Archief - HDD plaatsing en fluitend geluidje v.d. koeling.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Edwardo5000

Legacy Member
Hey,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe PC en heb al een topic over de OS, maar ik heb ook vragen over de hardware:

- De HDD zit in zijn bracked, maar er zit niets van rubber tussen en ik heb het idee dat er daardoor een laag gezoem ontstaat. Ik heb vier kleine stukjes foam tape onder de schijf geplakt en nu is het weg. Alleen waar kan ik best mijn schijf zetten? Het past niet meer in de bracket dus oftewel op de bodem of op de plek waar de Optical Drive etc. zit?
Waar ik over twijfelde was dat hij dus ergens op staat en niet hangt, kan het niet oververhitten?

- Ten tweede; De fan van de CPU maakt een beetje een fluitend geluit. Dat is hij ong. een uurtje na het opstarten gaan doen. Al ik terwijl hij draait met duim en wijsvinger de fan langs de zijkanten vastneem en een beetje knijp gaat het weg. Soms blijft het dan een minuut weg en dan komt het weer terug... Iemand tips?

Groeten en alvast bedankt.

Heeft iemand een oplossing foor het piep/fluit geluidje van de CPU cooler?
Ik heb nu ook ontdekt dat het weg is wanneer de fan harder gaat draaien, in plaats van meer lawaai wordt het dan minder ;)

Als er niet direct een oplossing voor is zou ik graag een nieuwe cooler willen want het gaat hier om de stock cooler van AMD.
Weet iemand een goede voor rond de 20€ die goed genoeg is om mijn 3.2ghz quad core te overclocken naar 3.6ghz?

Groeten,

EDIT: Meestal is de HDD redelijk cool, maar nu ik met wat grote bestanden bezig ben wordt hij toch wel warm (niet heet). Zijn er nog tips in verband met de vibratie die de schijf doorgeeft aan de kast als ik hem in z'n bracket zet? Ik kan er wel iets voor maken, maar een nette oplossing is toch het beste.

EDIT: Ik heb nu ook ontdekt dat het weg is wanneer de fan harder gaat draaien, in plaats van meer lawaai wordt het dan minder

Als er niet direct een oplossing voor is zou ik graag een nieuwe cooler willen want het gaat hier om de stock cooler van AMD.
Weet iemand een goede voor rond de 20€ die goed genoeg is om mijn 3.2ghz quad core te overclocken naar 3.6ghz?

Groeten,

EDIT: Meestal is de HDD redelijk cool, maar nu ik met wat grote bestanden bezig ben wordt hij toch wel warm (niet heet). Zijn er nog tips in verband met de vibratie die de schijf doorgeeft aan de kast als ik hem in z'n bracket zet? Ik kan er wel iets voor maken, maar een nette oplossing is toch het beste.

mdgf

Legacy Member
20€ is wel een beetje heel weinig geld maar bon: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 @ Azerty
Of gewoon kijken of je niet ergens een stockkoeler kan vinden.

Dat gefluit zal wel ergens aan de fan liggen, maar ik betwijfel of je die gemakkelijk kunt vervangen van de stockkoeler.

Edwardo5000

Legacy Member

mdgf

Legacy Member
Prijs/kwaliteit is die freezer 7 wel zeer goed ze, don't get me wrong. Ik zou dan eerder geneigd zijn die te nemen dan één van die andere die je linkt.

De meeste mensen hier kopen een Scythe mugen 2, die kost ~38€, maar is een ENORM goede koeler voor die prijs (je mag al naar >55€ springen om echt beter te zijn).
Het is ook wel een gigantisch ding, dus als je ram met heatsinks of een kleine case hebt gaat het moeilijk/niet passen.
Ik ga er me zelf ook eentje aanschaffen deze zomer.

Meer betalen betekent meestal koeler en stiller. Er zijn natuurlijk ook overgeprijsde ondingen op de markt.

HDD: probeer anders eens wat rekkers rond de schijf te hangen
en hoe warm wordt die, want een hdd zal nog niet te rap oververhitten onder normale omstandigheden.

Edwardo5000

Legacy Member
Ik heb een Cooler Master 310 case btw.
Als je de HDD op zijn plek schuift zit die zowel aan de zijkanten als een bovenkant tegen een randje. Er is dus geen ruimte voor een stukje rubber ofzo.

Ik heb het nog eens goe bekeken en ik denk dat het wel te fiksen valt als ik de 'lipkes' die erboven zitten (waar bv een andere HDD op kan rusten) eruit haal en aan één van de zijkanten zit een knobbeltje dat een beetje kan buigen om de HDD klem te houden. Als ik dat ook weg haal kan ik hem er denk ik wel met een paar stukjes foam tape in zetten.
Ga ik morgen proberen.

Betreft de cooler, ik zal zien wat mijn budgets is en dan de Freezer 7 of Scythe mugen 2 kopen. Ik vrees ervoor dak da vervelend geluidje weg krijg, wel raar dat het weg is wanneer hij harder draait.

Groeten,

EDIT; Wa zijn goede fans om gewoon in u case te zetten, er zit er nu 1 in en er is plek voor 4 :p
En voor dat ik het vergeet, klopt het dat je ongeveer een 'erwt' koelpasta op de CPU moet doen? En hoe verwijder ik het oude?
Sorry, maar ik ben nog een beetje nieuw opt vlak van vaste PC's.



mdgf zei:
Prijs/kwaliteit is die freezer 7 wel zeer goed ze, don't get me wrong. Ik zou dan eerder geneigd zijn die te nemen dan één van die andere die je linkt.

De meeste mensen hier kopen een Scythe mugen 2, die kost ~38€, maar is een ENORM goede koeler voor die prijs (je mag al naar >55€ springen om echt beter te zijn).
Het is ook wel een gigantisch ding, dus als je ram met heatsinks of een kleine case hebt gaat het moeilijk/niet passen.
Ik ga er me zelf ook eentje aanschaffen deze zomer.

Meer betalen betekent meestal koeler en stiller. Er zijn natuurlijk ook overgeprijsde ondingen op de markt.

HDD: probeer anders eens wat rekkers rond de schijf te hangen
en hoe warm wordt die, want een hdd zal nog niet te rap oververhitten onder normale omstandigheden.

mdgf

Legacy Member
Een mugen 2 in een CM Elite 310 zou nipt moeten passen met een paar mm over volgens de site van Cooler Master.

Je zou inderdaad vanvoren onderaan nog een 120mm fan kunnen bijsteken. Goede fans zijn bv. de Scythe Slipstream/Gentle typhoon/S-Flex.

Ik veronderstel dat je wel 100% zeker bent dat het de cpu fan is die dat geluid produceert?

Edwardo5000

Legacy Member
Ja, als ik de fan op de CPU cooler met duim en wijsvinger langs de zijkanten vast neem en zachtjes knijp gaat het weg...

Groeten,
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan