Archief - netwerk setup vraagje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

darkslave

Legacy Member
even een vraagje aan de netwerk experten onder jullie...

vroeger hadden we internet van Belgacom en digitale tv van telenet,
echter zijn we nu overgestapt op fibernet..

wat ik nu zou willen is het volgende:

situatieschets:

Het internet komt boven op zolder aan op de bureau van men vader, echter doordat wij in een metalen constructie woning leven is het draadloos signaal dat verder moet dan 10m verwaarloosbaar tot uitermate zwak... (dit was zo bij belgacom als bij telenet)

wat is het probleem dan:

wij hebben 1 Desktop op de bureau waar het internet aankomt die op internet moet + in de onderliggende living (de living & de bureau is 1 open ruimte in de hoogte) hebben we enkele laptops ( 1 à 2 ) waar wij draadloos op moeten kunnen surfen ook hebben we in die living een HD digicorder staan die wij nu graag interactief zouden maken;

vervolgens heb ik in mijn kamer ook 1 Desktop + 1 laptop (draadloos) + 1 popcorn hour + 1 ps3 + 1 HD digicorder die met internet moeten kunnen verbonden zijn.

nu is de vraag van mij, hoe pak ik dit best aan om overal zo snel mogelijk te kunnen surfen zowel in mijn kamer als in mijn vader's bureau en in onze living?


Welke kabels & toestel waar:

Modem van telenet + router van telenet staan op de bureau,
er loopt al een lan-kabel richting mijn kamer (dit kunnen er eventueel ook 2 woorden als dit makkelijker is voor de organisatie)



Alvast bedankt voor jullie reactie hierop,

Exit

Legacy Member
op de kabel die naar je kamer gaat een router zetten en die als AP+switch gebruiken
zo kan je pc/laptop met kabel als draadloos verbinden.

digibox/corder kan je via powerlines verbinden, dan moet je geen kabels leggen.

elders een range extender zetten die het draadloos opvangt en versterkt of een ap zetten centraal (met kabel verbinden of powerline) zodat het signaal verbetert

darkslave

Legacy Member
Exit zei:
op de kabel die naar je kamer gaat een router zetten en die als AP+switch gebruiken
zo kan je pc/laptop met kabel als draadloos verbinden.

digibox/corder kan je via powerlines verbinden, dan moet je geen kabels leggen.

elders een range extender zetten die het draadloos opvangt en versterkt of een ap zetten centraal (met kabel verbinden of powerline) zodat het signaal verbetert

en de kabels die naar de digicorder gaan, mogen deze uit een router vertrekken of moet da rechtstreeks vanuit de modem?
heb reeds een D-link DIR-615 Router dat ik nu gebruik gewoon als router op men kamer, hoe stel ik die AP+Switch mode dan in?

in feite is kabels leggen geen enkel probleem. heb nog een extra kabel die evenlang is die ik als 2de kabel in mijn kamer kan laten aankomen.

thx alvast

Exit

Legacy Member
naar de digicorder mag uit een router komen ALS deze vlan ondersteund en de poort die je ervoor gebruikt dus als vlan instelt
anders moet die uit de modem/switch komen


elke router als ap gebruiken:
sluit die aan op een pc en log in op die router.
stel het lan ip van de router in op 192.168.x.2 (x = zie welke ip's je krijgt van de telenet modem/router)
die 2 kan je ook anders kiezen, tusen 2 en 254

zet dan ook DHCP uit (zodat deze geen ip's uitdeelt, dat doet die telenet modem/router)
stel alle wlan settings in zoals gewenst.
sluit de kabel die toekomt aan (van de modem) op een lan poort, niet op de wan/internet poort.

voila, ingesteld, als je later nog wilt aanpassingen maken surf je dus naar dat aangepast ip (192.168.x.2)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan