Archief - FAT32 (raw station) => NTFS

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ernell

Legacy Member
Ik heb onlangs een externe HD aangekocht voor een backup van grote bestanden. Nu is deze met het bestandsysteem FAT32 (volgens eigenschappen bij mijn computer) ik zou deze graag converteren naar een NTFS bestandsysteem. Heb dit al enkele malen bij USB-stick's gedaan via:

" CONVERT C: /FS:NTFS " waarbij "C" je drive letter naar keuze is...

Nu wanneer ik mijn externe HD wil formateren geeft hij volgende foutmelding in de Command Prompt :

" CONVERT is niet beschikbaar voor RAW-stations. "

Ik heb vernomen door snel te googelen dat RAW nog iets anders is dan FAT32? Ik ben er zelf allemaal niet zo van op de hoogte...

Is het als dan nog mogelijk om deze te converteren naar NTFS? Omdat ik graag met grote bestanden wil werken wat ik nu niet kan.

En hoe moet ik dit doen :)?

B - MAXX

Legacy Member
gewoon in deze computer, rechtsklikken op de drive, en formatteren kiezen.
daar kan je dan instellen welk FS je wil.

simpelste manier :)

*edit: had niet gezien dat je wil 'converteren', zelfs geen idee of dat mogelijk is. Het beste is nog altijd heel de drive formatteren naar ntfs.

T-T

Legacy Member
kan je je gegevens niet ergens anders zetten voorlopig ?
dan kan je em formatteren naar ntfs, en gewoon je gegevens terug zetten.
of probeer het eens via schijfbeheer in windows.

Ernell

Legacy Member
@ B-MAXX & T-T

Mja het gaat om een back-up dus heb dus de gegevens al ergens anders staan hé. Zal hem is proberen te formateren. Wat moet je dan bij cluster grootte zetten, dat weet ik niet wat dat betekend... En moet ik snel formatteren aangevinkt laten? Of is het beter dat uit te vinken?

mdgf

Legacy Member
Als hij weergegeven wordt als raw (in schijfbeheer ook zo?) is dat meestal het teken dat er het een en ander corrupt is.

Inderdaad best formatteren (snel formatteren zou moeten lukken, enige verschil is dat er dan geen bestanden "gewist" worden en dat hun verwijzingen gewoon gewist worden uit de fat), clustergrootte laat je gewoon staan op wat hij stond.

Ernell

Legacy Member
mdgf zei:
Als hij weergegeven wordt als raw (in schijfbeheer ook zo?) is dat meestal het teken dat er het een en ander corrupt is.

Inderdaad best formatteren (snel formatteren zou moeten lukken, enige verschil is dat er dan geen bestanden "gewist" worden en dat hun verwijzingen gewoon gewist worden uit de fat), clustergrootte laat je gewoon staan op wat hij stond.

In schijf beheer idd ook FAT32 (primaire partitie).. Dit is een nieuwe schijf out of the box heb hier nog niets aan veranderd, dan kan dat tch niet corrupt zijn?

Fraggie

Legacy Member
Allereerst, kan dat systeem als NTFS werken? Je kan niet zo maar om het even welk file system toekennen aan gelijk welk systeem.

Verder moet je meer uitsluitsel krijgen of het nu FAT of RAW is, desnoods eens kijken met GParted.

Ernell

Legacy Member
Fraggie zei:
Allereerst, kan dat systeem als NTFS werken? Je kan niet zo maar om het even welk file system toekennen aan gelijk welk systeem.

Verder moet je meer uitsluitsel krijgen of het nu FAT of RAW is, desnoods eens kijken met GParted.

Het formateren is wel al bezig maar gaat wel een tijdje duren. Maar als ik dit onderbreek is dit misschien ook niet goed? Ik weet niet of dat systeem als NTFS kan werken hoe kan je dat zien? Het is deze (Intenso GmbH)

En die gparted heb ik geprobeerd maar krijg ik niet aan de gang.. Vind in dat .iso bestand geen bestand om programma te openen of te installeren.

Ernell

Legacy Member
Fraggie zei:
Volgens http://www.intenso.de/multimedia/produktblatt/1262093865_en.pdf kan hij enkel FAT32. Meestal pakken ze daar niet mee uit omdat dat open staat voor debat (ala: is NTFS geen overkill?!).

Een ISO is gewoon een lang bestand die een CD/DVD/.. voorstelt, je moet deze dus branden op een CD (of uitzoeken als het via een USB stick gaat).

Moet ik het formateren dan annuleren? Of zou het misschien toch lukken ookal is het niet ondersteund?

Ja ik heb een programma dat iso's kan lezen als virtuele cd en kan ik deze openen zie ik allerlei mappen maar niet iets om te installeren..

Fraggie

Legacy Member
Ernell zei:
Moet ik het formateren dan annuleren? Of zou het misschien toch lukken ookal is het niet ondersteund?
Het is mij nog nooit gelukt, en fysisch is het niet mogelijk i.m.p.o. Want je hebt in dit systeem twee autonome operators, je stick en je PC. Hoe je PC communiceert met de buitenwereld is heel veelzijdig (bijna alles wordt bepaalt door software) maar die stick kan maar werken voor wat hij gemaakt is op hardware niveau. Een USB frame met NTFS data zal bv veel groter zijn dan één met FAT informatie. Bijgevolg zal je geen betrouwbare communicatie krijgen tot geen.

Ernell zei:
Ja ik heb een programma dat iso's kan lezen als virtuele cd en kan ik deze openen zie ik allerlei mappen maar niet iets om te installeren..
Ah oke, maar je hoeft niets te installeren, gewoon opstarten via die CD/stick. Het is een volledig gnome omgeving buiten Windows.

*edit: Nadruk moet mss eerder liggen op het niet verstaan van NTFS i.p.v. communicatie protocol.

Ernell

Legacy Member
Fraggie zei:
Het is mij nog nooit gelukt, en fysisch is het niet mogelijk i.m.p.o. Want je hebt in dit systeem twee autonome operators, je stick en je PC. Hoe je PC communiceert met de buitenwereld is heel veelzijdig (bijna alles wordt bepaalt door software) maar die stick kan maar werken voor wat hij gemaakt is op hardware niveau. Een USB frame met NTFS data zal bv veel groter zijn dan één met FAT informatie. Bijgevolg zal je geen betrouwbare communicatie krijgen tot geen.


Ah oke, maar je hoeft niets te installeren, gewoon opstarten via die CD/stick. Het is een volledig gnome omgeving buiten Windows.

*edit: Nadruk moet mss eerder liggen op het niet verstaan van NTFS i.p.v. communicatie protocol.

De format kon ik niet meer stoppen heb deze dus laten doorgaan. En blijkbaar werkt alles toch perfect als NTFS... Heb alles er naar gekopieerd, geen foutmelding. Alles kon er vanaf gelezen worden. En heb ook geen abnormaal schijf verlies. Dus denk ik dat het toch ok is.

En dat opstarten van die cd weet ik niet wat je bedoeld ik kom egwoon in de verkenner van die "cd" kan bladeren door bestanden. En wat je met gnome bedoeld weet ik ook niet :p. Maar dat is nu denk ik ook niet echt meer nodig...

mdgf

Legacy Member
Opstarten van cd: iso (=cd image ("foto van putjes in cd" bij wijze van spreken) branden met behulp van software (bv. nero)) en dan gewoon die cd insteken en opnieuw opstarten, net zoals je zou doen om een nieuw besturingssysteem te installeren.

Met gnome bedoelt hij dat het in feite een linux-besturingssysteem is die tijdelijk vanop de cd gebruikt wordt (buiten windows om, zo kan je véél meer aan je partities manipuleren).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan