Archief - Microstutter

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Darkwing Duck

Legacy Member
Hey

SLI/CF configs worden steeds populairder. Dikwijls is het plan om een tweede graka bij te steken wanneer de eerste niet meer voldoet. Ook wordt/is het soms interessant om voor 2 goedkopere kaarten te gaan dan 1 duurdere.

Microstutter is een woord dat dan regelmatig valt en ik vraag mij af of dat er niet voor zorgt dat je performanceboost van de tweede kaart serieus tegenvalt. Voor de mensen die niet weten wat het is. Wikipedia zegt dit:
Micro stuttering is a term used in computing to describe a quality defect inherent to multi-GPU configurations, such as nVidia SLi and ATI Crossfire, using AFR. It manifests as irregular delays between frames rendered by the multiple GPUs, causing the instantaneous frame rate of the longest gap to be significantly lower than the frame rate reported by benchmarking applications, such as 3DMark, as they usually calculate the average frame rate over a second. In lower frame rates when this effect may be apparent the moving video appears to stutter, resulting in a degraded gameplay experience in the case of a video game, even though the frame rate seems high enough to provide a smooth experience. Single-GPU configurations do not suffer from this defect and can in some cases output a subjectively smoother video compared to a multi-GPU setup using the same video card model.

Je hebt dus wel een hogere FPS, maar doordat de tijd tussen elke frame niet constant is ontstaan er soms langere gaps tussen de gaps tussen de frames. Dit omdat de frames door meerdere graka's gerenderd worden. Ondanks de hogere FPS lijkt je beeld dus wat te schokken soms. De beginpost hier legt het ook goed uit.

Er is wellicht al heel wat over geschreven geweest, maar ik vond niet direct iets via search. Ik ben er nog meer over aan het lezen, maar er zijn toch precies wat mensen die er last van hebben, als ik zo lees op andere fora? Heeft iemand er ervaring mee?

Niemand die hier iets over kan zeggen?

Caracalla

Legacy Member
Microstutter was toch al lang achterhaald?
Ik heb er vast geen last van.

Darkwing Duck

Legacy Member
Het zou kunnen dat dit opgelost is ondertussen. Het valt mij inderdaad op dat ik er geen recente dingen over terugvind.

EDIT: hier zijn er toch mensen die er over klagen met 2x amd 6950

lowscore

Legacy Member
De meeste microstutterproblemen zijn ondertusen opgelost. De laatste uit mijn hoopje games (een stuk of 200) was Race '07 en dat is een jaartje geleden, of zo, opgelost.

Wat ik tegenwoordig wel nog zie is ministutter bij bepaalde games. Geen idee wat de oorzaak daarvan is, 'k weet ook niet wat het probleem eigenlijk is, bijgevolg heb ik de term zelf verzonnen. Wat hier gebeurd is de engine draait aan fps = Hz, maar toch zie je stutter (en bijgevolg double-vision) net zoals je aan een constante 30fps zou draaien. Alleen met kleinere sprongen tussen frames, terwijl het dus eigenlijk een mooie constante beweging zou moeten weergeven zoals elk ander game dat aan bvb. 60fps draait. Daar waar microstutter zeer onregelmatig is, is ministutter net zeer regelmatig. Games die ministutter hebben zijn bvb. Homeworld 2, Fallout 3, Dragon Age: Origins, Shadowgrounds en Shadowgrounds Survivor. Maar dat heeft niets met SLI/CF configurations te maken want als ik Crossfire uitzet via de AI Catalist hebben die games dat nog.

Jan - Wallabie

Legacy Member
Ben zelf geen voorstander van SLI/Crossfire systemen. Heb er al teveel gezien waarbij de volledige truukendoos moeten opengetrokken worden om deftig te werken.

phate_13

Legacy Member
Ik heb daar een half jaar à een jaar geleden ook eens een heel deel over opgezocht. Toen vond ik ook alleen maar informatie van nog een jaar of jaren terug. Op dit moment zijn er bitter weinig problemen met crossfire/SLI. Over het algemeen is crossfire op dit moment ZEER interessant.

@ Jan - Wallabie : Ik respecteer deze mening, maar de kans is groot dat dit al lang achterhaald is. Vroeger waren er inderdaad wat meer problemen mee. Maar in feite loopt het al zeer goed sinds de HD4xxx reeks. En sindsdien is het er alleen maar op vooruit gegaan. Er zijn tegenwoordig ook praktisch geen games meer te vinden waar er geen deftige schaling in is voor crossfire.

(Ik het vooral over crossfire omdat dit over het algemeen interessanter is dan SLI. Crossfire schaalt beter.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan