Archief - Meerdere PCL's op één stekker

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

grOOve

Legacy Member
Heya,

Ik heb momenteel voor mijn digitale tv twee powerline connectors thuis. Eén in de gang, waar de modem staat, en één in de living bij te tv. Dit zijn van die devolo's waar ook een stopcontact in zit, zoda ge uw stopcontact niet kwijt zijt.

Nu zou ik daarnaast nog een extra powerline netwerk willen leggen, met connectors in de gang, de living, en de bureau. Ik heb al gevonden dat ge met PLC's van de 200AV standaard meerdere 'gescheiden' netwerken kunt maken. Maar nu vraag ik mij nog af of ge zo meerdere PLC's op elkaar kunt steken in dezelfde stekker (of bijvoorbeeld een PLC in de stekkerbus die in de andere PLC steekt). (En ik heb het hier over een basic stekkerbus, zonder beveiliging en dergelijke meer weliswaar).

Is er iemand die hiermee ervaring heeft?

Cheerz

Exit

Legacy Member
en wat is het nut daarvan?
als je er meerdere aansluitingen wenst kan je op die plaats een simpel switchke hangen die aan de PWL/PCL hangt en die 1 poort naar meerdere poort splitst.

grOOve

Legacy Member
Thnx voor de opmerking.
Da is ook een mogelijkheid. Ma uiteindelijk is het prijsverschil tussen beiden niet zo groot, en dan heb ik nog extra clutter in de gang staan...

Ma mss moet ik toch ma gewoon da doen om zeker te zijn da het werkt...

Cheerz

grOOve

Legacy Member
Heya,

Ik was een bekke verder aan het zoeken om te checken of tv en internet (via een switch of een plc met ingebouwde switch) geen problemen geeft, en ik kwam het volgende tegen:

@ Userbase Belgacom TV+internet

FeesLess schreef
gaat dit geen conflict geven omdat er tezelfdertijd een TV signaal en een netwerksignaal gebruikt wordt


Nee... TCP/IP is TCP/IP, beide is dus IP-verkeer... al heb je natuurlijk niet echt QoS als je TV en internet gaat mengen via powerline (weet ook dat je langs beide kanten twee powerlines nodig hebt, TV en internet moeten namelijk in een aparte VLAN zitten).

Slaat dit op iets? Waarom zou ge geen traffiek met verschillende vlan tags door éénzelfde PLC kunnen sturen.

Anyway, mss da ik het best gewoon nekeer uitprobeer met geleende switchkes of zo...

Cheerz

Exit

Legacy Member
omdat de bbox 1 poort als vlan instelt (rechtstreeks aan internet hangt) waarop die digibox een ip krijgt.
de pc's hangen achter die router en krijgen een lokaal ip.
lokale ip's worden dus niet gestuurd langs de poort waarop vlan is ingesteld, anders krijgt/neemt die digibox ook een lokaal ip ipv een extern ip. daarom Vlan

[B]Rocketeer

Legacy Member
Het gaat natuurlijk wel met VLANS indien je langs beide zijdes een switch hangt waarop je ook de nodige poorten met VLAN instelt en die aan specifieke poorten hangt van de router.

Maja, das uw bedoeling niet denk ik?

grOOve

Legacy Member
Ik ben het mezelf weer lekker moeilijk aan het maken zie ik :-)

@Exit Zo leren we ook weer bij. :-)

Als ik met switches zou werken, zou ik langs de kant van de bbox een switch zetten, die internet (untagged) en tv (vlan tagged) traffiek op 1 lijn zet. Aan de tv zou dan een switch staan waar die lijn binnekomt, en waar een lijn naar decoder gaat met vlan traffiek, en een lijn naar laptop voor internet.
Dan wordt de vraag dus... Ondersteunen goedkope switchkes vlan traffiek, of moet ik expliciet apparatuur gaan kopen da daarmee overweg kan..

Cheerz

[B]Rocketeer

Legacy Member
Tagging en untagging termen zijn wat afhankelijk van de merken.
Vb tussen Cisco en HP is het verwarrend i.v.m. trunking/tagging/...

Je zal zoiezo al moeten kijken naar de managed switches.
Wat je dan vb moet doen

VLAN2:
*poort van switch1 naar bbox tv poort
*poort van switch2 naar digicorder toe

VLAN3:
*poort van switch1 naar bbox pc-poort
*poort van switch2 naar laptop toe

Trunking (802.1Q):
*poort van switch1 naar de devolo toe
*poort van switch2 naar de devolo toe


Bijkomend kan je dan nog QoS implementeren als je switches dit ondersteunen.
Dit om verkeer van het vlan van de tv prioriteit te geven. Maar dit zou ik pas doen als je echt last hebt van slechte bandbreedte over je devolo's (geen idee wat hun effectieve throughput is)

grOOve

Legacy Member
Mja ok, ma als ik met managed switchen moet gaan werken, wordt het wel onmiddelijk een dure bedoening. Ik ga een van dees nekeer proberen daar een eenvoudig switchke tussen te steken, en zien wat dat doet. Voor mij part switched da ni op die vlan's ma gedraagt het zich gewoon als hub. Zolang het er maar doorkomt.

Cheerz

[B]Rocketeer

Legacy Member
Unmanaged zal af en toe lukken en soms niet.

Gewoon omdat dan elk toestel in hetzelfde vlan zit.
Dit betekent dat indien uw digibox een DHCP lease wilt vragen, zowel de DHCP aan de TV-poort als, de PC-poort 1 kan geven.
Met wat geluk krijg je die van het tv-poort, anders die van pc-poort.

De volledige setup van belgacom hebbek nog niet bekeken (i.p.v. dat ze wat meer info zouden geven wat ze precies doen, maar soit), maar wel weet ik dat zij zoieo met verschillende vlans werken op de router. En die vlans kan je toewijzen aan bepaalde poorten.

P.S.: dit gaat ook gelden voor uw laptop :)

grOOve

Legacy Member
hmm, ik had eerder het volgende in gedachten: de b-box zet de pakketten van de tv op een vlan , en de decoder kijkt alleen naar pakketten op diezelfde vlan, dus de dhcp pakketten enzo gaan dan ook over die vlan. Wat betekend dat inderdaad zowel de internet als de tv poort van de bbox die pakketten gaan zien. Maar de internet poort van de bbox negeert die pakketten gewoon aangezien die niet voor die vlan geconfigureerd is.

Het is toch niet dat een unmanaged switch effectief al die vlan tags gaat weghalen uit die pakketten hoop ik?
Cheerz

Exit

Legacy Member
die box kan niet ingesteld worden dat die enkel bepaalde pakketten bekijkt.

een unmannaged switch is gewoon een koppeling van 1 poort naar meerdere, die doet niets aan het verkeer dat erop zit.

maar je wilt dus 2 'type' signalen over 1 verbinding sturen en op het einde moet de ontvanger ZELF maar onderscheid maken in het signaal, wat dus niet gaat.
die zijn daar niet op ingesteld.

ten 1ste zal de bbox niet dhcp en vlan over dezelfde kabel sturen
ten 2de is geen van beide kieskeurig om 'hun' signaal eruit te halen.

eventueel geen dhcp uittsuren maar een vast ip op de pc instellen en testen maar dan nog is de kans klein.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan