Archief - Ervaren liederenmaker gezocht die beginner wil helpen (Reason)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Arcko_Drazen

Legacy Member
Beste vriend/vriendin

Ik ben sinds Januari bezig met het "maken" van muziek op de computer (Reason 3.0). Ik heb nog geen echte hardware aangekocht daar ik niet genoeg weet van producen om zulke zaken aan te kopen.

Ik ben op zoek naar iemand die mij wil helpen (liefst via msn) bij het maken van techno of dnb.

Wat is de bedoeling: wel, ik zoek eigenlijk iemand die mij kan uitleggen, niet hoe ik reason moet gebruiken, maar hoe een techno/dnb track in elkaar steekt, hoe je er best kan aan beginnen, op welke dingen je moet letten. Hoe je een goede, volle drumkit creeert, ...

Als er nog mensen zo iemand zoeken/of er zijn veel aanbieders kunnen we mss een irc channetje maken ;)

Mvg
Arcko Drazen

TRFluffy

Legacy Member
als je echt wil gaan producen zou ik zeggen, koop je een paar monitors want zonder ga je soms voor verassingen komen te staan als je 't beluisterd op andere speakers.
luister zelf veel naar je favomuziek en probeer het na te doen. zo kun je het best leren. en later zelf je stijl uitbouwen.
niks moet, alles mag.
en zorg voor een goeie dj-friendly intro en outro. altijd handig

DJ_Trash

Legacy Member
begin me een paar liedjes na te maken die je kent en op den duur vinde vanzelf de structuur.

Spliffsnatcher

Legacy Member
Begin met reason buiten te smijten en vertrek vanuit logic of cubase, beetje aanvoelen wat u het beste ligt.
Ableton live is ook nog te doen, maar is eerder geschikt voor beats 'n clickz.

voor de rest: er is geen vast schema om muziek te maken. ik vertrek vanuit men synths terwijl collegas vertrekken vanuit basslijnen. En kijk ook voor wat u productie bedoelt is, ikzelf maak alleen maar filmmuziek dus heb geen nood aan intros en outros voor dj's.

Maar de allereerste raad die ik u geef is gooi reason buiten, dat is een programma dat echt nergens wordt gebruikt, veel te weinig opties aan. ik dacht dat in reason maar 2 synths te gebruiken zijn en met VST zijn dat er 1000en.

Xavez

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
Begin met reason buiten te smijten en vertrek vanuit logic of cubase, beetje aanvoelen wat u het beste ligt.
Ableton live is ook nog te doen, maar is eerder geschikt voor beats 'n clickz.

voor de rest: er is geen vast schema om muziek te maken. ik vertrek vanuit men synths terwijl collegas vertrekken vanuit basslijnen. En kijk ook voor wat u productie bedoelt is, ikzelf maak alleen maar filmmuziek dus heb geen nood aan intros en outros voor dj's.

Maar de allereerste raad die ik u geef is gooi reason buiten, dat is een programma dat echt nergens wordt gebruikt, veel te weinig opties aan. ik dacht dat in reason maar 2 synths te gebruiken zijn en met VST zijn dat er 1000en.

:wtf:?
Reason kan toch ook met vsti's overweg? (dacht ik...):eek:

//edit: http://www.mingandfs.com/ klinkt toch niet slecht voor "maar reason" te zijn :)

NoizeSuppressor

Legacy Member
zelf kloten kloten en nog is kloten... En als je echt een specifiek vraagje hebt dan kan je posten...

je kan ook paar reason tutorials afdrukken en die bekijken om basis te leggen;...

TRFluffy

Legacy Member
Spliffsnatcher... er zijn full ablums van The Prodigy met Reason gemaakt...
en met Rewire kun je dat linken met Cubase en heb je toch VSTi support...
"te weinig opties"? ... ja...
ge kunt ook refillpacks kopen/downloaden voor Reason, dus nie beginnen eh...
Ik gebruik Fruity loops met VST's... ben ik nu een n00b?
Reason kan enorm veel out of the box, waar je met cubase eerst nog extra samples, plugins en vst's moet downloadne of kopen.
Als hij hier gezegd had "ik werk met Fruity Loops" had je dan't zelfde gezegd?
Als hij reason wilt gebruiken zal hij daar wel een reason voor hebben he

in reason zijn er 2 standaard synths ,maar er zijn er veel meer in refill packs

Arcko_Drazen

Legacy Member
1. ik wil NIET leren werken met reason, dat kan ik al voor het grootste deel
2. zoals fluffy zegt, reason volstaat voor een beginner
3. ik wil niet weten hoe ik specifiek dingen maken, zoals een volle goeie drumkit met een drive (punch) in. Gen POK POK drumkit
4. reason heeft geen vsti's dat je kan invoegen, enkel linken met cubase
5. monitors heb ik nog niet nodig aangezien ik nog beginner ben en meer teweten wil komen over specifieke zaken.
6. ... zou leuk zijn als mensen alles lezen

Een voorbeeld: als ik een drum en bass drumkit maak, dat klinkt hij wel tik-tak-boem, maar niet zoals een dnb kit zoals je die hoort op een random lieke. Ik zoek dus specifiek welk er SPECIFIEK voor dnb moet inzitten om het effect van die drumkit te krijgen.

Aanvulling voorbeeld: ik wist nooit dat een dnb drumkit reteveel hihats op de achtergrond heeft lopen, nu ik dat teweten gekomen ben en dat toepast klinkt alles al beter.

Aanvulling voorbeeld: ik wist niet dat een bassline meestal tussen de kicks te horen is ... alles klinkt nu beter. (dit was toch ik nog ubernoob was)

Ten slotte: wss krijg ik nu lamers: "je moet maken wat je zelf goed vindt en van die uitspraken als: wees origineel". Zo'n mensen kan ik missen als kiespijn aangezien ze de topic dus niet duidelijk genoeg lezen.

Met vriendelijke groeten
Arcko Drazen

ps: op google zoeken naar "who to make a techno drumkit" geeft dus geen resultaten die bruikbaar zijn.

Arcko_Drazen

Legacy Member
TRFluffy zei:
in reason zijn er 2 standaard synths ,maar er zijn er veel meer in refill packs

El fluffar :) ik heb zo een refill pack. Zijn het echt aparte synths? Dat ben ik nog niet tegen gekomen. Wel "presets" en dergelijke voor de bestaande synths/redrum.

Mechelaar

Legacy Member
mijn mening: leer eerst rustig op u gemak met reason werken , maak een paar mooie drumkits en kloot wat met melodietjes en synths , lig niet teveel wakker van alle knopkes en schuivertjes die je niet kent , op den duur merk je wel wat voor wat dient. het klinkt misschien stom maar luister eerst eens naar wat basic techno nummers (met beat and lead) zodat je goed een structuur in een nummer kan herkennen , (ik ben zelf niet echt fan van het genre maar het helpt wel om de inhoud van elektronische muziek door te krijgen , later volgt de kwaliteitsmuziek wel) eens je reason kent kan je verdergaan met ableton (mijn favoriet)(of cubase) waar je reason als audioplugin kan gebruiken en waarin je ook VST's kan invoegen EN je je virtuele synths makkelijk met je toetsenbord kan besturen

hopelijk zijde hier iets mee.

TRFluffy

Legacy Member
oja, een veel onderschat gegeven is dat een compressor op de juiste settings appart op een ritmelijn een lekkere groove kan geven. bv dat hij gelayerde sounds terugbrengt naar een "alswasheteensinglesound" volume, waardoor er een soort "wegdrukking" van het stilste element is, waardoor je patronen krijgt die gewoon op volume berusten...
dus het licht soms niet zozeer aan het patroon, maar aan hoe het geluid behandeld wordt door limiters en compressors
niet op de algemene master, maar op de track van de hihats (ik geef elke sample een eigen track, en dan lus ik die door naar pparte groepen waar ik dan effect op steek.
het is gewoon experimenteren. 1 tip: layeren van sounds. echt, je kunt echt gek doen.
techno bv: niet enkel een kick, een hihat en een clap, maar een kick, een paar hihats die een patroon hebben van 16beats, en een paar van 4 en wat weet ik nog allemaal, echt dat het reutelt. Klinkt het niet "vloeiend" genoeg? more hihats. en een ride, dat helpt ook :p (zo van die cimbaalachtige dingen)... en spelen met de panning, links, rechts, midden laten varieren, varierne in volume, dat brengt dynamiek in de ritmelijn.
een hihat mag van links naar rechts vliegen zoveel em wilt, als die kick maar in het midden staat.
veel werken met uw links en rechts. het zijn twee afzonderlijke kanalen die ge afzonderlijk kunt gebruiken.
een truckje dat ik vaak toepas is het echt "links rechts" overdoen, en dan opt einde de stereoimage een beetje vernauwen.
wat je ook kunt doen is die stereoverwijding en vernauwing op een bepaalt patroon laten loopen, wijd, smal, wijd smal...
dat brengt "groove" in een liedje, als er variatie op zit op alle ticks blips en bieps...

Spliffsnatcher

Legacy Member
full albums van the prodigy met reason, ja komaan dat geloof je toch zelf niet.
Alleen het mastering gedeelte loopt met reason al grandioos de mist in.
EN VST in reason??? reason als plugin in een andere sequencer dat dan weer wel. Maar lijkt me al te gek om daar processorkracht aan op te souperen als je goede dingen hebt zoals ROB papen zijn synths.

Voor de rest zoals hier al gezegd is, de basis is idd vrij snel en makkelijk te leren, beginnen met een 4/4 en van de effecten afblijven.
Maar na een tijdje ga je de patronen eerder gebruiken op je effecten en ga je voor de drums eerder iets afwijken van de standaard en dat geeft origineel geluid.

Fruityloops zeg ik niets van, het programma is mij volledig onbekend en ik zie het zelden in gebruik, eigenlijk nog maar 1 keer gezien.

En met de vraag hoe maak ik een goede plaat ga je niet ver komen, daar is gewoon geen antwoord op, iedereen maakt zijn muziek volgens een ander patroon

Nog 1 tip probeer reaktor eens uit, in mijn ogen 1 van de beste zoniet het beste stukje muzieksoftware. Oneindig veel mogelijkheden aangezien je zelf gewoon alles kan opbouwen.

En hou in gedachten dat er 3 types personen zijn, verstand van software, creatief, en de combinatie van de twee. Van die laatste zijn er maar heel weinigen. Zelfs miss kittin laat haar platen maken door mensen als tobi neumann en die kerel kent echt wel wat van studio materiaal.

Pana

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
full albums van the prodigy met reason, ja komaan dat geloof je toch zelf niet.

Ik zie niet in waarom Prodigy daarover zou liegen...
Mss zegt dat meer over jou kennis van Reason?

OT:
Voor een goeie drumkit moet je echt van het begin beginnen. Probeer te begrijpen hoe Amens in mekaar zitten en probeer ze na te maken. Als je dat onder de knie hebt kan je "details" naar eigen gevoel inbrengen.
BTW: Je kan ook gewoon proberen de artisten zelf aan te spreken, Dylan of Future Tony van Future Prophecies bvb zit zo goed als elke avond (of morgend) op AIM.

NoizeSuppressor

Legacy Member
Ik heb een goeie vriend die nu voor Tom Hades gaat beginnen produceren en die gebruikt vooral Reason, ableton en heeft nu ook wel wat hardware voor extra vette basdrums maar tot voor kort enkel reason en wat die eruit knalde!

met reason alleen kan je al prachtige dingen doen

Spliffsnatcher

Legacy Member
Ah tom hades, jaja een aanstormend talent qua creativiteit, misschien zelfs origineler als redhead, maar de moeilijkheid is natuurlijk blijven die goede platen producen.

En voor diegene die mij hier niet geloven, kom gewoon is buiten en praat met DJ's-producers. Het grote ding van nu is ableton omdat dat zeer geschikt is voor live te spelen, voor studio is logic en dan cubase 99 procent van het gebruik.
En zeggen dat the prodigy reason gebruikt voor een full album is meteen bewijzen dat je nog niet genoeg ervaring hebt met de materie. Er zijn gewoon te weinig mogelijkheden met reason, en dan dat gedoe met die virtuele kabeltjes is al helemaal onzin.

Met reason kun je idd goed beginnen. Nadien wordt het alleen maar lastiger om over te schakelen op andere dingen omdat je de interface zo gewend bent. dus begin direkt met met een degelijke sequencer en zoek achter goede VST's. Die zijn met hopen te vinden op het net. aan te raden is NI en rob papen.

tekn0w!z

Legacy Member
sorry, Reason is my weak spot =/

Reason is er ferm op vooruitgegaan sinds 3.0..

ooit al gebruik gemaakt van de combinator? Mastering suit? nieuwe compressor & eq? Audio & CV merger / spider ?

en ja, Prodigy heeft een groot aantal tracks met Reason gemaakt.. Net zoals vele andere bekende producers..

En neen Reason ondersteunt geen VST's, reason is op zich een stand-alone.
rewire ..

en waarom al dadelijk vanuit Logic of Cubase beginnen? En Ableton live? ..

Een beginner is veel beter af met Fruity of met Reason.. niet dat Reason voor beginners is, het is gewoon veel gebruiksvriendelijker dan bv Cubase.

Ik werk met Reason 3.0.4 & Cubase SX3 en ben zeer tevreden over beide progs.


en OT

diegene die vragen hebben over Reason ofzo, just ask =)

of pm

TheCrow7

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
Nog 1 tip probeer reaktor eens uit, in mijn ogen 1 van de beste zoniet het beste stukje muzieksoftware. Oneindig veel mogelijkheden aangezien je zelf gewoon alles kan opbouwen.

Wel niet voor broekjes :p

Spliffsnatcher

Legacy Member
tja reaktor is zoals alle muzieksoftware gewoon wiskunde. Als je niets van differentialen en logaritmes kent dan blijf je er idd beter af, en doe je verder met standaard oplossingen. Maar die zijn zeker meer dan goed.

Voor de rest nog dit: koop goeie monitors, het verschil gaat u met verstomming slagen.

en wat vanzelfsprekend zou moeten zijn: dit is niet iets wat je leert op enkele dagen, bij mij gingen al mijn spaarcenten naar hardware. En geloof mij een goed reverb-effect kost al makkelijk 500 euro. Dus meen je dit echt, dan is er maar 1 oplossing en dat is fanatiek zijn. niet het doen omwille van wohow ik ga bekend worden. Maar doen omwille van interesse, elke component even van binnen bekijken en zien wat dat nu net doet met je geluidsgolf.

als je na een jaar nog altijd niet weet wat een amplitude is en wat LFO betekent dan ben je dus al serieus verkeerd bezig. Op amazon zijn trouwens massas veel boeken te vinden als je zoekt op dingen zoals cubase,ableton,native instruments. Maar dan wel niet zeuren als het geld op is om brommertje of auto te kopen

Arcko_Drazen

Legacy Member
1. ik heb interesse, maar NOGMAALS: ik ga nog geen hardware kopen tot ik goede dingen KAN maken
2. zwijg nu is over da reason/cubase/whatever/.., ik zal wel een topic starten als ik wil weten wat ik moet kiezen

Eigenlijk iemand die mij nu kan uitleggen hoe ik fatsoenlijk een, laat ons zeggen, drumkit maak?
Ik heb al veel geprutst, heel veel, maar ik wil die volle funky swingende lekkere klank. Daarom wil ik dus info van de meer ervaren producers die mij een duwtje in de rug kunnen geven.

Enigste wat de meeste hier doen is zeveren over hun hard/software. Ge kunt zelfs ne punk ass drumkit maken in een tracker. Ge moet enkel weten hoe. En DAT wil ik weten. NIET <<<< gelieve de betekenis van het woord NIET te begrijpen alvorens verder te lezen >>>> NIET welk program ik moet gebruiken.

Ik ben zelf al 3 jaar dj, ik ga ni tege ne noob die vraagt: "hoe kan ik best leren beatmatchen", ik ga daar niet tegen zeggen: "koop u technicssen en een pioneer mixer om goe te kunnen beatmatchen".

Juist niet ... moeilijker is beter, leerrijker, ...

dus, ontopic.

Greetz
Arcko Drazen

Snippet: http://www.arckodrazen.com/snippets/2006-03-04 Vois.mp3
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan