Archief - Welke AGP kaart past er nu?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sixstripes

Legacy Member
Hoi,

ik zit hier met een vraagje over agp sloten en desondanks het vele zoekwerk, blijf ik toch met enkele vraagjes zitten. Het makkelijkste is natuurlijk te vragen welke kaarten er allemaal op m'n moederbord passen en dan wat te gaan kopen, maar ik wil er ook wat van leren...vandaar.

Het moederbord is een oude a7s333 van asus en toen ik de pc kreeg zat er een 3D Profhet 9000 128 mb vga kaart in. Ik organiseer soms wel eens een lan thuis om met enkele maten wat oude games te spelen, en dacht deze pc wat te pimpen om eventueel hiervoor te kunnen gebruiken. De vga kaart presteert niet zo erg, dus wil ik opzoek naar een snellere.

Het agp slot op dit moederbord ondersteunt agp 4x en heeft geen tussenstukje wat verwijst dat dit bord een agp slot heeft met 3.3 en/of 1.5 volt.
De gebruiksaanwijzing van het bord vermeld kaarten te gebruiken die 1.5 volt zijn. Ik heb nog een oude fx 5200 128 mb liggen en die heeft net 2 dezelfde gleufjes als de Profhet. De kaart werkt dus geen probleem maar nog steeds magere prestaties... met wat opzoek werk kom ik uit bij een kaartje van Gigabyte een 6200 agp met net dezelfde gleufjes en deze kaart zou perfect kunnen zijn maar... dan lees ik toevallig iemand die met hetzelfde bord dezelfde vraag stelt anno 2009 en de kaarten die hem opgegeven worden zijn de ATI 3850 en de ATI 4650, maar deze agp kaarten hebben totaal andere stekkers met maar 1 gleuf en dus waarschijnlijk een ander voltage?

deze kaarten zijn een stuk sneller als ze zouden passen, maar ze zijn waarschijnlijk ook agp 8x en op dit moederbord zou dat toch een bottleneck vormen waardoor de snelheids winst de mist ingaat niet?

wie helpt? ;)

Davion

Legacy Member
Ik zou iets zoeken a la 9800Pro ofzo, 6800GT ofzo, dat zijn AGP universal kaartjes en hebben beiden inkepingen.

Exit

Legacy Member
een algemene regel is: als het past werkt het...


aangezien er 'keys' zitten zorgt ervoor dat je geen verkeerde kaart erop kan gebruiken
ook hangt het af van de overige hardware of de vga geen overkill wordt

Tweek

Legacy Member
Alsk het me nog goed herinner was er vroeger geen echt verschil tussen agp 4x en 8x qua prestatie (1~2%), aangezien de bandbreedte nooit volledig benut werd.

correct me if i'm wrong: Tenzij deze kaarten de breedte wel kunnen benutten? (maar dan zou zen cpu wss de bottleneck vorme)

sixstripes

Legacy Member
alvast bedankt voor de snelle replies!

@exit: Als het past dan werkt het is wel gevaarlijk...denk ik. Op youtube al enkele filmpkes gezien dat het past maar er na enkele minuten al componenten op de vga kaart ontploffen, verkeerde voltage dus. Mijn profhet heeft 3 korte (ongveer 3cm) "key's".

Met te googlen heb ik inderdaad gezien dat er 6600 gt & 6800 Le kaarten zijn die juist dezelfde korte key's hebben en agp zijn, en dus eventueel zouden werken. maar ze zijn er ook met totaal ander key's en ook agp. Dus er zal toch wel een verschil zijn van agp-sloten en voltages. Mijn handleiding vermeld 1.5 volt kaarten te gebruiken en het is een universeel agp slot op het moederbord, je kan er dus ook een 3.3 volt in pluggen met veel kans op slechte werking of schade.

Het valt wel op dat veel fabrikanten bij hun kaarten nooit vermelden welk voltage bij de specs en dit terwijl er veel mensen zijn (zoals ik) die niet alles weten over agp.

als er nog sugesties zijn?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan