Archief - Spontane reboots bij belasting.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tripomatic

Legacy Member
Hey,


Ik breek hier nu al kleine week mijn hoofd over spontane reboots
van de pc. Ik dacht eerst dat het te maken had met eventuele te hoge cpu temperatuur, maar begin daar klein beetje aan te twijfelen.

CPU is Intel core2duo E6600, 4jaar oud, en zou maximum zo'n 60,1°C mogen krijgen.


Pc reboot altijd bij 'hogere' belasting. Idle gebeurt er niks.
Wel is de cpu-temperatuur langs de hoge kant. Idle, zo'n 47°C gemiddeld(cores tss 45-50°)als de cpu-koeler vollenbak draait(1700rpm met zalman CNPS 7700cu, terwijl dit vroeger maar 30°C was.

Heb mijn koeler eraf gehaald, schoon gemaakt & stofdeeltjes eruit gespoten. De oude koelpasta van de koeler & cpu gehaald & proper gemaakt. Nieuwe koelpasta(zalman thermal grease ZM-STG1) ertussen. Blijft warm lopen & rebooten bij belasting.

Andere cpu-koeler erop gestoken. Blijft hoge temperatuur hebben en rebooten bij belasting.

Dan maar eens ram geheugen dag of 4 laten testen met memtest86+.
Geen errors.


Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn of wat ik nog kan doen
om de temperatuur omlaag te krijgen (wat dus niet lukt)?


mvg
Stijn

Aap

Legacy Member
Wat bedoel je juist onder "hogere" belasting? Spelletjes? Zo ja, dan kan het aan je grafische kaart liggen.

Probeer bijvoorbeeld Prime95 een paar uur. Indien problemen; probeer met andere geheugenlatjes (probeer uit te sluiten dat er geheugenlatjes kapot zijn) Indien bij alle geheugenlatjes afzonderlijk problemen zijn, dan er is een zeer grote kans dat het probleem bij de CPU ligt. De temperatuur is OK trouwens.

tripomatic

Legacy Member
Hogere belasting als in 20% :-).

Dus echt niet zoveel. Op dit moment draait die idle op 50°C.
Prime95 kan ik niet draaien, vermits geen windows, maar heb equivalent gezocht voor linux, stressapptest:

stress test application for simulating high load situations
Stressful Application Test (or stressapptest, its unix name) tries to maximize
randomized traffic to memory from processor and I/O, with the intent of
creating a realistic high load situation in order to test the existing hardware
devices in a computer.

Spellen speel ik niet. Het crashen gebeurde vb bij youtube video's, compileren van programma's, etc. Niet bepaald gpu intensieve dingen.


Heb eens stressapptest gedraaid gedurende 30seconden. Cpu naar 100% temperatuur naar 60-61° en niks van crash.


Log: Commandline - stressapptest -s 30 -W -l stresstest.log -C 8 -m 8
Stats: SAT revision 1.0.3_autoconf, 64 bit binary
Log: pbuilder @ homesrv on Thu Jul 29 21:14:34 UTC 2010 from open source release
Log: 1 nodes, 2 cpus.
Log: Total 4961 MB. Free 4564 MB. Hugepages 0 MB. Targeting 4521 MB (91%)
Log: Prefer plain malloc memory allocation.
Log: Using memaligned allocation at 0x7f45164bc000.
Stats: Starting SAT, 4521M, 30 seconds
Log: Region mask: 0x1
Log: Seconds remaining: 20
Log: Seconds remaining: 10
Stats: Found 0 hardware incidents
Stats: Completed: 92760.00M in 35.83s 2588.98MB/s, with 0 hardware incidents, 0 errors
Stats: Memory Copy: 92760.00M at 3092.70MB/s
Stats: File Copy: 0.00M at 0.00MB/s
Stats: Net Copy: 0.00M at 0.00MB/s
Stats: Data Check: 0.00M at 0.00MB/s
Stats: Invert Data: 49200.00MB at 1639.71MB/s
Stats: Disk: 0.00M at 0.00MB/s

Status: PASS - please verify no corrected errors

Het lukt mij nu zelf om kernel te compileren zonder dat pc uitvalt.(T°C 65). 1080p filmke laten spelen ook. Ik snap er niks van. Ik heb wel mijn tv-kaart & rme geluidskaart eruit gehaalt.

Morgen ga ik ze één voor één terug insteken en kijken probleem zich terug voordoet. Hopelijk is de geluidskaart niet stuk....

30s was mss wat weinig, dus laat het nu terug zijn gang gaan, na compileren voor paar uur. zie morgen wel wat resultaat is.

Aap

Legacy Member
Prime95 werkt zowel onder windows én linux. Die test de CPU én het geheugen grondig simultaan. Het kan zijn dat het probleem niet bij de CPu ligt, maar bij het geheugen of iets anders.

Maar ik begin te vermoeden desondanks de relatief lage temperatuur dat het probeem ligt aan je CPU. 30 seconden is veel te weinig voor een "stresstest". Om zoiets te testen heb je minimaal 2 uur nodig, hoe meer hoe beter.

Basil Fawlty

Legacy Member
Inderdaad, je moet langer testen. Denk ook eens aan een probleem met je voeding bijvoorbeeld. Bij hoge belasting kan het zijn dat die lastig doet. Welk merk/model is het?

Dracozirion

Legacy Member
Intelburntest downloaden, veel effectiever. 10 min is genoeg

Aap

Legacy Member
Dracozirion zei:
Intelburntest downloaden, veel effectiever. 10 min is genoeg

Ik vind nergens terug dat dat programma linux ondersteund wordt. Maar langs de andere kant vind ik ook nergens een officiële website terug. 10 min voor een stresstest is onvoldoende, daar mag je op rekenen.

tripomatic

Legacy Member
Heb gisteren de stresstest laten lopen gedurende 2 uur. Dit gaf blijkbaar geen probleem volgens de log
In mijn logs zie ik wel dat de pc gereboot heeft omstreeks 8h25. Denk niet dat er dan belasting was tenzij mss een of ander script dat z'n werk deed, maar vind geen enkel script dat loopt dan(enkel 2h vroeger).

De voeding is een OCZ GameXStream 600W. Ik ga er vanuit dat die nog genoeg kracht kan leveren na 4j. Als ik in bios de spanning check dan zien die er nog ok uit, weliswaar niet belast dan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan