Archief - Heb ik een hub of switch nodig?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nielsvds

Legacy Member
Hey

Al de poorten op mijn Belgacom b-box 2 zitten in gebruik. Wat heb ik nu eigenlijk nodig om gewoon het aantal poorten uit te breiden? Want ik zou graag nog een ruckus willen installeren maar sinds dat ik een access point heb aangesloten heb ik geen poorten meer vrij.

Nielsvds

Yank

Legacy Member
een switch idd, hubs worden al lang niet meer gebruikt/gemaakt/verkocht.
voor gewoon thuisgebruik ben je al goed af met een simpele switch van 10-15 euro.

Nielsvds

Legacy Member
@yank: Bedankt voor je uitleg. Ik vond het al raar dat ik enkel maar switches vond. Ik wou gewoon zeker zijn voor dat ik iets duur aanschaf wat eigenlijk niet is wat ik nodig heb.Valt er eigenlijk veel te configureren aan zo'n switch? Of is dat gewoon de netwerkabel van de switch in een poort op de b-box 2 steken en andere netwerkkabels op de poorten van de switch aansluiten en adaptor in het stopcontact. Dus meer dan 20 EUR zou ik niet moeten uitgeven.

Exit

Legacy Member
hubs bestaan wel nog maar niet meer voor particulieren

hub = switch
maar switch is iets 'slimmer' dan een hub in het onthouden welke pc's er verbonden zijn.

switchen zijn niet zo duur, je hebt er vanaf 10€+-

switch en hub kan je niet instellen, gene interface
TENZIJ je dure industriele switchen gaat kopen (mannaged switchen), dan is er wel een interface

NLZ

Legacy Member
Let er wel op dat je internet provider een beperking kan hebben op IP-adressen. Zo hadden wij vroeger ook een probleem van max 4 IP-adressen. Nu weet ik niet meer hoe we het opgelost hadden, maar normaal moet je dus je switch achter je router aansluiten. Allebei even uitschakelen en dan daarna opstarten dacht ik

Xtala

Legacy Member
NLZ zei:
Let er wel op dat je internet provider een beperking kan hebben op IP-adressen. Zo hadden wij vroeger ook een probleem van max 4 IP-adressen. Nu weet ik niet meer hoe we het opgelost hadden, maar normaal moet je dus je switch achter je router aansluiten. Allebei even uitschakelen en dan daarna opstarten dacht ik

De BBOX2 is een router.
Bij BGC krijgt je maar 1 (meestal dynamisch) IP.

Exit

Legacy Member
NLZ zei:
Let er wel op dat je internet provider een beperking kan hebben op IP-adressen. Zo hadden wij vroeger ook een probleem van max 4 IP-adressen. Nu weet ik niet meer hoe we het opgelost hadden, maar normaal moet je dus je switch achter je router aansluiten. Allebei even uitschakelen en dan daarna opstarten dacht ik

+ je hoeft een router en switch niet te herstarten als je die achter een router aansluit
met telenet als je alle 4 de ip's gebruikt hebt moet je x-tijd wachten tot de router een ip kan krijgen om te werken, dan kan alles afzetten wel helpen maar geen zekerheid

NLZ

Legacy Member
Hmm toen wij dat probleem hadden was dat bij mijn buur. En die had telenet, en maximum 4 ip's (niet externe). Er konden max computers gelijktijdig op internet. En daarom moesten we het toen op die manier aansluiten en opnieuw opstarten normaal gezien. Kan zijn dat die limiet nu verhoogd is?

Exit

Legacy Member
limiet is nog steeds zelfde maar als die tegelijk verbonden zijn is de release tijd 'langer' om een 5de toestel te verbinden.

Nielsvds

Legacy Member
@Exit: Bedankt voor je heldere uitleg.

@NLZ: Momenteel heb 5 apparaten waarmee ik op het internet kan. Natuurlijk zijn ze nooit allemaal actief. Maar toch wel 2 of 3 apparaten gelijktijdig. Tot nu toe nog geen problemen gehad.

Ik heb mij 5-port 10/100 fast ethernet switch FS605 van Netgear gekocht. Zelfs deze switch heeft bijna te weinig poorten. Eerst een netwerkkabel van de switch verbinden met 1 poort van de b-box2 en dan de 2 lankabels insteken op de switch.

Exit

Legacy Member
bbox deelt zelf ip's uit, kan je 10tallen; 100den pc's aansluiten tegelijkertijd hoor

Nielsvds

Legacy Member
Exit zei:
bbox deelt zelf ip's uit, kan je 10tallen; 100den pc's aansluiten tegelijkertijd hoor

Ik veronderstel dat de surfsnelheid dan ook niet meer acceptabel is en dat de b-box 2 gaat rebooten. Toch zeker wanneer op 2 tv's hier Belgacom opstaat waarvan op 1 in HD.

Misschien een domme vraag maar als ik alle poorten benut op de switch gaat deze (switch) niet de poort op de b-box 2 overbelasten waar de switch op aangesloten is? Of zit er daar een beveiliging op?

Exit

Legacy Member
snelheid zal dan afhangen of iedereen veel verbruikt
bbox zal daardoor niet rebooten hoor

hangt af of de snelheid voldoende zal zijn om iedreen 'iets' te geven.

nope, die zal gewoon z'n 100Mbit gebruiken, overbelasten kan je niet.
netwerk gaat na elkaar, niet gelijkertijd.

Fraggie

Legacy Member
Exit zei:
hub = switch
maar switch is iets 'slimmer' dan een hub in het onthouden welke pc's er verbonden zijn.
Ik zou een switch enkel vergelijken met een bridge en een hub op de physical layer laten waar hij thuishoort. Een gewone draadverbinding zou ik ook nog als hub aanzien.

Nielsvds

Legacy Member
@Exit: Nogmaals bedankt. Ik heb nog een vraag op de afbeelding van die switch staat dat je de laatste poort moet gebruiken om te connecteren met de router dus in mijn geval de b-box2. Is dat echt nodig? Want in de handleiding is er daar geen sprake van.

Exit

Legacy Member
normaal niet, probeer gewoon
vroeger werd ook veel met een uplink poort gewerkt maar met de huidige switchen is dit niet meer van toepassing

Nielsvds

Legacy Member
Ok, ik weet voldoende. Bedankt voor je uitstekende advies. Morgen eens beginnen aan de installatie. Krijgen die 2 computers elk een ander ip-adres wanneer ik die op de switch aansluit.Ik veronderstel van wel. Het kunnen wel domme vragen zijn, maar alles wat met netwerken aanleggen is niet zo aan mij besteed. Kan het kwaad dat mijn switch geen ventilator heeft? In de ruimte waar de switch staat is het altijd koel.

Nielsvds

Legacy Member
Het is uiteindelijk gelukt. Eerst kreeg mijn decoder geen ip-adres. Blijkbaar laat Belgacom geen tv toe op lan 1 en 2. Zelfs als ik bij routing op de b-box 2 had ingesteld om van lan 2 een tv poort te maken dan lukte het nog niet. Pas als ik het ruckus wireless access point aansloot op de tv poort dan kreeg ik wel een ip-adres. Weet iemand hoe dat dit kan?

Exit

Legacy Member
switch wordt niet echt warm dus die heeft dat niet nodig.

aangezien je achter een bbox zit krijgen de pc's een ip indezelfde range.

tv moet inderdaad aan de tv uitgang hangen, je kan dit in de bbox wel aanpassen.
omdat Belgacom net als telenet met 2 netwerken werkt.
1 extern netwerk => pc's = internet
1 intern netwerk => tv's = lokaal netwerk

vlan settings in de bbox zorgt ervoor dat 1 of meer poorten rechtstreeks aan internet hangen zodat de boxen een lokaal ip krijgen en de bbox een extern/internet ip.

maw, normaal
je kan bvb wel op een pc belgacom tv kijken zonder tv kaart

Nielsvds

Legacy Member
Dus bang moet ik niet zijn dat andere netwerkkabels verbranden. Want wegens plaats gebrekt hangt de switch vast in een paar netwerkkabels.

Het omgekeerde lukte wel want toen ik nog geen switch had kon ik de tv poort wel omzetten naar een gewone poort en werkte mijn n access point correct.

Bedankt om het verschil uit te leggen.

Is het normaal dat internet pagina's trager laden nadat ik 4 lankabels heb aangesloten op de switch? Zou het iets helpen moest ik dwingen dat de netwerkkkaarten connecteren aan 100 Mbps. Of wordt gewoon de snelheid verdeelt over de extra poorten op de switch? Ik vraag het beter in dit topic dan er iedere keer een nieuw voor te openen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan