Be your guest? K dan, omdat je erom vraagt.
Waarom zijn Apple OS'jes hyperstabiel? Omdat Apple veel minder rekening moet houden met drivers aangezien er gewoon veel minder hardware beschikbaar is. Alles werkt in een zeer gecontroleerde omgeving, alles is voor elkaar gemaakt. Daarom is hardware ook zo duur. Voor standaard IBM-compatible PC's zijn er zo ongelooflijk veel verschillende configuraties mogelijk, dat het eigenlijk sterk is dat het zo stabiel kan blijven lopen. En ja hoor, XP is hier perfect stabiel op mijn boxje.
Ook is er veel meer third-party software beschikbaar voor windows.
Veelal is het dan ook dergelijke software, of third-party drivers, die ervoor zorgen dat je windows mank gaat lopen.
En over dat "nagedaan": dat is gewoon kinderachtig gedoe, het liefst uitgebazuind door een of andere fanboy. Een OS is wat zijn kernel is, het uiterlijk laagje doet er in principe weinig toe. Zeggen dat Windows nageaapt heeft van Apple is dan tamelijk stom, who cares? Zolang het werkt en goed werkt ben ik tevreden. Veel GUI's zijn windowbased, moet gewoon zijn dat dat het meest efficiënte is. Je gaat automerk X toch ook niet verwijten dat ze automerk Y kopiëren omdat zij een rond stuur gebruiken en Y dat het eerst gedaan heeft?
Trouwens, als je denkt dat Apple dat type GUI uitgevonden heeft dan sla je er nogal naast, want Apple is eens goed gaan zien bij wat Xerox deed. En als je denkt dat de computermuis door Apple is uitgevonden dan sla je er ook alweer naast.
http://inventors.about.com/library/weekly/aa081898.htm