Archief - Lan houden met fibernet40?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

furi

Legacy Member
Zoals topicje al zegt, zou ik graag klein lannetje houden (5man).
Nu was de vraag als we met fibernet40 allemaal op internet gaan kunnen en kunnen gamen.

Dan lees ik dat je er met 16 pc's opkan, dan met 4...
Als ik me niet vergis, heeft mijn telenetmodem/router 4 uitgangen? ben niet thuis dus kan niet bevestigen. Ook heeft deze draadloos.

Kan dus mij iemand vertellen als het mogelijk is of niet? Danku!

Basil Fawlty

Legacy Member
Het is mogelijk als je een switch achter je router zet. Normaal moet die router dan zorgen voor de verdeling van IP adressen. Mocht het zijn dat het geen echte router is, en dat iedereen een exteren IP adres krijgt, dan ga je inderdaad een limiet krijgen en moet je misschien nog zelf een router tussen het modem en de PC's steken.

Of de internetverbinding snel genoeg is, dat kan ik niet zeggen :)

furi

Legacy Member
Hoe weet je als het een echte of geen echte router is zoals je zegt. Begrijp niet goed wat je bedoelt daar.

Snelheid moet denk ik wel te doen zijn, niet? Tis alleen wat om te gamen.

Basil Fawlty

Legacy Member
Kijk eens welk IP adres je PC krijgt en post hier de eerste twee blokken.

tha_rippa1be

Legacy Member
Basil Fawlty zei:
Kijk eens welk IP adres je PC krijgt en post hier de eerste twee blokken.

En het opzoeken van die ip doet ge zo:
- start
- cmd intypen
- in dat zwart venster typt ge dan ipconfig
- dan typt ge hier over wat er achter "IPv4 Address:" staat
(als ge meerdere ips ziet, neem dan de gene onder de sectie "Ethernet adapter Local Area Connection")


@Basil: (als hij dat via een website a la "whatsmyip" gaat opzoeken had em sowieso de externe ip gegeven, dan wisten we nog niks meer :) )

furi

Legacy Member
192.168.0.163

En zojuist eens even gaan checken en idd 4 utp uitgangen

Basil Fawlty

Legacy Member
Dan krijg je een intern IP adres van de modem/router. In dat geval is het een kwestie van een switch met voldoende uitgangen aan één van de UTP poorten hangen :)

furi

Legacy Member
Ok! Bedankt voor de informatie. kunnen we eens gaan plannen :) thnx

sneax

Legacy Member
Ivm hoeveeel mensen ge kunt verbinden: voor download is er geen probleem. Ge hebt ook upload, tis belangrijk als ge schiet dat dit snel nr de server wordt verstuurd en dat uw computer niet wacht met versturen of gewoon packets dropped, omdat uw upload te laag is. Op sommige servers wordt ge gekicked als ge lagged.

In CS bv wordt er vaak gevraagd naar een rate van 25000 of 25kb/s. Voor tien man is dit dus ongeveer 250kbyte/s ofte 2mbit/s, net het maximum van telenet.

Ik weet niet welk spel ge gaat spelen, oudere games als quake3 'verbruken' veel minder aangezien die ook gemaakt zijn voor veel tragere verbindingen in den tijd. Ik denk een gemiddelde game dat ge moogt rekenen op iets van een 15kbyte/s (en de max van uw lijn is min of meer 240kbyte/s).

F!SH

Legacy Member
Telenet geeft, indien je bijvoorbeeld gebruik maakt van turbonet, 4 "externe" ip adressen.

Als je dus van zin bent om met meer dan 4 personen online te gaan is het aan te raden van een router aan te schaffen, indien nodig kan je hier dan weer N aantal switches op aansluiten om op die manier telenet in de luren te leggen.

sneax

Legacy Member
Fish ge leeft nog een beetje int verleden ze, telenet geeft nu al zelf routers bij hun abo's en 'telenet in de luren leggen' heeft nooit bestaan, ge moogt gij altijd routers aansluiten, ook 10 jaar geleden. Dat het toen niet gemogen zou hebben was een fabel. Er was gewoon geen support for (en zo is het nog altijd).

F!SH

Legacy Member
sneax zei:
Fish ge leeft nog een beetje int verleden ze, telenet geeft nu al zelf routers bij hun abo's en 'telenet in de luren leggen' heeft nooit bestaan, ge moogt gij altijd routers aansluiten, ook 10 jaar geleden. Dat het toen niet gemogen zou hebben was een fabel. Er was gewoon geen support for (en zo is het nog altijd).

De betweter zal het weer eens komen uitleggen. Het punt blijft dat als je geen router gebruikt maar bijvoorbeeld een switch met 8 poorten dat telenet maar 4 IP adressen zal toekennen naargelang je abonnement (het kunnen er ook minder zijn).

In dit geval zal je dus steeds een computer hebben die niet op het internet kan (5 computers).

Ik spreek hier over in de luren leggen omdat ze zoals je zelf zegt hier geen support voor geven, het is niet de bedoeling dat je zulke set-ups thuis zal hanteren.

Nergens heb ik beweerd dat dit niet toegelaten is, ook niet in het verleden. Waar je dat vandaan haalt, wel ja ik moet bekennen dat je over een zeer omvangrijke fantasie beschikt. Zowaar het enige positieve dat ik kon bespeuren in jou antwoord.

So pretty please with sugar on top: hou je mond. Als je per sé commentaar wil geven doe het dan op zijn minst constructief.

sneax

Legacy Member
Telenet levert router mee met hun nieuwe abo's.

Bon, uw antwoord is zo wereldvreemd en outragously out of context (om dan ook eens overdrijvend engels te gebruiken) dat ik voor de eerste keer mij niet genoodzaakt voel om mij op mijn feiten te verdedigen. U als persoon en u betekenis op dit forum lijkt mij zo laag dat ik eigenlijk het totaal niet erg vind als ge mij zo afblaft ... mijn bedoeling is niet om commentaar te geven en was zeker niet persoonlijk bedoelt.

Wete ge zijt zelfs den eerste die ik op de ignore lijst zal zetten, dan moet ik zoveel niet scrollen.

furi

Legacy Member
Nu hedde me wel weer doen twijfelen :)
Die box van van telenet is al een router op zich. Dan wille we utp kabel trekken naar switch en dan da we met 5 man online kunnen gaan...

F!SH

Legacy Member
sneax zei:
Telenet levert router mee met hun nieuwe abo's.

Bon, uw antwoord is zo wereldvreemd en outragously out of context (om dan ook eens overdrijvend engels te gebruiken) dat ik voor de eerste keer mij niet genoodzaakt voel om mij te verdedigen. U als persoon en u betekenis op dit forum lijkt mij zo laag dat ik eigenlijk het totaal niet erg vind als ge mij zo afblaft ...

Wete ge zijt zelfs den eerste die ik op de ignore lijst zal zetten, dan moet ik zoveel niet scrollen.

Je oogst wat je zaait.

Verder kan ik enkel zeggen dat Telenet niet altijd een router installeert en nog steeds heel vaak voor een switch opteert. Mijn redenering mag vergezocht zijn maar in praktijk werkt het effectief zo. Dit heb ik meermaals zelf ondervonden, daar komt bij dat meerdere kennissen van mij ditzelfde probleem hebben gehad. Conclusie: vergezocht of niet, je weet maar al te goed dat ik gewoon gelijk heb.

PS: Waarom wil je vriendje niet zijn snif, ik denk dat ik nu ga huilen bij mijn mammie...

PPS: ikzelf heb ook een switch gekregen van telenet en kan niet meer dan 4 computers aansluiten op internet (rechtstreeks op hun switch). Leg ik daar een switch bij dan kunnen ze niet allemaal op internet. Telenet heeft deze installatie vorig jaar in november gedaan. Meer hoef ik niet te zeggen? Oh ja juist ik sta op je ignore lijstje ;)

sneax

Legacy Member
furiuZ zei:
Nu hedde me wel weer doen twijfelen :)
Die box van van telenet is al een router op zich. Dan wille we utp kabel trekken naar switch en dan da we met 5 man online kunnen gaan...

Die box van telenet is inderdaad een router op zich, dus als ge switches koopt kunt ge daar gewoon zoveel mensen op aansluiten als ge wilt (er zal wel een limiet zijn maar dat zal wel verschillende tientallen clients zijn). 100mbit switches kosten tegenwoordig niet zoveel meer en zijn voldoende om te gamen.

Tis just te hopen dat de router van telenet krachtig genoeg is om die datastromen te verwerken, ik zou zeggen laat het ons weten.

Wireless N is ook voldoende om te gamen (ik game altijd zo) maar opnieuw, de wireless chip moet krachtig genoeg zijn om veschillende mensen vlot te bedienen. De enige manier om dat te weten is te proberen, ik vermoed dat het met draad gn probleem zal zijn, 16 wireless clients aant gamen zal wa minder gaan.

maximvdb

Legacy Member
F!SH zei:
Verder kan ik enkel zeggen dat Telenet niet altijd een router installeert en nog steeds heel vaak voor een switch opteert.

Voor elke fibernet abbo wordt er een router met ingebouwde modem geleverd. Heb je ook nog digital TV dan wordt er nog een digibox achter je telenet router/modem gehangen.

Het klopt idd dat oudere installaties switches kregen en geen routers maar dat is normaal nu het geval niet meer.

F!SH

Legacy Member
maximvdb zei:
Voor elke fibernet abbo wordt er een router met ingebouwde modem geleverd. Heb je ook nog digital TV dan wordt er nog een digibox achter je telenet router/modem gehangen.

Het klopt idd dat oudere installaties switches kregen en geen routers maar dat is normaal nu het geval niet meer.

Dan moet ik eens bij mijn werk gaan aankloppen om mijn turbonet om te zetten in fibernet 40, gratis router kan ik altijd gebruiken.

Maar dus, fibernet bestaat nog maar enkele maanden... laten we stellen dat 10% van de abbonees dit ook effectief heeft.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan