Archief - Stroomverbruik PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

XTAZ

Legacy Member
Stel dat je 2 uur lang je PC niet gebruikt, wat doe je dan het best?
Stand-by, aanlaten, of volledig afsluiten?
Hoe zit het dan met het heropstarten qua stroomverbruik?

De laatste tijd zet ik hem dagelijks regelmatig in stand-by maar ik vroeg me af of dit wel de zuinigste manier is?

mdgf

Legacy Member
Wel bij stand by staat hij nog altijd aan, welliswaar in extra laag (verwaarloosbaar tov andere apparaten?) verbruik, nogal logisch dat dat "meer" gaat verbruiken dan compleet afzetten (incl voeding evt aangezien die normaal ook nog wat verbruikt zelfs als je pc af staat).

Bij heropstarten gaat je hdd moeten opspinnen mss samen met je dvd rw, maar echt veel zal dat niet extra verbruiken lijkt me.

Basil Fawlty

Legacy Member
Je zou het eens moeten meten. Voor het stroomverbruik is helemaal afzetten het allerbeste mits je een stekkerblok gebruikt waarmee je de stroom naar de PC helemaal afsluit. Standby zou normaal maar een paar watt mogen gebruiken en "uit" met stroom naar de PC net ietsje minder.

Als het maar voor twee uur is, zet ik zelf de PC ook gewoon in standby tenzij het één is die zeer snel opstart (met SSD).

Bij een laptop heb ik het wel eens gemeten en die gaf 1W "uit" en 2W in standby. Echter heb ik ook eens een PC met oudere voeding gemeten, en die verbruikte wel 8W(!) als hij uit stond. In standby was dit een 9,5W.

Yank

Legacy Member
ipv volledig af te sluiten, kun je ook hibernate (suspend to disk) kiezen. dan verbruikt hij even weinig stroom, maar je kunt nadien gewoon verderwerken zoals bij standby, maar het opstarten duurt iets langer. maar zelf doe ik altijd een shutdown bij m'n laptop sinds ik een SSD heb, afsluiten en opstarten gaat toch enorm rap.

de stroom afsluiten in stekkerblok (of de kabel uittrekken) zou ik niet aanraden bij PC's, je zou de eerste niet zijn waar dan na een paar jaar het batterijtje op het moederbord leeg is en de instellingen in de BIOS en de tijd nooit bewaard worden als je dat continu doet.

XTAZ

Legacy Member
Bedankt. Nog een vraagje toch.

Is het beter als je de PC aan laat als je bv. in 4 uur tijd, elk uur een half uur op de PC zit.
Wat is dan beter? 4 uur aan laten staan of elke keer dat je hem niet gaat gebruiken in stand-by zetten?

mdgf

Legacy Member
Stand-by zal wel minder verbruiken dan gewoon idlen op desktop hé.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan