Archief - opstelling boxen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

elespauls

Legacy Member
ik heb een hifi keten(philips fwC355) waar er 2 boxen van 80W 6ohm bij geleverd zaten. op de hifi keten staat ook dat de uitgang van de boxen 6 ohm is. nu hangen er aan mijn muur (eigenlijk al enkele jaren) 2 luidsprekers van 100 Watt 8ohm. nu is mijn vraag, kan dit eigenlijk kwaad? de aansluiting is zo: 1 luidspreker die bijgeleverd bij de hifi keten zat staat parallel met 1 van 100 watt die aan de muur hangt op het linkse kanaal en dan hetzelfde voor het rechtse kanaal. als ik me mijn multimeter de weerstand meet van de 2 draadjes die samengebebonden zijn om aan de versterker aangesloten te worden meet ik ongeveer een 4 ohm. moet ik iets doen bv een weerstand in serie zetten ofzo bij de boxen van 100 watt of iets anders of moet ik me gewoon geen zorgen maken. de hifi keten staat meestal op een 'normaal' volume om tv te kijken en muziek te beluisteren en af en toe staat die wel eens wat luider.

mvg,

Exit

Legacy Member
op deze manier gaat ge uw versterker defect maken

die 6ohm uitgang is het min, als je er een lagere belasting aanhangt is er kans dat je de versterker defect maakt.

elespauls

Legacy Member
en is er een oplossing bv. door er een weerstand tussen te schakelen om dit tegen te gaan

ik las net op tweakers dat het geen kwaad kan zolang je boven de impedantie van je versterker zit.
8 ohm op 4-6 ohm versterker? - Audio en HiFi - GoT
is mijn luidsprekers in serie zetten dan een oplossing of heb ik nu iets heel doms gezegt?

Exit

Legacy Member
zolang je boven die 6ohm zit is er geen probleem, ga je er onder zit je onder die impedantie dan kan je die kapot maken

serie zal wel zorgen dat je hoger zit dan de min (6+8), maar of dat dan goed geluid geeft zal proberen zijn

elespauls

Legacy Member
maar ik kan er niets mis meedoen door dat eens te proberen in serie? en is een weerstand er bijschakelen een optie? want als ik nu meet heb ik ongeveer 4 ohm waar de 2 boxen samenkomen wat dus te weinig is

Skoebiedoe

Legacy Member
Waarom wwil je persé die andere speakers ook aansluiten?

elespauls

Legacy Member
omdat ik ze heb en het wel leuk is een geluidsbron aan de andere kant van de kamer te hebben

Skoebiedoe

Legacy Member
Waarom opteer je dan niet voor zo een speaker switch?
In de saturn verkopen ze die ook voor weinig geld en je loopt geen risico dat je uwe versterker opblaast.

In serie zetten zou ik zeker niet doen.Denk niet dat de eindtrapkes dat leuk gaan vinden.
Je kan normaal een weerstand tussenschakelen maar dat gaat dan wel weer effect hebben op uw filters en het effect op uw eindtrapkes,daar heb je het raden naar.

elespauls

Legacy Member
kheb de andere boxen gewoon van de muur gehaalt na dit alles gelezen te hebben.
nu hoop ik dat ik nog lang kan genieten van mijn hifi keten
allemaal bedankt voor de reacties!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan