Archief - SSD --> data kopiëren partitie naar partitie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lebberdink

Legacy Member
Uit gemakzucht zou ik graag mijn SSD partitioneren. Zodat ik niet tussen de windows folder moet zoeken voor mij downloads.

Echter misschien een lompe vraag, maar ik vond hier niks van terug via google.

Hoe werkt het met data te verhuizen van partitie naar partitie?

Bij een gewone HDD moet deze fysiek worden vehuist naar de desbetreffende partitie en moet de schijf dus heel wat schrijven.
Bij SSD is dit dus fysiek niet het geval mits het compleet ander systeem is, maar gaat deze nu ook al die data weer opnieuw schrijven, ipv anders adresseren?

ter verduidelijiking voorbeelden:

bij gewone HDD: en cut/paste bewerking binnen dezelfde partitie = quasi onmiddelijk (word gewoon anders adresseerd)
diezelfde bewerking naar een andere partitie = heel lang en moet helemaal opnieuw geschreven worden.

vb filedownload firefox: stel er word een file van 2gb gedownload naar station D, hierdoor word eerst 2gb naar de tempfolder geschreven op C: en word dezevervolgens naar de D: verhuist, dus 4gb aan writes voor een 2gb file.
Had deze download in een andere map op de C mogen staan, was deze gewoon anders geadresseerd geweest en waren het maar 2gb aan writes geweest

Is dit bij een SSD ook het geval? of word alles gewoon anders geadresseerd tussen partities?
Misschien een logische vraag gezien de gelimiteerde hostwrites op een SSD, als dan al mijn downloads dubbel geschreven moeten worden is ook een beetje nutteloos.


Mvg,

Lebberdink

Exit

Legacy Member
SSD werkt ZELFDE als een HDD

verplaatsen van schijf naar schijf is zelfde als partitie naar partitie
enkel is het zo bij partities dat het sneller kan gaanomdat het dezelfde schijf blijft en inderdaad gewoon aangepast wordt.

voor windows is dat gewoon een hdd, SSD of niet, de schijf zelf (controller) doet dan het werk.

FF zet z'n temp file meestal bij de download map zelf (zelfde naam maar een andere extensie)
IE zet deze wel in de temp map van windows

Lebberdink

Legacy Member
ja maar word de data dan ook opnieuw geschreven?

stel je verhuisd een 2gb file van c naar d, word er dan ook daadwerkelijk 2gb geschreven?

Volgens de werking van een ssd heeft een partitie binnen de controller geen grenzen vanwege wear-levelling dus partities staan in werkelijk gewoon willekeurig door elkaar, voor windows is het echter gewoon een logisch station.

bij hdd, staan deze partities wel fysiek van elkaar los.

Daarmee is de logica voor mij een beetje zoek.

apa

Legacy Member
Lebberdink zei:
ja maar word de data dan ook opnieuw geschreven?

stel je verhuisd een 2gb file van c naar d, word er dan ook daadwerkelijk 2gb geschreven?
Ja.

Lebberdink zei:
Volgens de werking van een ssd heeft een partitie binnen de controller geen grenzen vanwege wear-levelling dus partities staan in werkelijk gewoon willekeurig door elkaar, voor windows is het echter gewoon een logisch station.

bij hdd, staan deze partities wel fysiek van elkaar los.
Voor het OS is het alsof de partities wel vaste grenzen heeft: het dynamisch heralloceren gebeurt enkel door de controller van de SSD. Het kopiëren van files is een OS-zaak en het OS zal de file dus effectief lezen en opnieuw wegschrijven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan