Archief - Hoe het beste pc stofvrij houden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bas007430

Legacy Member
Hey,
Laatst heb ik mijn kast weer eens open gemaakt en zag dat er toch wel steeds meer stof in komt te zitten.
Dus nu de vraag hoe maak ik het beste me pc schoon/stofvrij,
Ik las dat je ofzo het beste van die flesjes met perslucht kon gebruiken om het stof weg te blazen, maar las ook op andere forums dat sommige mensen gewoon hun stofzuiger gebruikte.
Weet iemand wat een goede manier en het liefst niet een hele dure manier is?

morfer

Legacy Member
voorzichtig met een stofzuiger... en uw Koelvinnen terwijl ook eens uitkuisen.
Om stof te vermeiden moet je stof filters plaatsen voor je fans.. die moet je dan regelmatig eens af stofzuigen, maar dan blijft tenminste je hardware proper ;)

deven

Legacy Member
heb zo'n busje gehad > weggesmeten geld. stofzuiger of anders perslucht.

Met perslucht wel u fans tegenhouden voor ze als een gek beginnen draaien...

Pedroo

Legacy Member
Clioke16v zei:
heb zo'n busje gehad > weggesmeten geld. stofzuiger of anders perslucht.

Zijn die busjes dan echt zo slecht? Misschien stom, maar heb er al meerdere keren van gehoord ivm stofzuiger en perslucht, geeft dat geen statische electriciteit? (in principe heb ik dit al regelmatig gedaan, op oude systeempjes, maar ik weet niet of ik dat op men i7 systeempje zomaar ga proberen...)
Elektrocleaner, mag dat? Vervliegt erg snel, en zou 'goed' zijn voor de contactjes enzo?

Grtz

Pedroo

Legacy Member
morfer zei:
Pedroo no offence maar met die producten zou ik zeker van mijn computer wegblijven..

mijn i7 heb ik al meerdere maal uitgeblazen met perslucht hoor :)
Gewoon zien dat hij droge lucht blaast :)

dit zou dan best wel op uw compressor zitten,
http://www.novosite.nl/editor/assets/willems/rpf188r.gif


Geen probleem, 'k heb liever mensen die me waarschuwen, dan mensen die niets zeggen :hug:. Ok, ik had op m'n vakantie werk printplaten die in sommige elektromotoren zaten gekuist met die elektrocleaner, en menne collega zei ook dat het geen kwaad kon voor op pc's. (twas gene pc-kenner, dus een risico ;) )

En wat mag dat dingetje zijn dat ik op men compressor moet zetten? Is dat ne gewone barmeter? Of zie ik niet goed? :D

Vorda

Legacy Member
Op lange termijn, je pc stofvrij houden doe je door te zorgen dat er een overdruk is in je case tov de buitenlucht. Meer intake (via stoffilters) fans dan outtake dus. Hiervoor zorg je dat alle plekken waar geen stoffilters hangen, plekken zijn waar de lucht naar buiten wilt gaan. = minder stof aantrekken.

deven

Legacy Member
over die spuitbus.

ik vond die echt veel te weinig druk hebben, direct leeg. dus weg gesmeten geld.

perslucht > zo veel je wil, 8 bar als het moet. je bent zeker dat het weg is.

maar zoals ik zei. de fans tegenhouden en een beetje rustig blazen. Zo doe ik het toch.
Niet met dat pistool tot op 2 cm van de dingen afhouden ofzo.

Pedroo

Legacy Member
SXe zei:
Sorry, waar zat ik met mijn gedachten :p Het is geen pressostaat maar een manometer :p

Aaaah :D cava, merci. Mja, als ge googled, komt ge wel iets anders uit met ne 'pressostaat' :doh:
Let's clean those pc's :D

sypro9000

Legacy Member
Enige wat je stofvrij moet houden is de CPU/GPU heatsink/fan voor de rest maakt dat niet zoveel uit. Haal die er gewoon van, maak die schoon, anders is dat toch onmogelijk deftig schoon te krijgen. Voor gewoon gebruikt maakt dat allemaal niet zoveel uit.

En zoals gezegd, goeie case met filters en deftige airflow.

deven

Legacy Member
sypro9000 zei:
Enige wat je stofvrij moet houden is de CPU/GPU heatsink/fan voor de rest maakt dat niet zoveel uit. Haal die er gewoon van, maak die schoon, anders is dat toch onmogelijk deftig schoon te krijgen. Voor gewoon gebruikt maakt dat allemaal niet zoveel uit.

En zoals gezegd, goeie case met filters en deftige airflow.

vorige week nog ene gekuist met jawel een fietspomp :lol:

pc deed raar zei hij. ik check temps 100 graden cpu (e8200)

na wat prullen en doen 120, ik zei toen, nu moeten we eerst dat ding opkuisen ( hij vondt zijn data recovery belangrijker toen )

dan fietspomp erop gezet en temp is gezakt tot 42 graden.

zat echt bom bomvol die heatsink...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan