Archief - VGA-kaart interne fan blokkage?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

AssassiN

Legacy Member
Goeiendag

Ik heb zelf een probleem waar ik ni aan uit kan.
Men schermkaart heeft een fan en sinds gisteren maakt deze plots raar lawaai, precies of er een kabel in vast zit. Ik heb eens de case opengedaan, opgestart en er zit niets van kabel in de fan zelf als hij rechtstaat(en maakt nog steeds dezelfde lawaai).

Ik heb hem er dan eens uitgenomen, de stof weg gedaan die in de fan zat en er trg ingestoken. Daarmee is het probleem nog ni opgelost, nu doet het rare zich voor.

Wanneer men case op zijn zij ligt en ik start dan op, is er gelijk niets mis. Dan draait men fan normaal en niets van lawaai. Als hij recht staat(zoals hij dus normaal staat) dan maakt die fan wel lawaai en zit er gelijk iets vast aan het geluid te horen(als ik dan ook de PC uitzet staat die fan heel rap stil) en draait hij dan ook trager omdat er gelijk hem iets blokkeert.

Kan er iets intern losgekomen zijn zodat wanneer hij op die bepaalde wijze staat in de weg van de fan komt?

Men schermkaart is trouwens de Ati XFX 4890 XXX:

Klik voor foto

AssassiN

Legacy Member
Is dat dan vervangen zowat hetzelfde als bij de CPU(koelpasta enzo)?

Het zou mss nog waard zijn, de kaart werkt nog goe en kan de hedendaagse games nog zeker en vast aan.
Mss da ik een nieuwe kaart koop, maar et zou toch leuker zijn moest ik het geld kunne besparen door gwn deze te herstellen zonder de cooler te vervangen.

Zou kunne da er ergens nog stof is, ik zie ni echt een manier om die cover eraf te halen.

Eens wat betere zoektermen gebruikt en blijkbaar ben ik ni de enigste met dit probleem bij dit specifieke kaart van XFX. Een aantal mensen zeggen dat de kabel van de fan tegen de fan zit en dit dan veroorzaakt en da je daaraan wat moet trekken zodat hij weg is van de fan. Andere hebben het kunne oplossen door serieuze reiniging toe te passen(alcohol enzo).

MrZodiac

Legacy Member
Het zou goed kunnen dat het dat kabeltje is, maar je zal, als je zelf niet technisch aangelegd bent, best iemand zoeken die je ermee helpt, of toch zeer voorzichtig zijn om de kaart niet te beschadigen.

Als je aan het kabeltje lichtjes trekt, en dan opnieuw test, is het dan beter?

AssassiN

Legacy Member
Ik doe da zelf :), ik ben technisch aangelegd :p.
En ik heb al geprobeerd aan die kabel wat te trekken(zachtjes), maar ik zou helemaal die blok moeten opensmijten om dan zo er wat aan te moeten prutsen voor resultaten te hebben.

Na nog wat verder te lezen moet hij dit bijna elke maand doen...
Dat zie ik dus helemaal ni zitten, gwn nog een maandje op zijn zij houden en dan een nieuwe kopen.
Ik zal wss een nieuwe topic maken bij aankoopadvies om een goede keuze te maken, zelf al wat zitten rondkijken(zal mss de 6850 worden).

Toch bedankt voor uw hulp :).

Trouwens, dit probleem komt veel voor bij kaarten van XFX lees ik zo. Dus die best dan maar ontwijken zkr ;).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan