tripomatic
Legacy Member
Hey,
Ik breek hier nu al kleine week mijn hoofd over spontane reboots
van de pc. Ik dacht eerst dat het te maken had met eventuele te hoge cpu temperatuur, maar begin daar klein beetje aan te twijfelen.
CPU is Intel core2duo E6600, 4jaar oud, en zou maximum zo'n 60,1°C mogen krijgen.
Pc reboot altijd bij 'hogere' belasting. Idle gebeurt er niks.
Wel is de cpu-temperatuur langs de hoge kant. Idle, zo'n 47°C gemiddeld(cores tss 45-50°)als de cpu-koeler vollenbak draait(1700rpm met zalman CNPS 7700cu, terwijl dit vroeger maar 30°C was.
Heb mijn koeler eraf gehaald, schoon gemaakt & stofdeeltjes eruit gespoten. De oude koelpasta van de koeler & cpu gehaald & proper gemaakt. Nieuwe koelpasta(zalman thermal grease ZM-STG1) ertussen. Blijft warm lopen & rebooten bij belasting.
Andere cpu-koeler erop gestoken. Blijft hoge temperatuur hebben en rebooten bij belasting.
Dan maar eens ram geheugen dag of 4 laten testen met memtest86+.
Geen errors.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn of wat ik nog kan doen
om de temperatuur omlaag te krijgen (wat dus niet lukt)?
mvg
Stijn
Ik breek hier nu al kleine week mijn hoofd over spontane reboots
van de pc. Ik dacht eerst dat het te maken had met eventuele te hoge cpu temperatuur, maar begin daar klein beetje aan te twijfelen.
CPU is Intel core2duo E6600, 4jaar oud, en zou maximum zo'n 60,1°C mogen krijgen.
Pc reboot altijd bij 'hogere' belasting. Idle gebeurt er niks.
Wel is de cpu-temperatuur langs de hoge kant. Idle, zo'n 47°C gemiddeld(cores tss 45-50°)als de cpu-koeler vollenbak draait(1700rpm met zalman CNPS 7700cu, terwijl dit vroeger maar 30°C was.
Heb mijn koeler eraf gehaald, schoon gemaakt & stofdeeltjes eruit gespoten. De oude koelpasta van de koeler & cpu gehaald & proper gemaakt. Nieuwe koelpasta(zalman thermal grease ZM-STG1) ertussen. Blijft warm lopen & rebooten bij belasting.
Andere cpu-koeler erop gestoken. Blijft hoge temperatuur hebben en rebooten bij belasting.
Dan maar eens ram geheugen dag of 4 laten testen met memtest86+.
Geen errors.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn of wat ik nog kan doen
om de temperatuur omlaag te krijgen (wat dus niet lukt)?
mvg
Stijn
.