elespauls
Legacy Member
ik heb een hifi keten(philips fwC355) waar er 2 boxen van 80W 6ohm bij geleverd zaten. op de hifi keten staat ook dat de uitgang van de boxen 6 ohm is. nu hangen er aan mijn muur (eigenlijk al enkele jaren) 2 luidsprekers van 100 Watt 8ohm. nu is mijn vraag, kan dit eigenlijk kwaad? de aansluiting is zo: 1 luidspreker die bijgeleverd bij de hifi keten zat staat parallel met 1 van 100 watt die aan de muur hangt op het linkse kanaal en dan hetzelfde voor het rechtse kanaal. als ik me mijn multimeter de weerstand meet van de 2 draadjes die samengebebonden zijn om aan de versterker aangesloten te worden meet ik ongeveer een 4 ohm. moet ik iets doen bv een weerstand in serie zetten ofzo bij de boxen van 100 watt of iets anders of moet ik me gewoon geen zorgen maken. de hifi keten staat meestal op een 'normaal' volume om tv te kijken en muziek te beluisteren en af en toe staat die wel eens wat luider.
mvg,
mvg,