Archief - Het nederlandse woord voor (to) overclock

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Witte

Legacy Member
Mag van mij gerust hier, ma wie ben ik :p
Mss titel aanpassen ofzo?

Sacristar

Legacy Member
praktisch alles in een pc draait aan een bepaalde kloksnelheid:

de front side bus draait behoorbeeld aan 200 mhz
de pci bus aan 33 mhz
de agp bus aan 66 mhz
de cpu aan 2800 mhz (voorbeeldje hé, net zoals de voorgaande)
het geheugen aan 166 mhz
...

nazaar

Legacy Member
fugger heeft 6.3 ghz gehaald met nen 3stage cascade ;)

btw ge zijt wel wa koelings-methoden vergeten: phase-change, dry-ice enz...

Witte

Legacy Member
[zaagmodus]
Dry Ice is het phase change princiepe ;)
[/zaagmodus]
Heb geen zin om nu alles te lezen, ma ik las even het peltier gedeelte:
Wat je zecht is waar hoor, maar mss gewoon het woord warmtepomp eens boven halen in je tekst zou geen kwaad kunnen.
Als wat met koeling te maken heeft is een warmtepomp. Je ontneemt de warmte op de ene plaats, maar creërt warmte op een andere plaats. De warmtepomp zorgt voor de transportatie van de hitte.
Peltier heeft warme en koude kant omdat er een groot warmtetransport gecreërd word. De elektrische stroom zal ervoor zorgen dat warmte-energie van de ene kant via het N en P materiaal van de peltier naar de andere kant van de peltier gebracht wordt. Je krijgt zo een warme en koude kant. Als je de koude kant op de processor plaatst zal je ook die z'n warmte mee overpompen naar de andere kant, waardoor je processor koeler wordt. De energietransportatie hangt af van de hoeveelheid stroom door de peltier gestuurd wordt. Hoe hoger die stroom, hoe beter het transport.

De Rest lees ik wel eens als ik wat meer zin heb :)

nazaar

Legacy Member
just maar ik bedoelde dermee van die vapor phase change koeling a la cascade, vapochill enzo...

Sacristar

Legacy Member
Dit zijn mijn voorlopige bedenkingen bij je tekst en zijn niet bedoeld als kritiek hé ;) :


mss uw uitleg over die hard overclockers en amateurs wat uitgebreider:

die hard overclockers zijn ook mensen die buiten hun hardware om zeep helpen ook meer aandacht gaan besteden aan het uitkiezen van hun hardware (eventueel wat uitleggen aan de hand van wat voorbeelden: XP-M's P4 nortwood M0 steppings, moederbord merk fabrikanten (DFI anyone? :D) cpu steppings, cores en batch nummers, x800pro vivo's, ...). Zij zijn niet op zoek naar functionaliteit en schoonheid, stabiliteit, prestaties en overclockbaarheid (is dus trouwens niet hetzelfde) is voor hun van een veel groter belang. Vaak gaan ze al dat wat ze als triviaal beschouwen (usb poorten, seriële en parallelle poorten, onboard ethernet, raid en sound controllers, ...) uitschakelen. Ook zullen ze hun operating systeem tweaken waarbij ze wederom enkel de essentiële funkties in werking laten. Tevens zal er heel wat extra aandacht alsook geld besteed worden aan coolingssystemen om de prestaties nog verder te kunnen opdrijven. Dit gaat meestal hand in hand met een hogere geluidsproduktie.

amateurs zijn ook mensen die gewoon meer willen halen uit wat ze hebben zonder daarvoor andere zaken zoals stabiliteit en funktionaliteit te moeten opofferen. Amateurs zullen dus ook uitkijken naar hardware die aan voorgenoemde eigenschappen voldoet (gigabit ethernet, 7.1 onboard sound, 8 usb 2.0 poorten, ...).


theorie over de bussnelheid heb ik overgeslagen :)

de 2 cpu giganten:

je zegt bij amd hetvolgende: "De AMD-CPU’s hebben ook een multiplierslot" maar je vergeet bij intel te vermelden dat die een multiplier lock hebben (dat bij de 3.2 en hogere prescott's deels te omzeilen valt --> multiplier 14 instelling bij nieuwere biossen. dit was bij de asus p4c800e deluxe eerder al mogelijk door een "bug" in de 1015 bios, je kon zelfs nog updaten naar een andere bios zonder de 14 multi instelling te verliezen door gebruik te maken van de bios recovery option (ALT+F2 geloof ik). dit zorgde ervoor dat de bios wel geupdate werd maar dat de instellingen behouden bleven, dit in tegenstelling tot een "gewone" bios update). (mss Extreme Editions, Engineering Samples Athlon FX en zo aanhalen + in't kort verschil uitleggen tov de standaard versies?) AMD is inderdaad goed aan het bijbenen op het gebied van multimedia applicaties maar Intel's dothan gooit grote ogen... hele grote :D


het overklokken zelf:

je haalt eerder het verschil aan tussen die-hards en amateurs (dat klinkt zo negatief nee?) maar hier laat je dat onderschied wegvallen. de uitleg die jij geeft is wellicht meer van toepassing op een amateur. een die-hard overclocker doet het zoals je zelf al aanhaalde voor de kick, hoewel hij stabiliteit hoog op zijn lijstje heeft staan gaat hij toch die grens overschreiden: hij zal die opofferen om toch maar een hogere cpu-z screenshot te krijgen, toch maar een hogere 3dmark run eruit te persen, ...
daar waar een amateur het wellicht voor bekeken houdt bij een beter heatsink-fan combinatie en eventueel nog wat extra heatsinks en fans op de warme delen (PLL chips, mosfets, north- en southbridge) in het geval van luchtkoeling en een top end kit of zelf een samengestelde setup in het geval van waterkoeling zal een die hard indien zijn portefeuille dat toelaat naar meer exotische middelen grijpen zoals peltiers, waterchillers, (cascade) phase-changers of zelfs naar dry ice of vloeibare stickstof.


je uitleg voor amd overklokken vind ik niet zo schitterend:
zo zijn niet alle Axp cpu's multiplier locked, en de gewone A64's hebben een halve multiplier lock die enkel naar beneden valt in te stellen, iets waar een overclocker niet echt wakker van zal liggen aangezien die liever een hogere HTT/FSB waarde verkiezen boven een hogere multiplier instelling. hiermee komen we meteen aan een ander punt. je haalt htt/fsb overclocken wel aan in punt 4 maar ik denk dat het belangrijk is dat het op zich ook vermeld wordt.


ik dacht dat het nazaar was die al aanhaalde dat het cpu overklok record van fugger met een 3-stage cascade phase change cooling setup behaald werd en niet met een peltier ;)

ook is het vorige overclockings record niet 2 maand oud, macci en the stilt waren de eersten om de 6 gigahertz te doorbreken en werden daarin verbetert door (naam vergete :p) nog geen 2 weken later. dat was echter wel met vloeibare stikstof.

mss ook een onderscheid maken tussen intel en amd ? intel kan gewoon de hoogste clocks halen omdat ze een veel langere pipeline gebruiken (meer over pipelines? go bother apa :p) wat ook meteen de reden is waarom amd op lagere kloksnelheden evengoed presteert als een sneller geklokte intel. (dunno wat het huidige amd record is, ik dacht 3.8 of 3.9 met een FX55)



that's it for me :)

nazaar

Legacy Member
en zet erbij dat er in japan een veel grotere scene is dan in het "westen"

das_brother

Legacy Member
eigenlijk had macci en de stilt 5.4 stable gehaald en de 6ghz nie stabiel
en FUGGER 6ghz stable en 6.3 voor de pats :)
of nie?
geen echte fout maar toch :baard:

Sacristar

Legacy Member
true, very true :)

maar zou je die opmerking ook gemaakt hebben als je de hele post had gelezen? :) (not that I blame you, ik neem zelf meestal niet de moeite om zo'n longposts door te nemen :))
kristos zei:
blah blah blah ...
een die-hard overclocker doet het zoals je zelf al aanhaalde voor de kick, hoewel hij stabiliteit hoog op zijn lijstje heeft staan gaat hij toch die grens overschreiden: hij zal die opofferen om toch maar een hogere cpu-z screenshot te krijgen, toch maar een hogere 3dmark run eruit te persen, ...
... more of teh blah ;)

The Crazy Noob

Legacy Member
kan iemand in uitleggen wat dry ice/phase change-koeling is? (ik dacht da phase change het zelfde was als ne peltier :unsure: )

Als iemand ne site heeft waar alle overklok records worden opgesomd, hier posten aub...

BTW: ik probeerde het zo simpel mogelijk uit te legge en ik zal zien of ik met de tips die hier reeds gepost werden d'r ergens tusse te 'prammen'.

nazaar

Legacy Member
phase change is gewoon het feit dat ge onder nul gaat.

dus dry-ice is phase change.
vapochill, prometia, machI, II, cascade is ook phase chnange
ln2 is ook phase change...
pelt kan ook phase change zijn, maar meestal gaan die stressed nie onder nul (als ze op een cpu zitten toch niet, hoe het met een gpu is weet ik niet)

Witte

Legacy Member
Phange-change, ook wel fase-verandering in het nederlands duid niet gewoon op het feit de ge onder nul gaat.
Het berust op het kookpunt-princiepe.
Wat merk je als je water gaat koken? De temperatuur van je water zal altijd 100° blijven. Het maakt niet uit hoeveel energie je er aan toe voegt, je vloeibare water zal steeds 100° blijven (noot: er moet wel genoeg energie zijn natuurlijk om je water te laten opwarmen). Nemen we nu een andere stof die een veel lager kookpunt heeft, dan kunnen we dit fenomeen mss oko wel gebruiken om iets op lagere temperatuur te brengen. Freon is zo'n chemische strofke dat men tegenwoordig in ijskasten steekt, terwijl dat vroeger amoniak was. Amoniak heeft een kookpunt van -27° dacht ik. Wat men doet is eerst de stof samendrukken. Hierdoor voorhoogt het kookpunt, en wordt de amoniak vloeibaar. Vervolgens stuurt men het door een radiator, en dan naar een expansieplaats. Hier gaat de vloeistof van hoge druk naar lage druk. Dit heeft als gevolg dat het kookpunt terug daalt (naar neem nu -27°C) en zal de amoniak dus beginnen koken. MAAR, de temperatuur van de amoniak kan niet stijgen alvorens het omgezet is naar gas (kookpunt-princiepe). De energie die toegevoegd wordt om het brouwsel te laten koken is dus die van de omgeving, of CPU, of al hetgeen waar je warmte kan onttrekken. Op de plaats van de condensor (of daar waar het koken plaat neemt) zal men een temperatuur creëren dus die rond de -27 zal liggen, en dit is dus heel gepast om uw CPU mee te koelen.
Zoek gewoon eens de werking van een koelkast op als men uitleg niet echt duidelijk is. Princiepe blijft steeds hetzelfde, iets eerst samendrukken, waardoor kookpunt verhoogt en het z'n warmte kaan afgeven, dan de druk verminderen in de condensor waardoor kookpunt daalt (onder nul) en de gebruikte stof zich gaat omzetten in gas, maar de vloeistof blijft dus op het kookpunt-temperatuur en dit is dus heel handig om zaken te koelen.

Aja effe nog iets vergeten:
Dry Ice, LN2,... is hetzelfde priniepe, alleen dat men deze stoffen niet terug gaat omzetten om het zo steeds opnieuw te gaan gebruiken. Hier wordt dus de koelvloeistof omgezet naar gas door de opgenomen temperatuur maar gaat het dus als gas gewoon op in de atmosfeer.
Peltier is iets helemaal anders. TEC's zijn volledige electrisch, en heeft weinig met phase-change te maken buiten het feit dat het vocht in de lucht wel eens naar vloeibaar water wordt omgezet omdat het dingetje nogal kud kan worden, wat je trouwens altijd hebt bij de vorige vormen van extreem koelen.

The Crazy Noob

Legacy Member
wittekakker zei:
Phange-change, ook wel fase-verandering in het nederlands duid niet gewoon op het feit de ge onder nul gaat.
Het berust op het kookpunt-princiepe.
Wat merk je als je water gaat koken? De temperatuur van je water zal altijd 100° blijven. Het maakt niet uit hoeveel energie je er aan toe voegt, je vloeibare water zal steeds 100° blijven (noot: er moet wel genoeg energie zijn natuurlijk om je water te laten opwarmen). Nemen we nu een andere stof die een veel lager kookpunt heeft, dan kunnen we dit fenomeen mss oko wel gebruiken om iets op lagere temperatuur te brengen. Freon is zo'n chemische strofke dat men tegenwoordig in ijskasten steekt, terwijl dat vroeger amoniak was. Amoniak heeft een kookpunt van -27° dacht ik. Wat men doet is eerst de stof samendrukken. Hierdoor voorhoogt het kookpunt, en wordt de amoniak vloeibaar. Vervolgens stuurt men het door een radiator, en dan naar een expansieplaats. Hier gaat de vloeistof van hoge druk naar lage druk. Dit heeft als gevolg dat het kookpunt terug daalt (naar neem nu -27°C) en zal de amoniak dus beginnen koken. MAAR, de temperatuur van de amoniak kan niet stijgen alvorens het omgezet is naar gas (kookpunt-princiepe). De energie die toegevoegd wordt om het brouwsel te laten koken is dus die van de omgeving, of CPU, of al hetgeen waar je warmte kan onttrekken. Op de plaats van de condensor (of daar waar het koken plaat neemt) zal men een temperatuur creëren dus die rond de -27 zal liggen, en dit is dus heel gepast om uw CPU mee te koelen.
Zoek gewoon eens de werking van een koelkast op als men uitleg niet echt duidelijk is. Princiepe blijft steeds hetzelfde, iets eerst samendrukken, waardoor kookpunt verhoogt en het z'n warmte kaan afgeven, dan de druk verminderen in de condensor waardoor kookpunt daalt (onder nul) en de gebruikte stof zich gaat omzetten in gas, maar de vloeistof blijft dus op het kookpunt-temperatuur en dit is dus heel handig om zaken te koelen.

Aja effe nog iets vergeten:
Dry Ice, LN2,... is hetzelfde priniepe, alleen dat men deze stoffen niet terug gaat omzetten om het zo steeds opnieuw te gaan gebruiken. Hier wordt dus de koelvloeistof omgezet naar gas door de opgenomen temperatuur maar gaat het dus als gas gewoon op in de atmosfeer.
Peltier is iets helemaal anders. TEC's zijn volledige electrisch, en heeft weinig met phase-change te maken buiten het feit dat het vocht in de lucht wel eens naar vloeibaar water wordt omgezet omdat het dingetje nogal kud kan worden, wat je trouwens altijd hebt bij de vorige vormen van extreem koelen.
dus phase change is gewoon een koelkast/ijskanst op uwe cpu plaatsen...

als'k tijd (en goesting :unsure: ) heb zal'k het er bij vermelden... (dus deze komt tussen peltier en vloeibare waterstof qua koelvermogen?)

Witte

Legacy Member
Nope Phase-change is het beste van het beste.
De goede installaties geven echt wel betere temps dan een pelt.
Neem nu stikstof. Dit heeft kookpunt van om en bij de -197°C. Daar kan een pelt niet echt aan tippen :)
Oja, het komt ook al eens voor dat er phase-change koelingen in cascade worden gebruikt. Dat is gewoon de ene gebruiken om de andere te koelen dacht ik. Heel duur, maar het bestaat.
Pelt is gewoon een plaatje dat je kan gebruiken met een waterkoeling of luchtkoeling. De prestaties van de pelt gaan hand ik hand met het gebruikte koelsysteem. Pelt wordt ook meestal in combinatie met een waterkoeling gebruikt.

Tzal wel wa laat zijn, maar ik hoop deze winter men projectje voor elkaar te krijgen. Het moeilijke is om aan men materiaal voor men waterkoeling te geraken zonder er veel te veel euro's aan uit te geven.
Oja, en BH5 vind je zeker niet gemakkelijk als je niet veel geld wilt uitgeven :p.

nazaar

Legacy Member
bwa pakt dat de prijs voor 2x256 toch rond de 140€ ligt, al heb ik de indruk dat ze tegenwoordig voor minder ook al snel de deur uit gaan. De markt raakt verzadigt :crazy:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan