Archief - Toshiba Laptop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zitaki

Legacy Member
Hallo,

Ik weet eigenlijk niet of dit een puur hardware probleem is, maar ik vermoed van wel.
Mijn oude laptop van 15" Toshiba,1.6Ghz, 512MB RAM, 40GB HD wil niet werken.
Ik overloop even kort het probleem.
PC liep stroef na een 2-tal jaar hem gebruikt te hebben sinds de laatste format. Op een bepaald moment kon Windows XP niet meer starten. Er waren .sys bestanden in de system32 folder en dergelijke onleesbaar of beschadigd. Ik heb dan via mijn bootable Norton Ghost 12.0 CD, mijn image van 2 jaar geleden willen terugplaatsen (clean install + updates en persoonlijke voorkeuren). Partitie D met die images's op was niet leesbaar. Na checkdisk via het Norton G menu was de partitie wel leesbaar en heb ik dus de volledige image gerecovered.
Na herstarten opnieuw problemen. Opnieuw bestanden niet meer leesbaar en dergelijke. Windows startte niet meer.
Heb dan een cleane andere installatie gedaan (XP Pro, andere taal), nadien opnieuw problemen.
NLTR bastand is missing onder andere.
Ik heb dan via de herstelfunctie van XP bootdisk copy E:\i386\NLTR c:\ (had ik op het interent gevonden) gedaan. Op het moment dat de CD begon te spinnen en het kopiëren zou starten kreeg ik blauw scherm met witte tekst BAD... (weet het niet meer).
Toch nog maar even opnieuw XP Pro geïnstalleerd. PC een keer heropgestart en alles OK. Nu opnieuw niet meer te starten. C\windows\config map ofzoiets niet meer vinden of beschadigd of....

Is de HD stuk?
Memory?

Ik kan me niet inbeelden dit ooit voorgehad te hebben en ik heb al tal van PC's opnieuw geformatteerd en dergelijke.
Dus vermoed ik een hardware probleem.

Hoe kan ik iets uitsluiten?
Zijn er programmatjes die via een bootable CD ofzo de hardware kunnen controleren? Zo ja, welke?

Andere tips of opmerkingen?

O ja, ik wil er toch wat moeite insteken omdat ik die PC tijdens de verbouwing gebruikt heb en ik die momenteel enkel nog gebruik om aan mijn zekeringskast te hangen. Nu heb ik natuurlijk wel een klein ongemakje als ik hem nu niet meer kan gebruiken.
Die software draait op XP en via een COM poort kan ik via de modules zo wijzigingen en dergelijke uitvoeren.

Sapermun

Legacy Member
weekje geleden mn zus haar toshiba laptop(satellite c560 of zoiets, vergeten) ook van een andere harde schijf moeten voorzien omdat ik er windows gewoon niet opkreeg..ze stond wel in bios etc, maar elke keer faalde de installatie, ook met een blauw scherm.. ik ben wel helemaal niet in windows geraakt, maar de nieuwe harde schijf erin en windows 7 erop en dat ging alllemaal vlotjes.

zo een schijfje van 2.5" 320gb heb je bv al voor 40-45euro. lijkt me toch de hdd te zijn als het al om een hardwareprobleem gaat.

voor je memory heb je memtest, moet je maar eens googlen of hier opt forum kijken. daarmee kan je je memory dus testen zonder dat je in windows hoeft te zitten.(neemt wel behoorlijk wat tijd in beslag)

Jan - Wallabie

Legacy Member
Vermoedelijk geheugen of schijf. best even een boot CD op internet zoeken die beide zaken kan testen. UBCD is er zo eentje waarvan ik weet dat het een legale is :p

Als je een spare harde schijf liggen hebt, kan je ook door even een installatie op doen. als dat lukt, weet je meteen ook al voldoende.

Als er meerdere latjes geheugen in zitten. eens proberen met eerst het ene er uit en daarna proberen met het andere.

Deze laatste twee zaken kunnen ook veel vertellen, zonder effectief de testprogramma's te gaan draaien.

Kunnen ook nog andere zaken zijn, maar dat zal pas uitgewezen worden door de testen. succes!

Zitaki

Legacy Member
Alvast bedankt voor de reply's en de tips.
UBCD ken ik niet. Zal die vanavond misschien eens proberen.

Heb gisteren 3 uur laten lopen op memtest en geen error's so far.
HD blijft nog over.
Owel testen via UBCD ofwel idd er een andere aanhangen.
Bij een desktop PC had ik dat al lang gedaan, een laptop heb ik nog nooit open gegooid. Is de HD makkelijk bereikbaar? Tips of zaken waar ik moet op letten?

Jan - Wallabie

Legacy Member
Gewoon voorzichtig zijn, zoals altijd :)
Meestal zit dit achter een apart klepje, maar het kan evengoed zijn dat je een groter stuk moet openvijzen.
Als dat open is, is er soms nog een extra vijsje dat los moet gemaakt worden. Dan klikt (of schuift) de harde schijf er uit. Daar zit meestal nog een omhulseltje rond dat er ook af moet en hergebruikt kan worden voor een nieuwe hd.

Zitaki

Legacy Member
Heb hier op het werk een oude Compaq laptop opengedaan, die was voor de vuilbak, scherm werk niet meer.
Ik heb er de HD kunnen uithalen. Ideale test, ik kon toch niets verkeerd doen... :-)
Thuis daarentegen zou het wel mis kunnen lopen.

Die schijf is maar 2,1GB. :$
Dat zal te klein zijn om XP op te installeren denk ik. Minimum een 4GB dacht ik, zal eens kijken...
Dan kan ik deze niet gebruiken. Nu ja, ik zal eerst uitsluiten of het de HD is door die UBCD te draaien...

Sapermun

Legacy Member
in de zus haar toshiba zit die gewoon achter 1 van de plaatjes onderaan je laptop, was enorm makkelijk te vervangen enzo. de bracket van de oude harde schijf moest ik nog eventjes rond de nieuwe bevestigen maar dat was allemaal simpel en om eerlijk te zijn zonder gevaar :). succes
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan