Archief - welke hardware internet cafe

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

J3rry

Legacy Member
ik ben van plan een internet cafe te starten
in mijn netwerk zal ik enkele zware computers die voor games zijn ingericht
aansluiten (goede ping is belangerlijk)
en daarnaast enkele budget pc's bedoelt voor surfen, chatten, mail...

laten we zeggen dat ik zal beginnen met 10 pc's
en later uitbereiden naar gelang welke pc's het meest benut zijn
welke switch, welke router ?

ook is er mij verteld dat ik elke computer moet limiteren op snelheid
zodat als er iemand een groot bestand download dat hij het verkeer op de andere pc's niet nekt
hoe kan ik dit best, softwarematig ? hardwarematig via een switch ?

cool_boy_ke

Legacy Member
Als ik u was zou ik iemand inhuren die er iets van kent en het ook komt installeren voor u, met oog op de toekomst.
Vergeet niet dat je ook een stevige internetlijn gaat mogen leggen.

morfer

Legacy Member
ik denk dat de telenet voor bedrijven wel voldoet ze ;)

kennis heeft de 60/3.5 mb lijn en daar heeft hij een limiet op van 1000 gb
Je kan eventueel altijd naar 100/5 gaan ;)

Burny

Legacy Member
morfer zei:
ik denk dat de telenet voor bedrijven wel voldoet ze ;)

kennis heeft de 60/3.5 mb lijn en daar heeft hij een limiet op van 1000 gb
Je kan eventueel altijd naar 100/5 gaan ;)

1 of 2 pc's krijgen dat al dichtgetrokken. Bye bye goede ping voor de gaming pc's.

Wat je nodig hebt zijn imo vlans en een goede firewall waarop je aan traffic management kan doen.

morfer

Legacy Member
laten we eens lekker overdrijven anders..

Zoals er al gezegd is, limiet zetten op de computers :)

Yank

Legacy Member
Ook softwarematig zorgen dat gebruikers maar beperkte rechten hebben, anders ga je binnen de kortste keren ook wel met problemen zitten.

morfer

Legacy Member
Ik weet niet of het aangeraden is maar lijkt het mij niet simpeler om de surfers en chatters via 1 centrale computer te laten werken?
zoals bij server 2008 mogenlijk is ? ( meerdere gebruikers en met win7 interface ? )

Vooral omdat het beheren en de rechten dan beter handelbaar zijn ook wanneer ze er gebruik van maken.

Hansie

Legacy Member
Maak gewoon een netwerk met policies. Zet hierbij manageable switchen en een goede firewall.

J3rry

Legacy Member
pc's beveiligen enzo geen probleem
software zoals internet cafe managment & security daar bestaan zeer goeie oplossingen voor zoals deep freeze, truecafe, etc...

t'is niet voor in Belgie, maar ik ga hier een commercieel kabel abonnement nemen
die mij toelaat zeer hoge snelheden te halen en limieten bestaan hier niet dus geen probleem

t'is vooral de ping waar ik mij zorgen in maak, de meeste games zoals steamgames
die kicken je gewoon van de server en zelfs een ban als je ping te hoog is en dat wil ik vermijden

dus deze switch zou ik nemen: http://www.dlink.com/products/?pid=329

Burny

Legacy Member
morfer zei:
Ik weet niet of het aangeraden is maar lijkt het mij niet simpeler om de surfers en chatters via 1 centrale computer te laten werken?
zoals bij server 2008 mogenlijk is ? ( meerdere gebruikers en met win7 interface ? )

Vooral omdat het beheren en de rechten dan beter handelbaar zijn ook wanneer ze er gebruik van maken.

Een goede firewall 'lekker overdrijven' noemen voor een internetcafé, maar zelf wel een een terminal server voorstellen. Ok..

@ Jerry, traffic management op een goede firewall hoeft niet eens zo duur te zijn. Het is imo een vereiste om zoiets te doen.
Heb je trouwens al nagedacht over alle andere aspecten van een zaak runnen? Boekhouder, locatie, kosten/opbrengsten, manieren om je te onderscheiden van je concurrentie, handelsvorm?

Qua switch zou ik eens kijken voor een HP Procurve. Die zijn echt niet duur, en je kan er degelijke garantiecontracten op nemen. Of je koopt er gewoon 2, voor het geval er eentje het begeeft.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan