Archief - externe hd draait wanneer pc uit is

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NaaiT

Legacy Member
Hey,

Vorige week heb ik me een nieuwe externe hd gekocht: een WD passport 500GB usb2/3.

Nu heb ik gemerkt dat op 1 van de computers waar ik de harde schijf nodig heb, het schijfje blijft draaien wanneer ik mn pc afsluit. Ik ben al tot volgende constataties gekomen:

- op die ene pc, op 2 usb-poorten draait de schijf constant wanneer de pc uit staat
- op diezelfde pc, andere 4 poorten, reboot de schijf constant (om de 5 sec!) wanneer de pc uit staat
- op diezelfde pc is het 'idle' gedrag wél goed wanneer de pc in hibernate staat
- op diezelfde pc heb ik die problemen NIET ondervonden met mn vorige schijf, ook een WD passport maar van 250GB & de vorige generatie.
- op 4 andere pc's waar ik de schijf geprobeerd heb, reageert de schijf NIET wanneer de pc uit staat.. het gewenste gedrag.

Nu maak ik me wel zorgen om de schijf.. ik vermoed dat het probleem aan die ene PC ligt, maar toch.. Het is alles behalve gezond, zeker op die poorten waar die constant reboot!

Heb al eens wat rondgekeken, oa bij apparaatbeheer -> usb poorten -> vinkje voor windows toe te laten de usb's in idle te zetten. Bij energy-settings stond er ook iets van USB, maar dat deed ook niet veel. Ook al eens in bios rondgeneusd maar niet direct iets gevonden.

Iemand een idee?

thanks!

NaaiT

Legacy Member
Had ook al gedacht om zo iets te doen, als die via pci aangesloten is zal die wellicht geen stroom ontvangen. Het zou natuurlijk wel leuker zijn om het op een betere manier te kunnen oplossen :)

Vraag is ook vooral of er iets aan de schijf zou kunnen liggen, aangezien het met andere schijven niet voorkomt.

[PwF]Hchest

Legacy Member
Bij mijn Western Digital externe harde schijf blijft hij ook draaien als ik pc uitdoe.

Maar op het knoppeke drukken doet wonderen!

[PwF]Hchest

Legacy Member
Aap zei:
Lekker leuk dat je dan na een paar maand het pilleke van het moederbord mag vervangen.
Een andere optie is een apart USB kaartje kopen en daar de externe harde schijf op aansluiten. De USB poorten hebben dan bij mijn weten geen ellentriek als de computer uitstaat.

Maar die externe HD heeft wss aparte voeding waardoor deze aan blijft staan..

Anyway, druk gewoon op knopje he, ik moet dat ook doen..

Tonerider

Legacy Member
Aap zei:
Lekker leuk dat je dan na een paar maand het pilleke van het moederbord mag vervangen.
Een andere optie is een apart USB kaartje kopen en daar de externe harde schijf op aansluiten. De USB poorten hebben dan bij mijn weten geen ellentriek als de computer uitstaat.
huh? Ik doe dat altijd zo en mijn batterij werkt na 2 jaar nog altijd. Het werkt perfect zo en het grote voordeel is dat ik me niet onder mijn bureau moet bukken om externe app af te zetten. Gewoon met het voetje en baf alles ligt af.

Aap

Legacy Member
Sdc zei:
huh? Ik doe dat altijd zo en mijn batterij werkt na 2 jaar nog altijd. Het werkt perfect zo en het grote voordeel is dat ik me niet onder mijn bureau moet bukken om externe app af te zetten. Gewoon met het voetje en baf alles ligt af.

Ow god, je hebt geluk dat je batterij zolang meegaat. Ik zou het in elk geval niet doen.

Maar goed, ik heb een ander systeem. Een extra USB kaart met daaraan een apparaat die de ellentriek naar de verdeeldoos aanstuurt. De computer hangt altijd aan het net. Gaat de computer uit, gaat de verdeeldoos uit. Gaat de computer aan, gaat de verdeeldoos aan. Eigenlijk heb je het beste van de twee werelden. Nooit een pilleke te vervangen én toch (sluip)verbruik te verminderen.

Tonerider

Legacy Member
Dat is zever. Zodra je je pc uit zet wordt er overgegaan op die batterij. Dus of die nu gewoon af staat of via een verdeler dat maakt niet uit. Dat is weer zijn verhaaltje dat is blijven bestaan uit de tijd van de eerste pc's. Als bij jouw de batterij af was na 2 maand dan zal dat eerder een slechte batterij zijn geweest. Meeste van mijn maten werken met zon schakelaar en in ken er geen een die last had van zijn batterij. Zelfs niet na 4 jaar en als je even googled merk je dat er nog meer zijn die dat doen. Dus ts, koop je gewoon zo'n ding en je probleem is opgelost.

Aap

Legacy Member
Sdc zei:
Dat is zever. Zodra je je pc uit zet wordt er overgegaan op die batterij.

Jammer genoeg is dat geen zever. Hang je PC aan het elektriciteitsnet , steek een USB muis op een USB poort die aangesloten is op het moederbord. Sluit je PC af, veel kans dat het ledje van de muis blijft branden. Hoe verklaar je dat? Of hoe verklaar je bijvoorbeeld Wake On Lan?

Tonerider

Legacy Member
Ok, daar ben ik fout, maar het blijft een feit dat die batterij echt wel langer zal meegaan dan 2 maand. Jaarlijks heb ik 4 weken verlof. Tijdens dit verlof trek ik mijn pries volledig uit. Daarnaast sluit ik elke dag mijn pc volledig af dmv de hoofdschakelaar van mijn verdeeldoos. Dan zou die batterij echt geen 2 jaar mee gaan, zelfs al zou het een superbatterij zijn.

Maar blijkbaar ken je wel het een en ander van pc's? Wat doet zo'n batterij juist? Niet meer dan een aantal instellingen bijhouden, juist? Wel dan vermoed ik dat een horloge net zo veel of zelfs nog meer zal verbruiken dan de mobo batterij, zeker als je een horloge hebt met chronometer en zo en deze ook gebruikt? Vervang jij elke 2 maand je batterij van je horloge? Ik niet, en ook mijn horloge/hartslagmeter die bijna elke dag wordt gebruikt en toch redelijk veel verbruikt (wegens zender), gaat al even mee.

Maar laten we het zo stellen: in mijn leefwereld zijn er genoeg bewijzen die aantonen dat zo'n batterij echt wel jaren meegaat. In jouw leefwereld niet. Ieder zijn gelijk dus. En het is aan de TS om zelf te beslissen wat ie wil.

Voor mij blijven we even goede vrienden, allez, mede 9livers.

Lukky

Legacy Member
Wij hebben onze oude PIII hier nog staan met een stekkerdoos. Deze wordt ongeveer 1x per week opgestart, voor de rest is de stroom uit via de stekkerdoos. Na 10j werkt die batterij nog steeds perfect...

Aap

Legacy Member
Sdc zei:
Maar laten we het zo stellen: in mijn leefwereld zijn er genoeg bewijzen die aantonen dat zo'n batterij echt wel jaren meegaat. In jouw leefwereld niet. Ieder zijn gelijk dus. En het is aan de TS om zelf te beslissen wat ie wil.

OW god, het was bij wijze van spreken dat een batterij een paar maand meegaat. Dat kan van batterij tot batterij afhangen. Maar ik heb absoluut geen goesting om zo'n batterij vervangen als het op zo'n moeilijke plek zit. Vandaar dat ik het liever vermijd. Misschien anticipeer ik iets wat te veel.

Jammer genoeg ben ik niet content over de batterij van mijn (oude) horloge, die is leeg binnen zes maand. (geen digitale) Maar dit terzijde.

Voor mij blijven we even goede vrienden, allez, mede 9livers.

Euh vrienden? Ik ken je nauwelijks. Ik geef op dit forum soms mijn gedacht en advies.

higherdemon

Legacy Member
Batterij dient voor de tijd bij te houden + bios CMOS settings.
Het dient om de chip waar deze instellingen opstaan gevoed te houden.
De batterij gaat sneller leeg zijn als je altijd de stroom afzet maar er is een groot verschil tussen goedkope Chinese batterijen en de betere merken.
Budget moederbord daarop gaat over het algemeen de batterij sneller leeg zijn.

Wat info: Nonvolatile BIOS memory - Wikipedia, the free encyclopedia

Vroeger was dat batterijtje gesoldeerd op het moederbord dus nu al veel beter.

Heel nieuwe moederborden en servermoederborden zijn er al zonder batterij. Zitten dan twee chips op. één dorment en één actieve. Er is dan geen voeding nodig om de settings te behouden.

Hopelijk duidelijke uitleg :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan