 m
far end: 681 m
avg. length: 704 m
snr margin: 3.7 dB
attenuation: 24.5 dB
avg. margin: 5.5 dB
avg. snr: 26.7 dB
forecast max line: 45450 kbps
forecast max payload: 36865 kbps

.conne.

Legacy Member
Je zit op een ander lijnprofiel (8D). Vandaar ook de lagere snelheid. Het hoogste is 17A (30064 Bkps).
Maar dat heeft wellicht ook te maken met de dB waarden. En dat kan te maken hebben met de kabels binnenshuis, maar mogelijk ook gewoon met het feit dat je wel "vrij ver" van de centrale zit. En dus dat er niet zoveel aan te doen zal zijn.

MrleClochard

Legacy Member
Balen. Ik herinner me nu dat ons rechtstreeks verbonden is met de centrale, dat zei de technieker.

Ik zal ermee leren leven, of verhuizen :).

T-T

Legacy Member
.conne. zei:
als je Belgacom TV in HD aanzet, dan dropt de snelheid wel een pak.. ;)

idd, bij gewone zenders is dat een constante download van 325kb/s, kan ik mooi volgen als ik 'belgacom tv op pc' aanzet, dus vermoed dat HD zenders rond het dubbele zit, kan ik niet zien met BGCTV op pc, die software werkt blijkbaar niet (of nog niet) met HD :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan