Archief - VENTILATOR BLIJFT LUID.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spock

Legacy Member
Hallo
ik heb onlangs alle bladen van mijn ventilator(laptop HP Compaq 8710p) schoongemaakt, stofvrij en ook de kleine behuizing rond de ventilator volledig stofvrij gemaakt. Maar nu maakt de ventilator nog steeds veel lawaai en dat stoort me wel. Wat is het probleem? En wat kan ik er best aan doen?

Grtz
Spock

scipicore

Legacy Member
Wat zijn de temps van uw cpu?

Klinkt als een kapotte sensor.

Spock

Legacy Member
waar kan ik de temperaturen vinden?
en als de sensor kapot is, valt die te herstellen?

cool_boy_ke

Legacy Member
Da's tamelijk hoog, daarom dat de fans blijven draaien.

cool_boy_ke

Legacy Member
best kunt ge uw laptop eens binnenbrengen bij een winkel, en zeggen dat ze alles moeten proper maken en nieuwe koelpasta plaatsten (tenzij je dit zelf kan natuurlijk).
Anders kan je SpeedFan installeren en dan zelf instellen hoe de fan werkt.

Spock

Legacy Member
SpeedFan geeft geen fans weer...
En koelpasta zou ik wel zelf kunnen aanbrengen, vermits ik al heel mijn ventilator heb uitgekuist... Als jullie me gewoon zeggen op welke plaatsen deze moet aangebracht worden zal dit zeker lukken.

cool_boy_ke

Legacy Member
Clean the Heat Sink is wat je zou moeten doen ...
Eventueel ook op YT zoeken hoe je dat het beste doet.

Spock

Legacy Member
ok, weet nu ongeveer hoe ik het moet doen. Maar zal dit hét verschil maken in lawaai bij het spelen van games?

cool_boy_ke

Legacy Member
'kweet van mijn laptop dat die serieus veel geluid maakte (zelfs gewoon als ik iets in HD keek). Toen eens goed uitgeblazen gehad en nu valt het reuze mee.
Hét verschil weet ik niet, maar alle beetjes helpen toch? Gebruik wel goede koelpasta!

sneax

Legacy Member
Met lucht alles uitspuiten, vooral de koelvinnen!! Best met een compressor doen want bussen zijn duur voor een beetje lucht.

Ik heb vroeger gehad dat mijn laptop tot tweemaal toe kapot is gegaan van de hitte. Tweemaal zeer goeie support gehad, daar niet van, maar uiteindelijk heb ik besloten om een goedkope compressor aan te schaffen en af en toe mijn laptop is uit te spuiten ... man man man STOF dat daar inzit! Niet te geloven. Das gelijk ne stofzuiger en de koelvinnen is gelijk ne stofzak!

Ik denk moest dit wat meer gedocumenteerd worden er zouden VEEL minder laptops oververhitten. Sinds dat ik dat doe worden de 3 laptops die de revu al gepasseerd zijn nooit echt warm meer. Gewoon licht handwarm, en 2 van die laptops zijn types waarvan veel geklaagd wordt dat ze heet worden, dat is correct, als ge ze niet uitkuist.

Spock

Legacy Member
Heb alles uitgekuist, ook koelvinnen... Maakt nog steeds hetzelfde lawaai...
nu CPU temperaturen van rond de 67° bij het opstarten alleen al... Wat gaat er hier fout?? Ik ben bijna zeker dat ik niets verkeerd heb gedaan met de koeling tijdens het kuisen.
Het enige wat ik nie heb gedaan, is koelpasta aansmeren, omdat ik gewoon niet zou weten waar dit moet...
Help aub!
Grtz

sneax

Legacy Member
Hebt ge de cooler van de processorchip verwijderd? Als ge dat gedaan hebt dan is het wel een must om hier nieuwe koelpasta aan te brengen, genoeg guides hiervoor op het net.

Voelt ge de lucht uit het ventilatorgat blazen? En komt er relatief tot het geluid genoeg lucht uit? Is de lucht warm of heet of gewoon koel?

Spock

Legacy Member
de lucht is gewoon koel en relatief tot het geluid ook hard genoeg denk ik. Ik heb de koeler niet van de processor gehaald.. Maar aangezien mijn laptop nog origineel voor Windows Vista was in 2007 kan het misschien handig zijn als er nieuwe koelpasta op gesmeerd wordt?

PS: wat als ik een Notebook Cooler erbij koop?

sneax

Legacy Member
Notebook cooler is nutteloos, laat u daar niet door vangen.

Als de lucht die uit de laptop komt koel is dan zijn er verschillende mogelijkheden
- De warmte van de processor wordt niet goed overgebracht nr de heatpipe
- De fan blijft draaien simpelweg omdat iets hem dat zegt (bv een BIOS setting)

Dus, wat ik zou doen, begin is zwaar te gamen, uw laptop hard te stressen. Controlleer ondertussen uw temperaturen met een of ander progje, en ondertussen voelt ge ook of de lucht die uit de laptop komt heet wordt of niet. Voel ook onderaan de laptop of die heet wordt.

Als alles goed werkt dan zouden de temps binnen de perken moeten blijven en zou de lucht die uit de ventilator komt heet moeten beginnen worden. Is dit niet het geval dan is er echt wel iets is met de overdracht van de chips nr de heatpipe.

Wordt de lucht wel heet en blijven de temps onder controle, dan is het gewoon dat de fan blijft draaien in idle zelfs als dat niet nodig is. Dan zou ik is kijken bv de BIOS, HP heeft daar vaak een functie ivm de fans (fan always on ofzoiets noemt da). Update ook uw BIOS.

Blijf ten allen tijde uw temps in de gaten houden, voor een GPU mag dat tegen de 90 graden lopen voor een CPU afhankelijk van het type ik denk iets van een 65, 70 voor core duos.

Spock

Legacy Member
Ok, hier de resultaten van 20 min 4 games(Halo1,NFS Underground 2,FIFA 09, Sims 3) tegelijk draaien, firefox open met 10 tabbladen youtube-filmpjes in HD, msn open en Speccy om de temperaturen te meten.

1. Vóór het gamen: 42°C, koele lucht


2.Lucht wordt na een tijdje een heel klein beetje warmer, maar nog altijd niet warm genoeg zodat je kan zeggen dat er werkelijk warme lucht uitkomt. Temp= 65°, gemiddeld lawaai en de onderkant van mijn laptop verwarmt ook al een beetje.

3. Lucht blijft koel, temp= 65°, meer lawaai, onderkant is warm.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan