Archief - Internetkabel 100 meter +

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rebelside

Legacy Member
Dag iedereen,

Ik zit met het volgende probleem.. Ik woon in een kot in mijn tuin en zou daar graag internet hebben.
We zouden een kabel trekken van het huis naar mijn kot, maar die afstand zou ongeveer 120 meter zijn in totaal.
Ga ik hierdoor geen kwaliteitsverlies hebben? En zijn er speciale kabels hiervoor of dergelijke?


Grtz M

Fenumeher

Legacy Member
Wss zal er wel wat verschil op zitten ivm een kabel van 3 meter maar jah veel zal da nu ook weer niet zijn peisk.
Voor simpelweg te surfen zal het wel niet veel hinder geven.

Btw ge gaat in een kot in de tuin wonen? Ik mag hopen niet het hondenhok of tuinhuis? :p

daFour

Legacy Member
Ik dacht dat het maximum met een CAT5 kabel 100 meter is,dan moet je een repeater of switch ertussen steken.

Yank

Legacy Member
idd, ik heb ook altijd 100m gehoord, kan misschien wel zijn dat 120m nog zou lukken, maar ik zou er al niet meer op rekenen. Aangezien die kabel buiten moet liggen, neem je al best geen UTP, maar ga je waarschijnlijk beter voor FTP of STP. En sowieso zou het niet slecht zijn om de kabel nog in een buis/gootje te leggen.

@brentgh45: draadloos over 120m?

Fenumeher

Legacy Member
Draadloos zal pas traag gaan over 120m. Laat staan wat voor router ge daar wel niet voor moet kopen :p

[B]Rocketeer

Legacy Member
120m zou misschien kunnen lukken mits goede apparatuur als je geluk hebt.
100m is de regel.
Zeker dat het 120m is? (met de natte vinden gedaan of echt uitgemeten zoals het hoort, groot verschil).

Voor buiten gebruik je geen FTP, STP, maar gebruik je buitenkabel.
UTP is meer als genoeg (ik zie u buiten nog ni echt naast dikke elektriciteitsleidingen gaan liggen).

Waarom buitenkabel: als je gewone binnekabel gebruikt, dan vreet de zon en andere natuurelementen gewoon uw buitenmantel langzaam op.
Alsook zijn deze kabels bescherm voor tegen het knagen van ongedierte.



Anders zal je idd een draadloze bridge nog kunnen opzetten via externe antennes :p
kostprijs is natuurlijk wel duurder ;)

Yank

Legacy Member
@Rocketeer: zou cat6/7 eigenlijk ook helpen voor zo'n afstand (tov cat5e dan, die waarschijnlijk nog het vaakst gebruikt voorkomt)? Of gaat dat enkel beter zijn op hoge snelheden en korte afstanden?

Rebelside

Legacy Member
We zouden de draad in een pvc-buis steken en op sommige stroken in de grond. Zou ook graag gamen in mijn kot dus dat zit er niet in? :/

Bedankt voor de reactie's trouwens :)

TeddySo

Legacy Member
powerlines zijn mss nog zijn beste opties...

anders kabel trekken en op 50M een switch zetten.
en ik zou ook aanraden om buitenkabel te gebruiken...
greetz

Rebelside

Legacy Member
Die powerlines, is da wa deftig (vb om te gamen op ps3) ? En kan ik daar mijn huidig draadloos netwerk in huis behouden?

[B]Rocketeer

Legacy Member
Yank zei:
@Rocketeer: zou cat6/7 eigenlijk ook helpen voor zo'n afstand (tov cat5e dan, die waarschijnlijk nog het vaakst gebruikt voorkomt)? Of gaat dat enkel beter zijn op hoge snelheden en korte afstanden?


CAT6/7 is ook beperkt tot 100m, maar het zou kunnen zijn dat deze beter geschikt zijn. Dit omdat de interne kopere kabels dikker zijn dan CAT5e.

Uiteraard is CAT6/7 gemaakt voor de hogere snelheden.

I.v.m. powerline... geen idee wat eigenlijk de maximale afstand is.

cegeuu

Legacy Member
simpel : zet in huis gwn een hub van een gewone rj-45 naar glasvezel , (zoals een rj-45 CAT 5/6/7 +/- een comerciele lengte heeft van 100m heeft glasvezel een max lengte van 12km ononderbroken...)
zet dan in je "kot" ook een hub of plaats een glasvezel netwerk kaart in je pc
dat is btw niet zo duur als je denkt...
+ snelheid is altijd leuk meegenomen :)

Exit

Legacy Member
Rebelside zei:
Die powerlines, is da wa deftig (vb om te gamen op ps3) ? En kan ik daar mijn huidig draadloos netwerk in huis behouden?

alles blijft zoals het is/was
pwl of powerline vervangt gewoon de kabel.
kabel van modem naar een pwl, 2de pwl elders in stopcontact, (als ze op elkaar zijn afgesteld dan) vinden ze mekaar en werkt internet.


afstanden weet ik ook niet direct maar moet wel doenbaar zijn denk ik

edit:
Question:
As the transmission range of the 85Mbps High Speed HomePlug Ethernet Adapter
is around 200 meters, what happens if the distance is over say 400 meters?
Answer:
We recommend to try the line for functionality and performance before starting
operations.

[B]Rocketeer

Legacy Member
cegeuu zei:
simpel : zet in huis gwn een hub van een gewone rj-45 naar glasvezel , (zoals een rj-45 CAT 5/6/7 +/- een comerciele lengte heeft van 100m heeft glasvezel een max lengte van 12km ononderbroken...)
zet dan in je "kot" ook een hub of plaats een glasvezel netwerk kaart in je pc
dat is btw niet zo duur als je denkt...
+ snelheid is altijd leuk meegenomen :)

Juist ja, glasvezel is niet duur...

Extrizyo

Legacy Member
cegeuu zei:
simpel : zet in huis gwn een hub van een gewone rj-45 naar glasvezel , (zoals een rj-45 CAT 5/6/7 +/- een comerciele lengte heeft van 100m heeft glasvezel een max lengte van 12km ononderbroken...)
zet dan in je "kot" ook een hub of plaats een glasvezel netwerk kaart in je pc
dat is btw niet zo duur als je denkt...
+ snelheid is altijd leuk meegenomen :)

100m glasvezel zal meer kosten dan je denkt ^^

Muscleduck

Legacy Member
Glasvezel is een goed idee eigenlijk, als je het niet ziet zitten om een repeater te steken (want daar moet je dus stroomvoorziening voor hebben halverwege je tuin). Al weet ik niet of er betaalbare oplossingen zijn voor over zo'n afstand. Anders zou ik CAT6 STP kabel nemen (kost toch bijna niks meer dan UTP) geschikt om buiten te leggen en die idd in een PVC buis steken.
EDIT: ik heb het efkes opgezocht, 180m glasvezel kost meer dan 700 euro :o 80m was door de 500 euro.

Draadloos kan in principe trouwens wel hoor, met zo'n speciale antenne die je dan op je huis moet richten, al zou ik dan afraden, want dat gaat traag zijn. Powerline raad ik ook af, nog nooit gebruikt maar ik heb daar nog weinig goeds over gelezen (veel storing, verschillende standaarden die niet samen werken, traag,...).
CAT6 UTP kabel (voor binnen) kan ik vinden aan €0.60/m.
Ik kijk trouwens op www.netwerkwinkel.com. Heb daar CAT6STP kabels gekocht, zeer content van, en ik kreeg er een zakske snoepkes bij :lol: (en gratis verzending vanaf 40 EUR).

[B]Rocketeer

Legacy Member
Vraag mij toch altijd af waarom mensen STP aanraden??
Da doet dus niks beters dan UTP, tenzij ge die heel goed gaat afmonteren en je bij serieus wat elentriek ligt.

STP is net zoals UTP standaard niet geschikt voor buiten.
Zelfde voor glasvezel,...
Buitenkabels hebben speciale mantel enal

Lan

Legacy Member
- stp is een noodzaak wanneer je langere utp kabels legt in een kabelgoot samen met elektrische geleiders. hoe groter de stroom, hoe sneller je problemen zal hebben.
- 100m is de norm, maar leg je een aparte CAT5 kabel, in een plastic buis dan denk ik niet dat je problemen zal hebben op 100mbps mode.
- wireless kan ook, maar dan met directionele antennes die je specifiek naar elkaar richt. Werkt zonder problemen eens je het uitlijnprobleem kan overwinnen. Om goed te zijn heb je toestel nodig dat direct signaalsterkte kan meten.
- powerline. Kan ook werken. Simpel uit te voeren, stroomkabel ligt waarschijnlijk al. het testen waard.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan