Archief - Upgrade Wireless G -> N nuttig in dit geval?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

yannick

Legacy Member
Beste,

Wij zitten dus thuis met een verre van ideale situatie (ideale situatie zijnde gebruik van kabels mogelijk). Ik zal eerst even de situatie schetsen alvorens mijn vraag te formuleren:

Internet toegang: Belgacom VDSL2 30mbit( zit op 24mbit download effectief)

3 verdiepingen:
Code:
Verdieping 1 - Bbox2 (dhcp uit) -> WRT54GL (dd-wrt, static ip toegewezen, wpa2-aes)
[B]speedtest: 24mbps via kabel, 18mbps via draadloos[/B]

Verdieping 2 - Mijn gerief (laptop, PS3), verbinding naar verdieping 1 via wireless (70-75% kwaliteit)
[B]speedtest:N.A via kabel, +-15-18 mbps via draadloos[/B]

Verdieping 3 - Pc ouders, laptop ouders -> WRT54GL(dd-wrt, repeater bridge modus, deze gaat aangepast worden naar een client bridge, mits niemand toch draadloos verbind op deze router)
[B]speedtest:+-15-18 mbps via kabel, N.A. via draadloos[/B]

We verliezen dus ongeveer 6 tot 10 mbps via draadloos, het ergste is echter de fluctuatie die we krijgen. Nu is mijn vraag of het gebruik van 2 linksys e2000 routers dit probleem zou oplossen, of is de impact van wireless N in deze situatie miniem?

Ik ben er mij van bewust dat draadloos als technologie absoluut niet aan te raden is voor een snelle, veilige verbinding, maar het kan nu eenmaal niet anders.

Met vriendelijke groeten
Yannick Wellens

*EDIT*
Is het mss zelfs mogelijk om slechts met 1 router te werken, zijnde de linksys E4200?

*EDIT2*
Na wat zoeken ben ik dus uitgekomen op deze TP-LINK TL-WR1043N, werkt ook met dd-wrt. Normaal blijf ik VER VER weg van onbekende merken, maar deze krijg nu wel heel goede reviews en kost maar 50 eur (dus kan ik er 2 kopen en deze in bridge zetten)

Nielsvds

Legacy Member
Ik heb ook een wireless n access point aan mijn b-box 2 gekoppeld. Vooral de grotere dekking en stabielere en iets snellere snelheden dan g zijn de pluspunten.

3 verdiepingen zou voor problemen kunnen zorgen.

Je zou een wireless extender kunnen gebruiken. Een andere alternatief zijn homeplugs, ethernet via het electriciteitsnet.

De beste n routers/access point hebben externe antennes.

yannick

Legacy Member
Nielsvds zei:
Ik heb ook een wireless n access point aan mijn b-box 2 gekoppeld. Vooral de grotere dekking en stabielere en iets snellere snelheden dan g zijn de pluspunten.

3 verdiepingen zou voor problemen kunnen zorgen.

Je zou een wireless extender kunnen gebruiken. Een andere alternatief zijn homeplugs, ethernet via het electriciteitsnet.

De beste n routers/access point hebben externe antennes.

Homeplugs trekken op niets imho, ze halen nog geen fractie van hun snelheid en gaan snel stuk heb ik gehoord :). Externe antennes is zeker een plus punt, zeker omdat je er betere op kunt plaatsen. Ik ga gaan voor die TP-Link routers, zeer goede resultaten voor een lage prijs :).

TrsH

Legacy Member
yannick zei:
Homeplugs trekken op niets imho, ze halen nog geen fractie van hun snelheid en gaan snel stuk heb ik gehoord :). Externe antennes is zeker een plus punt, zeker omdat je er betere op kunt plaatsen. Ik ga gaan voor die TP-Link routers, zeer goede resultaten voor een lage prijs :).


als je naar de goedkope modellen qua homeplugs gaat ja, neem je iets duurdere dan kun je makkelijk uw snelheden halen die je moet halen.

yannick

Legacy Member
TrsH zei:
als je naar de goedkope modellen qua homeplugs gaat ja, neem je iets duurdere dan kun je makkelijk uw snelheden halen die je moet halen.

Ik heb al verschillende modellen beken, enig advies? Kunnen deze homeplugs op 3 verschillende plaatsen aangesloten worden?

Maw -> Eerste verdieping (hoofdplug) -> tweede (clientplug) -> derde (clientplug)

En we zitten al beneden met homeplugs te werken, om verbinding te leggen tussen BD player en de router, zal die interferentie geven als je nog eens gaat werken met nieuwe plugs?

*edit*
Die plugs ga echt geen goed gedacht zijn. Ik heb gehoord da de 3 verdiepingen op 3 verschillende groepen staat en da gaat sowieso ni goed komen met die homeplugs die mijn vader al gebruikt heeft beneden :).

yannick

Legacy Member
Man man man, mijn excuses voor de dubbel post, maar wat een miserie. Ik zie momenteel GEEN enkele manier om overal in huis van de volledige snelheid te genieten. Die powerplugs lijken voor mij onmogelijk, maar ik kan niet zeker zijn zonder het te testen (en hoe doe ik dat zonder 100den euro's weg te gooien).

Die wireless-n is allemaal goed en wel, maar ik sta er sceptisch tegenover, mits er al 10 netwerken in de buurt zijn zou ik in de 5ghz band willen werken, maar dan is de range weer een pak kleiner (deze zou 10 meter door 2 plafonds met beton moeten 'doorboren').

Ik heb zonet nog een test gedaan, als ik VLAK naast de router draadloos verbind krijg ik slechts 16mbps (24 met de kabel) en op zolder via de repeater bridge heb ik nog maar 10mbps. Tuurlijk is wireless n krachtiger, maar ik geloof nooit dat het ZO krachtig is om dit verlies goed te maken... :(

Pff, ik zeg u dit, in mijn huis later, OVERAL UTP :p.

Fraggie

Legacy Member
Even toelichten op de stap van G naar N. Elke draadloze router is beperkt in vermogen. Het vermogen van een N is even groot als dat van een G en is bijna maximaal, vast gelegd door de wet. Een N is dus even krachtig als een G, je kan er gewoon met meer tergelijke tijd op zonder dat dit grote effecten heeft.

Dezelfde toestellen zetten maar N ipv G zal in mijn ogen niets uithalen. De 3 antennes die je ziet op een N dienen enkel voor de MIMO, wat kenmerkend is voor de N. Ook de 5GHz optie is geen verbetering voor indringdiepte.

Zoals je zelf zegt is het dus beter om je netwerk uit te breiden op het tweede verdiep. Dus je wireless router beneden, een repeater en AP op het eerste verdiep en een AP op het 3e verdiep.

Mijn persoonlijke ervaring op G is:
- 54/2 = max snelheid die je theoretisch/praktisch zou kunnen halen indien je alleen bent, dus 27Mbps
--> ik haal max 24Mbps draadloos met een sitecom zonder antennes

Mijn ervaring met een N is:
- 300Mbps staat er op de doos, echter is dat de som voor al zijn kanalen, en hoeveel kanalen heeft dat ding? Moeilijk te bepalen..
--> ik haal max 80Mpbs op een mooie dag .5m van men router
---> gemiddeld zo'n 60Mpbs met een verdiepping er tussen etc

Dus heb ik een G of een N, over Inet haal ik toch niet meer dan 24Mbps..


*edit: ik heb echter wel nog gewerkt met een router die richtantennes heeft ala: http://www.onyougo.com/wifi-link-53ghz-square-grid-parabolic-antenna-24dbi_ipt1998344.jpg maar meer dan enkele dB winst krijg je daar ook niet uit.

pieterjanvh

Legacy Member
Ik kan alleen maar homeplugs aanraden in dit geval.
Ik heb er altijd heel negatief naar gekeken naar zo'n homeplugs, tot een vriend van mij de zijne even uitleende.

Even een schets van mijn situatie:
Gelijkvloers - Modem/Router van telenet
Eerste verdieping - PC Ouders, laptop zus
Tweede verdieping (zolder) - Mijn gerief: PS3, PC

De eerste verdieping krijgt nog een fatsoenlijke draadloze verbinding. 70-80% signaalsterkte,daar dus geen problemen.
Echter op mijn verdieping is het echt triest (hoewel dit met de vroegere telenet router perfect mogelijk was).
Draadloos was dus geen optie

Heb dan even die homeplugs mogen lenen, en dit was het resultaat:
Klik
Ik kan er ook bijzeggen dat ik al verschillende keren 37Mb/s heb gehaald!
In theorie zou dit 40Mb/s moeten zijn (fibernet 40), helemaal niet slecht dus.

De homeplugs dat ik momenteel gebruik zijn de MSI homeplug Epower 200AV Version II.

Ben alleszinds heel blij dat ik op homeplugs ben overgestapt!

Edit:

zoals ik dus al zei:
Klik

Dat is 3.67Mbit verschil met het theoretisch maximum, rekening houdend dat ik héél afgelegen woon vind ik dit toch sterk ;).
Naar mijn PS3 stream ik trouwens ook video's zonder enige problemen ;).

yannick

Legacy Member
pieterjanvh zei:
Ik kan alleen maar homeplugs aanraden in dit geval.
Ik heb er altijd heel negatief naar gekeken naar zo'n homeplugs, tot een vriend van mij de zijne even uitleende.

Even een schets van mijn situatie:
Gelijkvloers - Modem/Router van telenet
Eerste verdieping - PC Ouders, laptop zus
Tweede verdieping (zolder) - Mijn gerief: PS3, PC

De eerste verdieping krijgt nog een fatsoenlijke draadloze verbinding. 70-80% signaalsterkte,daar dus geen problemen.
Echter op mijn verdieping is het echt triest (hoewel dit met de vroegere telenet router perfect mogelijk was).
Draadloos was dus geen optie

Heb dan even die homeplugs mogen lenen, en dit was het resultaat:
Klik
Ik kan er ook bijzeggen dat ik al verschillende keren 37Mb/s heb gehaald!
In theorie zou dit 40Mb/s moeten zijn (fibernet 40), helemaal niet slecht dus.

De homeplugs dat ik momenteel gebruik zijn de MSI homeplug Epower 200AV Version II.

Ben alleszinds heel blij dat ik op homeplugs ben overgestapt!

Mja, maar is elke verdieping een andere groep bij u? Wij zitten al met homeplugs beneden, dus die gaan wrs al interferentie geven met de nieuwe. Ik wil niets met zekerheid zeggen, maar ik zou ze eerst willen testen.

pieterjanvh

Legacy Member
yannick zei:
Mja, maar is elke verdieping een andere groep bij u? Wij zitten al met homeplugs beneden, dus die gaan wrs al interferentie geven met de nieuwe. Ik wil niets met zekerheid zeggen, maar ik zou ze eerst willen testen.

De verbinding vanonder tot op zolder is een andere groep.
De PS3 en de PC homeplug zitten in dezelfde groep.

Dus:
Groep 1: Telenet router --> Homeplug
Groep 2: Homeplug --> PC en homeplug --> PS3

Ik kan wel proberen jou situatie na te bootsen door 1 van mijn homeplugs vanonder aan een laptop te hangen.

Dus zo:
Groep 1: Telenet router --> Homeplug en Homeplug --> laptop
Groep 2: Homeplug --> PC

Of is jou situatie nog anders?

yannick

Legacy Member
pieterjanvh zei:
De verbinding vanonder tot op zolder is een andere groep.
De PS3 en de PC homeplug zitten in dezelfde groep.

Dus:
Groep 1: Telenet router --> Homeplug
Groep 2: Homeplug --> PC en homeplug --> PS3

Ik kan wel proberen jou situatie na te bootsen door 1 van mijn homeplugs vanonder aan een laptop te hangen.

Dus zo:
Groep 1: Telenet router --> Homeplug en Homeplug --> laptop
Groep 2: Homeplug --> PC

Of is jou situatie nog anders?

Beste,

Alvast bedankt voor de hulp :). Ik ga eerst nog eens voor de zekerheid navragen hoe het zit, maar ik denk dat elke verdieping en dus elke plug in een andere groep steekt.

TehJoker

Legacy Member
hoe je het ok kan aanpakken is je huidige routertjes houden en werken met per verdiep een accesspoint die elk het signaal "versterken" en kan doorsturen naar een homeplug setje waarbij eentje ervan desnoods ook uitgerust is me een wireless ontvanger.

[EDIT:]
Over wat je zegt van lage kwaliteit en vlug kapot gaan: een kwaliteitsmerk zoals Devolo gebruiken: wij hebben hier zelf ook een setje van devolo van de first gen homeplugs en nog nooit problemen mee gehad, ook hebben we volledige snelheid naar Inet toe
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan