Archief - Intel Dothan 2.8 speelt met de AMD64 4000+

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gothrek

Legacy Member
AsEeL zei:
http://www.tweakers.net/nieuws/34954

De Mobile versie van de Pentium (Dothan) verslaat een AMD64 4000+ ingame (DOOM3)
Het ging hier over een cpu die op 2.8Ghz draait dus dan nog 1200Mhz lager dan de rating van de AMD64.
die dothan loop nog altijd 400 mhz sneller dan, dus wat heeft dat met ratings te maken
die rating staat tegenover P4 (origeen thunderbird gezever i know)
een celeron D 2.93 ghz is toch ook trager dan een 2800+
wat voor zever is da nu

apa

Legacy Member
De Pentium-M zal volgens mij niet zo enorm profiteren van de verhoging van de bandbreedte van het geheugen. Dat komt doordat die, net als de Athlon64, een (relatief) korte pipeline heeft. Deze korte pipeline betekent dat de Pentium-M meer werk per kloktik kan verwerken dan de Pentium4. Hoe komt dat nu?

x86-processoren zijn zgn CISC-processoren. Deze worden voornamelijk gekenmerkt door de brede waaier aan instructies die ze kunnen uitvoeren. Omdat het veel te duur (en te moeilijk) zou zijn om voor ieder van die instructies aparte circuits te voorzien en dat bovendien veel van die instructies om gelijkaardige circuits vragen, wordt er in CISC-processoren gebruik gemaakt van een generiek geheel van circuits: de pipeline.

Een pipeline is het geheel van circuits die gebruikt worden voor het uitvoeren van instructies op data. In een eenvoudige cpu komt 1 instructie in de pipeline binnen en wordt die binnen 1 kloktik afgewerkt.

Nu komt het probleem van de kloksnelheid. Do goed als alle moderne processoren werken synchroon. Dat betekent dat ze een centrale klok delen en dat ieder component binnen 1 kloktik zijn werk moet kunnen doen. De pipeline van de processor is zeer generiek en complex. De tijd die nodig is om een instructie uit te voeren is afhankelijk van de uit te voeren instructie. Daarom is de maximale kloksnelheid waartegen de processor kan lopen gelijk aan die kloksnelheid waarbij de traagste instructie nog net kan uitgevoerd worden binnen 1 kloktik (vergelijk het met een ketting: ook die is maar zo sterk als de sterkte van de zwakste schakel).

Als het verhaal hierbij zou ophouden dan zou de snelste processor momenteel ongeveer op 220 MHz draaien. Hoe krijgen fabrikanten de kloksnelheid dan hoger?
Eenvoudigweg door het werk van de pipeline in stukjes te delen. Ieder stukje werk (we noemen dit een "pipeline stage") dat dan nog overblijft moet nog steeds binnen 1 kloktik uitgevoerd kunnen worden. De maximale kloksnelheid van je processor is nu afhankelijk van de traagste stage van de pipeline.

Allemaal mooi, maar waarom kan een kortere pipeline meer werk verrichten dan een langere pipeline?
Het antwoord zou vrij duidelijk moeten zijn: de Pentium4 heeft nu 31 stages in de pipeline. Dat betekent dat er 31 kloktikken voorbij gaan vooraleer een instructie volledig afgehandeld wordt door de processor. De Athlon64 heeft "slechts" 12 stages... Om eenzelfde instructie uit te voeren heeft de Athlon64 dus 19 kloktikken minder nodig dan de Pentium4.

Right... Beweer ik nu dat de Pentium4 meer dan dubbel zo hoog geklokt moet worden om dezelfde performance te halen als een Athlon64?
Neen... Want het is zo dat er niet zomaar 1 instructie op ieder moment door de pipeline gejaagd wordt. Wanneer de eerste instructie op de tweede stage is aanbeland, kan de volgende instructie de pipeline reeds binnentreden op stage 1... De uitvoering van instructies binnen een processor is dus een continu proces: op ieder kloktik komt er ook een afgewerkte instructie uit de pipeline; en bij de Pentium4 kunnen er dus veel meer afgewerkte instructies per seconde uit de pipeline komen dan bij de Athlon64.

Nu snap je er allicht niets meer van, want nu lijkt een langere pipeline alleen maar voordelen te hebben?!
Wel neen: de bovenstaande redenering klopt enkel wanneer de processor op iedere kloktik aan een nieuwe instructie kan beginnen. Dat betekent dat je de honger naar data en instructies van de processor moet kunnen stillen: er moeten dus steeds nieuwe instructies en data aangevoerd worden. Dat betekent dat een processor met een langere pipeline meer bandbreedtehongerig is dan een processor met aan kortere pipeline.

En hier zijn we dus aanbeland bij de Dothan. De Dothan kan je in dit verhaal vrij goed vergelijken met de Athlon64; beiden hebben een vergelijkbaar aantal stages (12 bij de Athlon64 en tussen 12 en 14 bij de Dothan). Dit betekent dat het makkelijker is om de honger te stillen van de Dothan dan van de Pentium4. Het betekent ook dat de geheugenbandbreedte van de processor van minder belang is en dat het minder snel een bottleneck zal vormen. Het verdubbelen van de geheugenbandbreedte zal zich, in het geval van de Dothan dus ook niet meteen vertalen in een lineair hogere performance van het geheel.

Eenzelfde verhaal kan je doen voor HyperThreading: hoewel de Pentium4 daar in veel gevallen echt van kan profiteren (omdat het toelaat meer instructies in de processor te proppen), zal de Dothan daar veel minder van profiteren en is de kans zelfs groot dat het (in nog meer gevallen dan bij de P4) zelfs performance-verlies met zich mee zal brengen.

[edit]De Dothan zou tussen de 12 en de 14 stages hebben; niet 8.[/edit]

Asserti

Legacy Member
alweer een beestig goede uitleg door Apa :bow:

kben nog altijd nie uw samenvatting over gpu's vergeten vorig jaar ;)

Nullius

Legacy Member
Met de komst van de Alviso chipset zal er ondersteuning zijn voor oa ook SATA, PCI-X en hogere geheugensnelheden.
Dus dan speelt niet enkel de geheugenbandbreedte mee.
Apa heeft echter wel gelijk met te zeggen dat het vergroten van de geheugenbandbreedte alleen niet zoveel effect zal hebben.
Merci voor de technische uitleg erbij, toch zeker iets van opgestoken :)
Momenteel is de maximum een Dothan 2,1ghz maar die is nog niet veel te vinden.

Begin 2005 (samen met Alviso) zal Intel ook snellere Dothans op de markt brengen.
We weten nog niet exact hoe snel, maar speculaties doen de ronde dat Intel Dothans gaat uitbrengen tot 2,5ghz en later waarschijnlijk nog hoger.

apa

Legacy Member
Melchett zei:
die heb ik precies gemist, kam iemand ne link geve aub?

De link op het forum ben ik kwijt, maar ik ben van plan een website te maken met de interessantste posts erin. Ik denk dat die met de gpu's deze is... Nog niet te veel letten op de layout van de site enzo: daar moet ik nog aan sleutelen.

Lan

Legacy Member
De dothan core is idd volledig verschillend van P4 architectuur. Deze processor werd volledig onafhankelijk opgebouwd vanaf een P3 core door het ontwerpteam in Israel. De nadruk lag er op 1 ding: energiezuinigheid. Secundair was er de hoge IPC.

Ephram

Legacy Member
AMD64 @ 2.8Ghz > PIV 4Ghz
Pentium M @ 2.8Ghz > AMD64 4000+

AMD64 @ 3.2Ghz = 25s superpi
Pentium M @ 3.2Ghz = 25s superpi

...

mightybunny

Legacy Member
Ephram zei:
AMD64 @ 2.8Ghz > PIV 4Ghz
Pentium M @ 2.8Ghz > AMD64 4000+

AMD64 @ 3.2Ghz = 25s superpi
Pentium M @ 3.2Ghz = 25s superpi

...

Cool nu nog enkel nen amd64 vinden die tegen 3.2Ghz draait :D
of zelfs 2.8Ghz zou ik goe vinden

Gothrek

Legacy Member
mightybunny zei:
Cool nu nog enkel nen amd64 vinden die tegen 3.2Ghz draait :D
of zelfs 2.8Ghz zou ik goe vinden
awel nen 3200+/3500+ op 90 nm haalt wel die 2.8 zenne

AsEeL

Legacy Member
Ephram zei:
AMD64 @ 2.8Ghz > PIV 4Ghz
Pentium M @ 2.8Ghz > AMD64 4000+

AMD64 @ 3.2Ghz = 25s superpi
Pentium M @ 3.2Ghz = 25s superpi

...

Euh een 2.8Ghz doet het op 25 seconden zwoaar ik mij herinner van de link

xpr·k

Legacy Member
den Acid Burn zei:
+ mem was ddr op 333MHZ
+ test was op 640*480

conclusie:
zet memory op dual channel en 400mhz en laat de test op een resolutie doorvoeren die je normaal gebruikt om te gamen (1024*768 bv) en de amd64 4000+ laat de dothan achter zich.

+de amd64 4000+ gaat nog een pak beter presteren met een 64 bits OS

dus:de dothan is een mooie procressor die mooie prestaties levert, maar in de echte realistische setting kan hij niet op tege de amd64 4000+

de reden dat ze 640*480 pakken is omdat ze de CPU willen benchen en op hoger resoluties gaat de vidcard meer en meer meetellen . Hoogste fps op lage res = snelste cpu .

Fr@gsta

Legacy Member
Davion zei:
400Mhz meer bij een A64 is ZEKER 2 seconden deraf...

Een volledig getweaked A64 FX systeem doet er per 110mhz 1seconde minder over om SPi 1M te berekenen.

Ps: voor de 3D benchers onder ons is er interessante tweak verschenen op xtremesystems.org ;) Eéntje die je een aardige boost geeft.

XTRATEC

Legacy Member
ik denk eerlijk gezegd niet dat intel de bedoeling heeft om de dothan te gaan gebruiken in de desktopwereld. het gaat nog steeds over omzet, dus afname van de processoren. Wanneer intel deze dothan introduceert in de desktop reeks zal nagenoeg geen enkele andere Intel processor vlot verkopen. De mobiele wereld kent nog geen waardige concurrent voor de dothan, en zolang Amd of eender andere concurrent geen gelijk(w)aardige processor op de markt brengt zal die laptopprocessor blijven. Enig idee over de afname door pakweg HP/Acer/Packard Bell/Sony/Toshiba/IBM/Dell??? Nu kunnen ze tenminste zeggen dat het een NOTEBOOK processor is, als ze'm lanceren in de desktops niet meer, dan zal de afname snel dalen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan