Archief - Geluidisolatie voor de kelder & drumstel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sanzo

Legacy Member
Hey,
Misschien heeft iemand hier ervaring mee. Mijn drumstel staat in de kelder, maar das een en al betonnen wanden dus het geluid is er verschrikkelijk, alles klinkt geweldig scherp en luid. Nu wil ik hier iets aan doen, maar zo goedkoop mogelijk :p
Mijn vraag is wat ik kan doen om alles zo stil mogelijk te laten klinken, maar toch ietwat deftig. Zowel aan de ruimte als het drumstel, zonder het drumstel als een doos te laten klinken.
Ben al van plan om karton op de wanden te nieten (het is een rechthoekkige ruimte) iemand zei dat dit alvast zou helpen.

De vraag is wat kan ik nog doen?

Alvast bedankt :)

Skyscraper

Legacy Member
Tapijten aan uw muur hangen:). Zonder 'n grote uitleg gaat dat ervoor zorgen dat er geen scherpe geluiden heen & weer de kamer vliegen, het geluid komt 'vast' te zitten in de tapijten. Alé, dat is toch de goedkoopste manier.
Karton lijkt mij niet zo effectief.. beter als een betonnenmuur misschien, maar ik zou toch voor iets wollig/stof kiezen.

JackM

Legacy Member
Kweet nie hoe groot u kelder is, maar ge kunt in de kringloopwinkel es gaan zien voor tapijten fzo of als ge iemand kent die een tapijt wegdoet, maat nie uit, da gaan halen en op de grond leggen. Ge kunt ook doeken aan de wanden hangen en ze een beetje schuin hangen of gelijk een gordijn in golfjes.
Lijkt me het gemakkelijkst en goedkoopst.

Edit: zoals skyscraper mij al voor was :p

Skyscraper

Legacy Member
Hehe.
En de kamer zo leeg mogelijk maken :). Zo krijgt ge geen nevengeluiden, alles trilt namelijk mee.

sanzo

Legacy Member
Ja ik weet wel vaag hoe het zit met geluid die weerkaatst bij evenwijdige wanden, dermee dat ik expliciet zei dat de ruimte rechthoekkig is. Ik vraag mij af of karton echt zoveel slechter is want tapijten zien er zo mottig uit, daarbij zou ik ook op het plafond iets moeten hebben.

En nog enig idee voor het drumstel zelf iemand? Blijkbaar zou een gat in het voorvel van mijn bas al helpen tegen galm...

Skyscraper

Legacy Member
Mja ge zegt zelf dat ge't geluid van uw drumstel niet wilt vervormen, dan moet ge daar niks aan doen hé. Goh gat in uwe kick, 'k weet niet..
Tapijten aan 'n paar muren helpt al hé, hoe minder muren die reflecteren hoe minder luid. Logisch.
En tbh ik vind karton er erger uitzien dan 'n knusse repetitieruimte met tapijten :).

Hondengans

Legacy Member
Isolatie (geluid naar buiten toe verminderen) is niet direct wat je zoekt denk ik, meer een goede akoestiek van je geluid in je kamer zelf. Wat iets typisch is en ik bij een kameraad heb gezien (en gehoord) is de eierdozen (dus karton, maar de vorm is belangrijk, een plat stuk karton zal veel minder doen) tegen de muren. Zal al een pak afdoen van je echo's (en ook schellere weerklanken), zeker in een vierkante ruimte.

Maar als je beter wilt kan je bv. "acoustic foam", zoals ze wel eens in studio's hebben, gebruiken. Er zijn vele goedkopere oplossingen voor een goede akoestiek te creeëren, een beetje googlen op room acoustics (mss home studio erbij) en je zal al veel verschillende ideeën vinden ;).

Skyscraper

Legacy Member
Eierdozen zijn zo'n mythe hé, dat mensen eens stoppen met zo'n onzin te verspreiden. Die diffusen een beetje, maar er zijn zó veel effectievere manieren.

Zo'n foam is 'n goed idee, maar dat kost vééél om 'n hele kamer met vol te hangen.
Tapijten all the way :).

sanzo

Legacy Member
Ja 't is idd vooral voor akkoestiek in de ruimte zelf, maar ik zou ook graag voor de buitenwereld isoleren, we zitten hier in een rijhuis en niet alle buren kunnen onze hobby smaken :p

Gat in de kick klinkt trouwes echt niet slechter ofzo, waar ik les volg hebben ze ook allemaal gaten, en ze klinken zeker niet slechter.

langun

Legacy Member
Skyscraper zei:
Eierdozen zijn zo'n mythe hé, dat mensen eens stoppen met zo'n onzin te verspreiden. Die diffusen een beetje, maar er zijn zó veel effectievere manieren.

Zo'n foam is 'n goed idee, maar dat kost vééél om 'n hele kamer met vol te hangen.
Tapijten all the way :).

En welke komt nog maar in de buurt qua kostprijs? (ervan uitgaande dat je de tapijten zou moeten kopen) :p

Hondengans

Legacy Member
Eierdozen direct als mythe bestempelen zou ik ook niet doen, het verschil met een vlakke betonnen muur en ééntje met eierdozen is qua isolatie nihil, maar qua weerkaatsing & demping in de kamer zelf toch aanwezig, plus het is gratis (wel wat werk).

Wat je ook kan doen is voorlopig bv. de eierdozen plaatsen en dan op die eierdozen van die foam later, dan creeër je een laag lucht (tussen de eierdozen & foam) wat goed zal isoleren. Dit is natuurlijk als je niet teveel ruimte verliest dan, of als het te duur is voor een grote ruimte.

Wat ook simpel is voor al een beter geluid in je kamer is, opvullen! Het verschil in klank van toen hier thuis een drumstel alleen stond en toen de rest van het repetitiekot met versterkers etc gevuld werd, was ook best groot. Dus als je nog meubilair hebt opgeborgen en dergelijke, uithalen :p.

beton

Legacy Member
Skyscraper zei:
Hehe.
En de kamer zo leeg mogelijk maken :). Zo krijgt ge geen nevengeluiden, alles trilt namelijk mee.

da's echt helemaal niet waar
wat hondengans zet : juist helemaal vol proppen

Hondengans

Legacy Member
Ja, beetje van beiden, ik denk dat hij bedoelt met "alles trilt namelijk mee" dat je resonantie kan krijgen met de spullen in je kamer. Dat is waar, maar als drummer ga je dat niet snel merken omdat je toch geen lange tonen aanhoudt, plus het probleem is hier net dat alles te schel klinkt en weerkaatst, en door een lege (vierkante) kamer krijg je dat probleem net :).

langun

Legacy Member
JackM zei:
...

Zorg ook da alle openingen bij u deur enzo goed zijn afgesloten.

Is dat dan niet meer voor isolatie? (wat zijn topictitel wel zegt, maar uit zijn post kan je zien dat hij meer geïnteresseerd is in goede akoestiek)

deyoeri

Legacy Member
Wij hebben dat indertijd gedaan met een deel eierdozen, wat wel een beter verschil gaf in akoestiek, en een soort van...mousse op het plafond enz. Gaf al bij al nog goed effect, wel wat werk aan natuurlijk ^^

JackM

Legacy Member
sanzo zei:
Ja 't is idd vooral voor akkoestiek in de ruimte zelf, maar ik zou ook graag voor de buitenwereld isoleren, we zitten hier in een rijhuis en niet alle buren kunnen onze hobby smaken :p

Gat in de kick klinkt trouwes echt niet slechter ofzo, waar ik les volg hebben ze ook allemaal gaten, en ze klinken zeker niet slechter.

langun zei:
Is dat dan niet meer voor isolatie? (wat zijn topictitel wel zegt, maar uit zijn post kan je zien dat hij meer geïnteresseerd is in goede akoestiek)

Ja da's daarvoor :p

MINDROT

Legacy Member
Wij hebben indertijd ons repetitiekot geïsoleerd met thermische isolatie (glaswol) en tapijten... was ervan geschrokken wat voor effect dat had: gewoon een "valse muur" gemaakt (of hoe je dat ook noemt) en tussen de bestaande muur en de valse muur alles volgepropt met glaswol (bassist zat in den bouw, dus veel overschoten en de rest gewoon in't zwart gekocht). Bevestig gewoon wat latjes aan die valse muur waarop je het tapijt vastmaakt, zorg gewoon dat er overal wat ruimte tussen de muur en het tapijt zit. Alhoewel het eigenlijk een tuinhuis was waar we repeteerden kon je buiten quasi niets meer horen. Of die goede isolatie nu aan het glaswol of aan het tapijt (of aan de combinatie van beiden, of aan de valse muur... veel te veel mogelijkheden!) lag, dat weet'k nu wel niet. Hoedanook, als je niet van plan bent om veel geld uit te geven denk'k dat je enige redelijke oplossing tapijten zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan