Archief - Router na router

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bumbolt

Legacy Member
Ik heb dus in mijn thuisnetwerk een router staan waar mijn desktop aanhangt. (door switch van router) Nu wil ik volgende setup maken door een tweede router.



Telenet modem + switch -> router1 -> alle pc's in netwerk + router 2

en dan router2 -> laptop + desktop.


Nu zou dit volgens mij moeten werken als ik de tweede router er gewoon tussen plaats zonder instellingen te wijzigen (desktop op ethernetpoort van de switch van de router).

Doe ik iets verkeerd? Wat moet ik dan wel doen?

Fraggie

Legacy Member
Is het de bedoeling dat je twee gescheiden netwerken hebt (cf. twee routers)?
Zo niet, en extenden enkel de bedoeling is, moet je enkel maar de switch van de tweede router gebruiken en best zijn DHCP uitschakelen. Of beter, gewoon vervangen door een switch?

.conne.

Legacy Member
Normaal moet dat werken, is een simpele manier om twee netwerken van elkaar te scheiden (alles aan router 1 kan niet aan alles achter router 2, maar wel omgekeerd). Waar je wel rekening moet mee houden is dat de twee routers aan de LAN zijde niet in dezelfde range kunnen zitten. Want dan gaat routeren natuurlijk niet werken. En router 2 moet je aan de WAN zijde op DHCP zetten of een vast IP geven in de range van router 1, met gateway & DNS settings gelijk aan die van de PC's achter router 1.
Zoals gezegd moet je er wel rekening mee houden dat je niet van PC's aan router 1 naar PC's achter router 2 gaat geraken, gezien de router ook zal firewallen. Je kan wel poorten openen van router 2 naar een PC achter router 2, maar dat zou ik toch niet aanraden, alleen al omdat het maar voor 1 PC zal werken.

Dit gezegd zijnde, als je gewoon meer PC's wil kunnen hangen aan router 1, dan moet je gewoon Fraggie zijn opmerking volgen.

Exit

Legacy Member
zal werken zonder aanpassingen ALS router 1 en 2 een verschillend lan ip hebben

dus bvb 192.168.1.1 en 192.168.2.1 of 192.168.0.1
indien beide zelfde ip hebben heb je conflicten op het netwerk en zal 1 van beide niet werken.

of je gebruikt router 2 inderdaad als een simpel switch (met ap indien draadloos)
dit door deze een vast ip te geven in de range van router 1 (bvb 192.168.x.2), dhcp uit te zetten en de lan poorten te gebruiken, niet de wan/internet poort van die router.

indien je ze als router gebruikt zullen inderdaad pc's achter router1 niet aan deze van router2 geraken, dus ook printers niet
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan