Archief - PSU calculation

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pedroo

Legacy Member
Hey,

Binnen een paar weken mag ik een super-high end pc bouwen voor ne maat. Maar 'k ben wat aant twijfelen voor de voeding
Word met i7 2600K zowiezo OC +- 4.5 GHZ
2 x GTX 580 DCII (triple slot coolers)
High end mobo etc.
Paar HDD's; 6 koelers
enzovoort

Is een Corsair AX850 genoeg?
Of toch beter de HX1000 nemen?
Bij PSU calculators zeggen ze recommended 900W voeding...
Maar 'k heb veel goeie comments gelezen over de AX series (in principe Seasonic, drmee)

Plz no comment over de hardware keuze, hij heeft een budget van 3000 euro, dus maakte hem niets uit wat ik eigenlijk kies. (heb goede ervaring met de DCII koelers, daarom neem ik die)

Thanks

CornholioX

Legacy Member
je zou best een 1200 watt voeding nemen, dan ben je tenminst zeker.

Pedroo

Legacy Member
1200 is way too much... 1000 is zelfs al veel. Die AX850 is bangelijk goed, en kan dat eigenlijk zonder problemen aan. Maar de vraag is; is da wel goe om die constant zwaar te belasten

mdgf

Legacy Member
(heb goede ervaring met de DCII koelers, daarom neem ik die)
Als je het geld hebt is een degelijke aftermarket koeler wss beter dan zo'n dcII (ik vind niet sebiet een vergelijking), dat gaat natuurlijk wel ten koste van de garantie.

GeForce GTX 580 SLI review
Hun high end systeem (waterkoeling, lichten, overklokte cpu,...) verbruikt met sli 580 720W uit de muur, dus dat is minder dan 700W voor het ganse systeem.

je zou best een 1200 watt voeding nemen, dan ben je tenminst zeker.
Verklaar u nader, als jij een reden (bewijs dat het zoveel zal verbruiken) kan geven om een 1.2kW voeding te kopen voor zo'n systeem doe dan maar (maar zwijg gewoon als je niet weet waar je over bezig bent :)).

Om dan nog maar niet te vermelden dat iets als een corsair hx 850 sowieso redelijk wat meer dan 850W zal kunnen trekken (uiteraard moet je dat niet 24/7 doen, maar het kan wel een tijdje).

En wat wil hij doen met zijn pc, zelfs al heeft hij een budget van 3000€, dat neemt nog niet weg dat in bijna alle situaties een pc met 2500k en Crossfire 6970's quasi even goed is (of zelfs beter met die 6970's afhankelijk van de games).

En als hij 3000€ wil neerleggen voor een pc met dezelfde performance als 1 van 1500€ dan is hij gewoon een idioot die niet in de buurt van geld zou mogen komen.

Ook niet vergeten dat op een enkel scherm sli580 (800€) exact dezelfde performance (op een 60Hz scherm) zal leveren als een enkele 6950 (190€!) voor 99.9% van de games.

Pedroo

Legacy Member
mdgf zei:
Als je het geld hebt is een degelijke aftermarket koeler wss beter dan zo'n dcII (ik vind niet sebiet een vergelijking), dat gaat natuurlijk wel ten koste van de garantie.

Heb zelf nog ni zo lang geleden een frats meegemaakt met garantie dat verloren ging, daarom neem ik enkel nog gpu's met standaard een aftermarket koeler. Maar 'k wist niet dat een twin frozr van de GTX580 was, dus het wordt waarschijnlijk die dan.

GeForce GTX 580 SLI review
Hun high end systeem (waterkoeling, lichten, overklokte cpu,...) verbruikt met sli 580 720W uit de muur, dus dat is minder dan 700W voor het ganse systeem.

Alright, stoem dat 'k daar nie eerder naar had gezocht. Heb enkel PSU calculator gebruikt ^^ Corsair AX850 zal het zijn ;)

Verklaar u nader, als jij een reden (bewijs dat het zoveel zal verbruiken) kan geven om een 1.2kW voeding te kopen voor zo'n systeem doe dan maar (maar zwijg gewoon als je niet weet waar je over bezig bent :)).
Kalm man, hij is blijkbaar nog vrij nieuw op deze site :D

Om dan nog maar niet te vermelden dat iets als een corsair hx 850 sowieso redelijk wat meer dan 850W zal kunnen trekken (uiteraard moet je dat niet 24/7 doen, maar het kan wel een tijdje).

Uhu, maar ik ben van et principe: 100Watt marge. Iedereen mag zegge wwat hij wil, maar dat is altijd mijn principe geweest :D

En wat wil hij doen met zijn pc, zelfs al heeft hij een budget van 3000€, dat neemt nog niet weg dat in bijna alle situaties een pc met 2500k en Crossfire 6970's quasi even goed is (of zelfs beter met die 6970's afhankelijk van de games).

En als hij 3000€ wil neerleggen voor een pc met dezelfde performance als 1 van 1500€ dan is hij gewoon een idioot die niet in de buurt van geld zou mogen komen.

I know that ;) Had zelf eerst een systeem met 2500K en HD6970 samegesteld, maar hij wilt het beste dat er is. 't kan wel zijn dat ik hem nog op 6970's krijg hoor ;)
En met dat budget bedoelde ik dat hij er max 3000 aan wou geven. Maar er zitten nen hoop duur spullen tussen:
Vertex 3 240GB (500 euro)
Case van 180 euro

Uiteindelijk maakt het de pc wel duur ;)
EN ik heb ook gezien dat 'k ni zomaar een mobo etc nam. Heb dus ook wel gekeken naar kwaliteit. (daarom de AX850 enz) Het maakte voor hem niet zoveel uit, dusja :)

EN het is zeker gene idioot die ni in de buurt van geld mag komen. 'k denk dat velen van hem kunnen leren ( :$ ) Hij heeft indertijd met beleggingen (enzovandie dingen) serieus wat geld geklopt, dus hij geniet daar is om de zoveel jaren van.

Ook niet vergeten dat op een enkel scherm sli580 (800€) exact dezelfde performance (op een 60Hz scherm) zal leveren als een enkele 6950 (190€!) voor 99.9% van de games.

Hij wil enkel het beste. De kans dat er een ander scherm bij komt is groot (en zal dan 100Hz / 120Hz zijn) met misschien 2560x... res, dus kan misschien ooit handig zijn.

Edit; alsek dat laatste overlees; da klopt inderdaad ni echt :p Zou nogal schraal zijn als dat waar was. Dan zeg je dus ook dat 1 GTX580 slechter presteert dan een HD6950? Want SLI GTX580 is altijd beter dan 1 GTX580(tenzij in games waar SLI niet ondersteund is, maar dan blijft de performance nog altijd gelijk aan 1 580). De GTX580 is in 75% van de gevallen beter dan de HD6970, daarom dat hij liever de GTX580 wou. Als een GTX580 even goed was als een HD6950, zou niémand een GTX580 kopen, en dan zou de helft van de 'gamers' losers zijn omda ze 200 euro meer betalen :)

Damn, wat een quotes hier ;D

mdgf

Legacy Member
Ik bedoel dat alles boven de 60fps +/- niks oplevert aangezien je scherm dat kan tonen en de meeste games haal je perfect 60fps op full hd met max settings zolang je niet gaat overdrijven in aa en af met een 6950. Dus waarom zou je dan meer willen als je het niet kunt zien?

Dat zijn ook allemaal zware games. Dus ja voor zo'n dingen levert een 580 of iets dergelijks wel winst op full hd met 4xaa en 16xaf.

Uiteraard is SLI 580 beter qua power :p, hello.

Pedroo

Legacy Member
mdgf zei:
Ik bedoel dat alles boven de 60fps +/- niks oplevert aangezien je scherm dat kan tonen en de meeste games haal je perfect 60fps op full hd met max settings zolang je niet gaat overdrijven in aa en af met een 6950. Dus waarom zou je dan meer willen als je het niet kunt zien?

Dat zijn ook allemaal zware games. Dus ja voor zo'n dingen levert een 580 of iets dergelijks wel winst op full hd met 4xaa en 16xaf.

Uiteraard is SLI 580 beter qua power :p, hello.

Hij begon zo:
Ik wil alles, maxed maxed MAXED out kunne draaie, tot in de puntjes. Voor zo lang mogelijk. Dusja , ik zei: ik weet een oplossing :D
Ikzelf ben tevreden met 30 fps, whatever you think bout that ;)
Maar andere mensen willen meer :p
EN ik ben es benieuwd hoe zwaar crysis 2 gaat zijn na die DX11 patch... (en toekomstige games zoals BF3, FEAR3, zullen ook wel zwaar worden peinsek)

wim_gunner zei:
om mijn psu te berekenen kijk ik altijd op de site van antec, die is redelijk accuraat bij degelijke merken.

http://www.antec.outervision.com/

ALs je PSU calculator intypt in google, bekom je exact dezelfde, die is enkel niet geclaimed door Antec ofzo ;)

CornholioX

Legacy Member
:rofl:ik vrij nieuw? ik ben nieuw sinds games.telenet.be bestond, zaten jullie nog aan pampers, kiddos. ik zet hier voor mijn mening te posten en dan komen jullie met zo'n commentaar (aangezien jullie leeftijd en slecht gedrag sowieso). och ja een papfles op mijn kosten ok:niceone:

ik had zelf een 1000 watt voeding en had GTX280 SLI en blijkbaar als ik een spel speel op pc, valt mijn pc gewoon uit en had ook genoeg 6 pins en 2x 6+2 connectoren.

en trouwens, het maakt toch niks uit het bedrag dus waarom geen dure voeding van 1500 watt dat ik zag staan op de site?:evil:

mdgf

Legacy Member
en dan komen jullie met zo'n commentaar
Ik vroeg gewoon bewijs dat zo'n setup 1200W kan verbruiken? :sop:
ik had zelf een 1000 watt voeding en had GTX280 SLI en blijkbaar als ik een spel speel op pc, valt mijn pc gewoon uit en had ook genoeg 6 pins en 2x 6+2 connectoren.
SLI gtx 260 =~550-600W denk ik?

Het is altijd kwaliteit die telt, nooit ofte nimmer kwantiteit (wattage), dat is immers maar gewoon een nummerke die psu producenten erop kleven, niet noodzakelijk een werkelijke indicatie van wat de psu aankan.

Nu zeg ik niet dat dat persé een slecht psu is, het kan evengoed zijn dat het een defect model is of dat het probleem ergens anders ligt (maar je zult wel al getest hebben met een andere psu veronderstel ik).

In elk geval zie ik er het nut niet van in 1.2kW voedingen aan te raden voor zo'n systeem zelfs al is het budget oneindig (zo'n hoger gewatteerde psu zal wss (zeker) minder efficient zijn rond het feitelijk verbruik en dus juist slechter).

Pedroo

Legacy Member
CornholioX zei:
ik zet hier voor mijn mening te posten en dan komen jullie met zo'n commentaar (aangezien jullie leeftijd en slecht gedrag sowieso).
Wtf... Als iemand zoiets post, isda nogal vrij logisch dat men vragen stelt... (Vind ik toch :D )

ik had zelf een 1000 watt voeding en had GTX280 SLI en blijkbaar als ik een spel speel op pc, valt mijn pc gewoon uit en had ook genoeg 6 pins en 2x 6+2 connectoren.

Dan zalt wel een voeding van de wibra geweest zijn :p
Want een fatsoenlijke 1000Watt voeding kan volgens mij 3x GTX285 aan... (non OC dan)
HEb zelf ook een aftermarket voeding van zogezegd 800Watt gekocht voor ne "klant", die voeding had 'moeite' met een 8800GTX LOL :doh: Die kon perfect getrokken worden door een 500Watt van coolermaster. It's indeed all about the quality

en trouwens, het maakt toch niks uit het bedrag dus waarom geen dure voeding van 1500 watt dat ik zag staan op de site?:evil:

Like I said, overkill. Dat is geld dattem in iets anders kan steken; bv duur scherm enzo. :)

u4ea

Legacy Member
Kheb hier zelf ne 430W steken van antec, da draait mijne overclockte cpu 2.66 -> 3.2, paar led fans, 2 schijven, hd 5770, 6 usb toestellen.
Denk ook wel da een voeding van 1500W echt wel way overkill is. Zorg gewoon dat je van een deftig merkt ééntje neemt.

Aan de andere kant, als je één van 1000 of 1500 neemt kunt ge u volgende pc de waarschijnlijk ook mee voeden. Maar of je daar dan iets qua winst uit haalt betwijfel ik.

Pedroo

Legacy Member
HOe verder we in de toekomst gaan, hoe zuiniger grafische kaarten worden ;)
Mijn HD4890 zuipt een pak meer als een HD6850, die zelfs beter is. Dus ik denk dat 750 à 850 watt heeeel toekomst gericht is :D

phate_13

Legacy Member
Pas op in dit geval, met een 850Watt voeding zit je nog relatief op het randje. Tracht meerdere metingen te bekijken. Op Anandtech meet men immers 850Watt in Furmark:
AnandTech - Bench - GPU11 En dat is zonder overclock op de processor, zonder zware load op de processor en zonder harde schijven (enkel één ssd in het systeem).

Het is volledig correct dat de kwaliteit vele malen belangrijker is dan het wattage, maar in deze situatie zou ik toch zeker een wat ruimere voeding nemen.

Behalve natuurlijk als je toch de HD6970 CF opstelling zou kiezen, deze is immers niet zoveel trager dan de GTX580 opstelling, maar wel veel(!) goedkoper en zuiniger. Over het algemeen is de SLI opstelling een 10-20% sneller, met soms een iets groter verschil en soms de HD6970 CF die wint:
AnandTech - Bench - GPU11

Pedroo

Legacy Member
ZIe, da vind ik het rotte eraan. welke benches moet je nu geloven. Bij die eerste zit je 'maar' aan 700 Watt. PErsoonlijk denk ik dat de becnhes die jij laat zien niet zo echt nauwkeurig. Ik zie geen andere specificaties van de pc? Maar ik denk dat 'k hem wel kan overtuigen voor 6970's CF. Het is nog niet voor deze week, dus wie weet, wat verandert er nog ;)

Ik hoop ook wel dat ze betere drivers gaan vinden voor de CF setup, of patches langs crytek hun kant, want hij wil crysis 2 spelen, maar daar zitten enorme bugs in met een CF opstelling :/

phate_13

Legacy Member
Natuurlijk staan de specs van het systeem daar niet bij, dat is een gewoon overzicht van de resultaten, voor een uitgebreide review moet je het artikel zelf op de site zoeken... Anandtech is zowat de beste site die er te vinden is op het vlak van reviews.

En het is zo dat je in de meeste situaties niet aan die 850Watt zult komen, maar je kunt je er toch maar op voorbereiden. Als je zelf wat benches/stresstests zou beginnen runnen, zou je er redelijk snel aankomen. En je maakt me niet wijs dat zo'n dingen niet gedraaid zullen worden op zo'n beest van een pc.

Pedroo

Legacy Member
phate_13 zei:
En het is zo dat je in de meeste situaties niet aan die 850Watt zult komen, maar je kunt je er toch maar op voorbereiden. Als je zelf wat benches/stresstests zou beginnen runnen, zou je er redelijk snel aankomen.
Furmark gaat dieje ni gaan laten lopen. 't is echt voor te gamen, meer ni ;)
Hij kent er dan eigenlijk ook "zo goed als niets" vanaf. Maar dat neemt niet weg dat ik hem eerst ga stressen/benchen voor de PC naar hem thuis gaat :D

En je maakt me niet wijs dat zo'n dingen niet gedraaid zullen worden op zo'n beest van een pc.

Wat bedoel je ermee? Bedoel je crysis 2? 't is toch zo hoor. Heel veel mensen hebben tegenwoordig problemen met CF in bepaalde games. Ik, persoonlijk, zou nooit een CF of SLI opstelliing willen. (al scalen ze soms pérfect). Als ik een nieuwe kaart zou kopen; de snelste single-gpu dan voor mij. "nooit" zever daarmee :) (niet met drivers en niet met games e.d.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan