Archief - Sata naar USB converter?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Robbynho

Legacy Member
Iemand ervaring met SATA naar USB convertors?

Mijn desktop heeft het begeven (wrs kapot moederbord), maar ik zou dus wel nog bestanden van op die harde schijven nodig hebben en naar mijn laptop zetten.

De harde schijven zijn aangesloten met SATA. Dus zou ik een SATA naar USB converter gebruiken om de bestanden dan via USB naar mijn laptop te brengen. Ik denk wel dat dit een goede manier is?

Hebben jullie kennis van goede converters? Ik denk niet dat ze zomaar in Mediamarkt ofzo te vinden zijn?

B - MAXX

Legacy Member
je kan gewoon een enclosure kopen en je HDD daarin stoppen.
enkele voorbeelden: klik

Robbynho

Legacy Member
B - MAXX zei:
je kan gewoon een enclosure kopen en je HDD daarin stoppen.
enkele voorbeelden: klik

Heb dit nog nooit gedaan. Dus als je de HDD daarin stopt is de zogezegde 'voeding' en 'sata aansluiting' verbonden en kan je dan met een usb kabeltje van de enclosure naar de laptop?

http://i37.tinypic.com/6tcvt1.jpg
Zoiets zou ook werken denk ik, maar waar vind ik dit... :s

Burny

Legacy Member
Robbynho zei:
Heb dit nog nooit gedaan. Dus als je de HDD daarin stopt is de zogezegde 'voeding' en 'sata aansluiting' verbonden en kan je dan met een usb kabeltje van de enclosure naar de laptop?

http://i37.tinypic.com/6tcvt1.jpg
Zoiets zou ook werken denk ik, maar waar vind ik dit... :s

Zo eentje heb ik, da werkt best goed. Een satadock vind ik zelfs nog handiger.
Die dingen verkopen ze bij de betere computerwinkel, of online computershops.

Robbynho

Legacy Member
En hoe zie je dat de harde schijf 2.5" of 3.5" is? Domme vraag wrs, maar ik ziet het precies niet echt op de harde schijf zelf...
(Seagate Barracuda 7200 500gb)

Burny

Legacy Member
2,5" = laptop formaat
3,5" = desktop pc formaat

Als je nog twijfelt, meet dan de breedte.
Die schijf van u is een 3,5".

Robbynho

Legacy Member
Burny zei:
2,5" = laptop formaat
3,5" = desktop pc formaat

Als je nog twijfelt, meet dan de breedte.
Die schijf van u is een 3,5".

Ok dacht ik al, bedankt!

Robbynho

Legacy Member
Ik heb er 2 die ene ziet hij helemaal niet, en die andere komt er dan op als F:.
Maar dan zegt windows dat deze geformateerd moet worden. Ik heb dit echter niet gedaan want dan ben ik al mijn data op die schijf kwijt denk ik? Hoe geraak ik aan die data?

Burny

Legacy Member
Is uw laptop een Vista of Win7? Ik heb zelf namelijk meermaals gemerkt dat een HDD met een XP installatie op, als RAW wordt aanzien in Win7, via zo'n USB connector. Niet altijd echter. Probeer eens met een XP PC?

En voor de schijf die je niet ziet, staat er in App beheer een geel vraag/uitroep -teken?
Zoja --> drivers updaten
Zonee: extra --> zoeken naar gewijzigde apparaten.

Vervolgens moet de schijf bij schijfbeheer zichtbaar zijn. Mogelijk moet je er nog een driveletter aan toekennen.

Robbynho

Legacy Member
Burny zei:
Is uw laptop een Vista of Win7? Ik heb zelf namelijk meermaals gemerkt dat een HDD met een XP installatie op, als RAW wordt aanzien in Win7, via zo'n USB connector. Niet altijd echter. Probeer eens met een XP PC?

En voor de schijf die je niet ziet, staat er in App beheer een geel vraag/uitroep -teken?
Zoja --> drivers updaten
Zonee: extra --> zoeken naar gewijzigde apparaten.

Vervolgens moet de schijf bij schijfbeheer zichtbaar zijn. Mogelijk moet je er nog een driveletter aan toekennen.

Win7, en idd wordt als RAW gezien! Zal eens mijn oude XP desktop proberen in gang steken en daarop proberen. (Er staat wel een vista installatie op en geen XP installaite, hopelijk lukt dat!?)
En die andere schijf probeer ik dan morgen wel eens!

Alvast bedankt voor de nuttige info, want ben hier wat een leek in! ;)

Burny

Legacy Member
Je kan het proberen, maar volgens mij ga je hetzelfde probleem hebben onder Vista. Als het niet lukt, neem je schijf en usb connector dan mee naar een kameraad ofzo hé :)

Robbynho

Legacy Member
Burny zei:
Je kan het proberen, maar volgens mij ga je hetzelfde probleem hebben onder Vista. Als het niet lukt, neem je schijf en usb connector dan mee naar een kameraad ofzo hé :)

Nee ik bedoel op die harde schijf staat een Vista geïnstalleerd en op die oude computer XP, geeft dat geen problemen?

Burny

Legacy Member
Proberen, normaal niet hoor. Want ik had het over HDD's met een XP erop die in Vista/Win7 als RAW gezien worden. Niet het omgekeerde.

Exit

Legacy Member
dit 'probleem' komt voor als het niet als 'default block size' geformateerd is ...
dan is kans groot dat het op een andere windows als raw wordt gezien
of er is wat corrupt aan de fat tabel ...

Robbynho

Legacy Member
Exit zei:
dit 'probleem' komt voor als het niet als 'default block size' geformateerd is ...
dan is kans groot dat het op een andere windows als raw wordt gezien
of er is wat corrupt aan de fat tabel ...

Maar het is oplosbaar? Want wil geen 500gb kwijt zijn... :p

Exit

Legacy Member
eens schijfcontrole doen op die drive (wat wellicht niet zal lukken met windows zelf als deze geen schijfletter heeft)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan