Archief - Eerste install, met eerste probleempje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Audiosonic

Legacy Member
Yo iedereen. Ik heb vandaag dus ook mn 2 platenspelers toegezonden gekregen en ben ze beginnen aansluiten en stuff. Nu na een tijd was alles goed aangesloten en werkte alles, alleen was er een klein probleempje. Mijn boxen 'zoemen' als ik het geluid iets of wat hard zet. Aan wat zou dit kunnen liggen? Als ik het geluid minder hard zet, dan zoemt het ook niet zo hard. Wrs een newbie vraag, maar toch :) Het is niet heel irritant, maar het stoort toch een beetje.De aarding van mijn draaitafel is langs beide kanten aangesloten.

Sabe

Legacy Member
u aarding (twee kleine kabeltjes met ijzeren uiteindes) vanachter vast schroeven op u mengpaneel, ... deze zitte normaal vast gemaakt aan u draaitafels :)

het gezoem zou moeten stoppen (hoop ik)

Addow

Legacy Member
En indien er nog ruis optreedt, moet je eens ene extra kabeltje van dat aardingsschroefke naar uw mengpaneelplaat spannen. Zo heb ik dat hier toch proper geflikt.

Audiosonic

Legacy Member
Ik heb de 2 aardingsdraden aangesloten, moet ik ze dan beter aansluiten?En kan ik 2 aardingen op 1 grnd aansluiten op mn mengpaneel ?

TRFluffy

Legacy Member
tis prutsen maar da gaat om ze boven elkaar te "leggen" ze :)

Xavez

Legacy Member
Audiosonic zei:
Ik heb de 2 aardingsdraden aangesloten, moet ik ze dan beter aansluiten?En kan ik 2 aardingen op 1 grnd aansluiten op mn mengpaneel ?

Jupz, je moet de twee aardingsdraden (dus één van elke TT) op 1 gezamenlijke GND (ground/aarding) op je mengpaneel aansluiten.

Het is een hels prullenwerkkarwei (en ik snap niet waarom ze nog steeds niet gewoon PLUGS hebben gemaakt van die rot-aarding maar kom) en het kan zijn dat je nog ruis krijgt. In dat geval zou je eens een beetje moeten draaien en prullen tot je een goeie "fit" gevonden hebt en het "brommen" stopt :)

1337mr.hanky

Legacy Member
der zitten mss andere apparaten met slechte aarding of een klein beetje verliesstroom op het net

Audiosonic

Legacy Member
Het zijn wel oude boxen, en een oude versterker, mss ligt het daar aan ?
Maar heb ze hier voreger op de pc aangesloten, voor ze aangesloten werden op mijn platenspelers, en toen hebk geen enkel probleem ondervonden. Ook als ik mijn mengpaneel afzet, volgt er een soort luide 'kraak,knal'

cooly

Legacy Member
Dat gekraak is normaal volgens mij bij oude versterker enzo denk ik,ik weet waaraan dat ligt maar ben het ff vergeten.

1337mr.hanky

Legacy Member
das mss ook ruis op de kabels, hier bij pc boxen als computer beetje begint te bollen enzo hoor ik dat in de boxen

Audiosonic

Legacy Member
Dus eigenlijk kan ik er best niet teveel op letten, en gewoon mn ding doen ? :)

cooly

Legacy Member
Audiosonic zei:
Dus eigenlijk kan ik er best niet teveel op letten, en gewoon mn ding doen ? :)
Hmm,nja,volgens mij is dat gezoem toch niet echt normaal noch makkelijk om te draaien?

Anoniem09

Legacy Member
Diene knal als ge uw mengpaneel afzet is normaal :)

Hebt ge btw zelf uw naalden gemonteerd? Bij mij gaf eentje zo'n zoem, naald beetje beter aangesloten en het was weg.

ComputerVISTA

Legacy Member
Audiosonic zei:
Het zijn wel oude boxen, en een oude versterker, mss ligt het daar aan ?
Maar heb ze hier voreger op de pc aangesloten, voor ze aangesloten werden op mijn platenspelers, en toen hebk geen enkel probleem ondervonden. Ook als ik mijn mengpaneel afzet, volgt er een soort luide 'kraak,knal'


Algemeen geweten punt: Eerst je versterking uitschakelen dan pas de rest, gevolg is dat gen geen knal meer hebt!

cooly zei:
Dat gekraak is normaal volgens mij bij oude versterker enzo denk ik,ik weet waaraan dat ligt maar ben het ff vergeten.

Als hij het eerder niet had waarom zou het dan plots nu wel zo zijn? Aardingsprobleem imo! (gnd nie deftig aangesloten ofzo... (misschien vanbinnen in mixer niet aangesloten.)

phoenix01

Legacy Member
Zorg er ook voor dat je je platenspelers op de phono-ingang aansluit en niet op de line-in, volgens mij zit daar het probleem :)

TRFluffy

Legacy Member
en ook nooit kabels veranderen terwijl uw versterking nog aanstaat... godverdomme, mijn rechter monitortweeter naar de knoppen...

ComputerVISTA

Legacy Member
phoenix01 zei:
Zorg er ook voor dat je je platenspelers op de phono-ingang aansluit en niet op de line-in, volgens mij zit daar het probleem :)


Moesten ze daar in zitten had ge een ander probleem: Veel hoog, veel mid en praktisch niks van laag, ook zou hij voor dat signaal zijn gain volledig moeten open gooien.

Een phono ingang heeft een speciale pre amp voor dat signaal van de platendraaier weer recht te trekken he.

Pana

Legacy Member
Meh ik heb ook gezoem maar enkel als mijn pc aan het systeem hangt :/
Slechten aarding ergens maar na 2 jaar weet k nog altij ni waar :( (en tligt ni aan de pc want met men JB ging het wel, met de HAK en Urei weer niet)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan