Archief - Stille desktop set up info gewenst

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Maarten

Legacy Member
Ben aan het rondkijken voor een nieuwe setup. Volgende vereisten:
- moet een maximale stilte hebben (zoveel mogelijk fanless)
- moet niet high end zijn; is voor licht werk en ubuntu erop te zetten
- is een budget pc; dus geen te dure carp er op
- moeten drie schermen op aangesloten worden; 2x graka sli dus
- liefst graka en mobo van 1 merk (vb van asus, wil geen risico op compabiliteitsprobelen met graka, mobo en linux)

GraKa passief sli ready lijkt me geen probleem. Had vb een EN8600gt silent op het oog. Monitoren vind ik wel. Hdd wordt een ssd, ook geen probleem.

Waar ik wat meer moeite mee heb is het zoeken naar een geschikte MoBo en een voeding.
Kun je elke mobo fitten met een passive koeling? Zoniet, aan wat kan ik zien dat het een passive koeling heeft?
Bestaan er voedingen die fanless zijn en voldoende watt geven? Of zal ik toch een traditionele voeding moeten nemen? En welke is de stilste dan?

alvast bedankt voor de info

mdgf

Legacy Member
Fanless voedingen bestaan, maar de enige twee die ik ken kosten gigantisch veel geld (de seasonic x400/460 die meer dan 130€ kosten). Er zijn er zeker wel nog (goede), al dan niet tweedehands als ze niet meer gemaakt worden.
moeten drie schermen op aangesloten worden; 2x graka sli dus
Eh, waarom? SLI laat je niet eens toe meer schermen aan te sluiten, want de uitgangen op de tweede kaart worden uitgeschakeld. Op elk beetje recente kaart zitten wel 3 uitgangen.

liefst graka en mobo van 1 merk (vb van asus, wil geen risico op compabiliteitsprobelen met graka, mobo en linux)
Doet er geen *** toe (merk graka en mobo). De drivers van nvidia voor linux zijn wel beter dan die van AMD, ik heb geen idee of multi-monitor deftig funtioneert.

Passieve cpu koelingen bestaan wel, maar zijn vaak zeer groot ofwel bedoeld voor weinig verbruikend (en trage) cpu's (de atom's en zacate's zijn meestal passief gekoeld op een mitx bordje).

Wat wil je precies doen, want mss is zo'n zacate e350 (of snelle atom, aangezien je de interne gpu niet gaat gebruiken) met extra graka wel wat je wilt. Je kunt eventueel de koeling op de kaart vervangen (dan verlies je wel de garantie) door iets stillers en beters, of zoals je zegt een passieve koeling nemen.

Ram: 1GB is wel genoeg als je debian GNU/Linux gebruikt ipv ubuntu (imo ook gemakkelijk in het gebruik en een stuk lichter), eventueel met een lichtere window manager en/of desktop environment (lxde, awesome,...). Voor ubuntu zou ik eerder naar >1GB neigen, alhoewel ik die maar heel kort getest heb (of je kunt ubuntu wat minimalistischer maken natuurlijk en lichtere environments gebruiken (lubuntu)).

Also: ==>Aankoopadvies

Exit

Legacy Member
mdgf zei:
Eh, waarom? SLI laat je niet eens toe meer schermen aan te sluiten, want de uitgangen op de tweede kaart worden uitgeschakeld. Op elk beetje recente kaart zitten wel 3 uitgangen.

3 uitgangen =/= 3x ramdac
of met andere woorden
het is niet omdat er 3 uitgangen zijn dat deze ook alle 3 gelijktijdig bruikbaar zijn
3 aparte schermen aansturen (verschillend beeld per scherm) moet je een triplehead kaart hebben, dus 3x ramdac/aansturing.

je hebt inderdaad totaal geen crossfire of sli nodig, wel 2 kaarten of een triplehead kaart of een externe optie.

Lan

Legacy Member
Niet meer nodig met ATI eyefinity...
Vb. een normale ATI 6950 heeft 2 ramdac's en kan 4 schermen tegelijk aansturen via de 2 display ports v1.2 ...

Yank

Legacy Member
Moet zelf zo duur niet zijn, de HD5700/5800-reeksen ondersteunen het ook al, zolang je maar een versie hebt die minstens 1 displayport heeft en 2 andere uitgangen (combinatie van vga/dvi/hdmi).
Maar als je een moederbord op het oog hebt met 2 PCI-e 16x sloten is het misschien interessanter om 2 goedkope GPU's te nemen en de schermen te verdelen over de 2 kaarten. Die kunnen dan ook passief gekoeld worden en komt misschien nog iets goedkoper uit (zeker als je dan nog de displayport adapter uitspaart).

Fanless voedingen zijn idd vrij duur, eventueel kun je kijken voor een picoPSU. Die zijn wat goedkoper, maar vermogen is relatief beperkt (dus niet interessant als je bvb redelijk wat HDD's erin wilt) en aansluitingen ook.

sneax

Legacy Member
Mini atx passief gekoeld mobo met passief gekoelde cpu en passief gekoelde graka (er zijn er zeker te vinden waar ge 3 of meer beeldschermen kunt op aansluiten). Deze zijn allemaal perfect te vinden.

Ik zou dan in de case een grote (12mm) fan zetten die begint te draaien eenmaal een van de chipsets te warm wordt (ofwel via features ingebouwd in het mobo ofwel via iets als speedfan).

Bluetooth muis en keyboard e voila - een stijlvol desktop computerke dat perfect geschikt is voor alle bureautaken EN meer (kunde wss wel op gamen ook, de iets oudere games).

Specifiek merken en typenummers geven vindtek nogal onnozel want eenmaal ge iets vind moet ge dan nog is gaan zoeken of het perfect linux compatibel is en dat zijn allemaal taken voor google.

Een ding misschien, ik zou een grafische kaart van nvidia aanraden omdat de linux drivers daar beter voor zijn.

Een i3 moet toch perfect passief te koelen zijn - en een i3 is krachtig genoeg om alles behalve de zwaarste dingen mee te doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan