Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kapoen

Legacy Member
Redhunter zei:
Wel vermelden dat Ovasion plastieken achterkant heeft, zodat ge u geen buil verschiet.
Klopt, of 'bowl' in dit geval ;)

't is inderdaad wel wennen aan dit systeem, de gitaar glijdt gemakkelijker weg als ge zittend speelt.
Daar tegenover staat wel een goed geluid als ge plugged speelt, zelfs mijn koreaanse cheapo Ovation klinkt zo heel goed.

desolation

Legacy Member
Tis pedalenfestijn bij ons, vooral op Biyang pedalen (google ze maar eens) kunt ge gouden zaken doen! Vermits ik hier vaak mensen zie vragen achter betaalbare pedalen, het is nu de moment want op=op.

Sick`

Legacy Member
roes zei:
Zijn er verschillende soorten fx loop dan? Dat wist ik niet.

- je hebt er met een buffer en zonder buffer
- je hebt er met een lampen buffer
- je hebt series en parallel
- je hebt fx level en line level

en misschien zijn er nog wel wat varianten en combinaties mogelijk :D
mijn is serie, zonder buffer, line level.

shagrath

Legacy Member
Recovery stage niet vergeten (die al dan niet aanwezig is)

(extra opties: keuze tussen parallell/serie, phase, mix tss wet en dry, controle over send level + al dan niet gebufferd met recovery stage (actieve of passieve FX loop))

stagepotato

Legacy Member
Ik ben dus al een tijdje aan het overwegen om een Gibson SG Standard te kopen maar ik vind hem nergens in het blauw :doh: (behalve dan in de Special editie maar die moet ik niet hebben)

zoals deze dus

Sick`

Legacy Member
Owkee, heb de M9, maar helaas is er iets mis met de LCD. Wel een geluk dat de verkoper hem wil terugnemen moest het na enkele dagen niet opgelost zijn. Heeft een jaar stilgestaan en probleem kwam pas na een goeie minuut naar boven.

Soit, op naar mijn eerste indrukken:

Moest ik de nieuwprijs betalen zou ik er men geld niet aan gegeven hebben, maar voor de prijs ik betaald heb is het wel flexibeler dan een M5. That said, voor deze prijs zou ik hem houden moest het probleem met de LCD er niet zijn.

Er is veel te tweaken, en de default settings klinken als kak, dat is zeker. Je moet tijd steken in elk individueel effect te leren kennen. Verwacht niet dat dit toestel iets gaat vervangen dat je al hebt, want je zal merken dat de dynamiek beperkt is en er overal toch wel een identiek smaakje aan zit.

Laat ons beginnen bij de delays, die zijn goed. Niet supper, maar goed. Geen El Capistan vervanger, geen Carbon Copy vervanger. Maar wel altijd handig als je te lui bent ze boven te halen.

Modulatie, daar moeit je echt wel aan liggen tweaken, maar ik vind de pitch vibrato alvast super! Dimension is ook wel cool. Flanger en Phaser moet helaas onderdoen aan de MXR micro flanger en de block phase 90. Tremolo moet ik persies mee leren spelen.

Distortion, buiten de fuzz pi, verwacht zeker niks van de fuzz models! Overdrive model valt nog wel mee, heavy dist kunde ook nog wel iets mee aanvangen, mid focus eq etc is ook zeker handig. MAAR. Grote maar. Vanaf je boven unity volume zit, gaat je delay/reverb etc ook vies beginnen doen. Modulatie etc gaat ook honkerig klinken als je distortion effect gebruikt. Blijf hier dus zo ver mogelijk vandaan als je ze voor delay en modulatie wil gebruiken.

Filter effects, daar ga ik over zwijgen, want ik ben zowieso geen filter fan. Wil je je huisgenoten irriteren, dan moet je deze effecten zeker en vast gebruiken.

Reverb, klinkt zeker niet slecht, maar als je echt reverb wil, ben je beter af met een Hall of Fame. Maar zeker niet slecht he! Vooral voor de luie mens als ik.

De looper heb ik nog niet gebruikt en zal ik zeker morgen doen. Waarschijnlijk ook een stuk handiger om je effecten te tweaken.

josuwa

Legacy Member
stagepotato zei:
Ik ben dus al een tijdje aan het overwegen om een Gibson SG Standard te kopen maar ik vind hem nergens in het blauw :doh: (behalve dan in de Special editie maar die moet ik niet hebben)

zoals deze dus

Pelham blue is ook niet standaard... Was een limited edition aan het begin dit jaar of vorig jaar. Check misschien eens op Musicstore ofzo?

Kapoen

Legacy Member
josuwa zei:
Pelham blue is ook niet standaard... Was een limited edition aan het begin dit jaar of vorig jaar. Check misschien eens op Musicstore ofzo?
Is die SG op de foto pelham blue? Ik ben effectief kleurenblind dus ik kan mis zijn, maar ik dacht dat dit pelham blue is: Dave Grohl sig gitaar

josuwa

Legacy Member
Zelfde kleur, andere belichting. ;)
Ben er vrij zeker van dat er nooit een andere kleur gebruikt is voor de SG die gloss had én blauw was. Er zijn ook van die 'matte' SG's met marine blue ofzoiets?

Sick`

Legacy Member
Vandaag wa meer kunnen prutsen en ook side by side met andere effecten.

Het is duidelijk dat stand-alone effecten een pak luider, levendiger, dynamischer, muzikaler, ... zijn .. en een pak minder met uw dry signal prutsen :p Maar helaas ook met hun prijs komen ;)

That said, na heel wat prusen heb ik toch al een goeie tremolo, phaser en chorus bij elkaar kunnen tweaken. En daarachter dan de Boost Comp gezet, en dat is wel een wondermiddel om de boel terug levendig te krijgen en de highs/lows terug op niveau te brengen. Ironisch genoeg brengt die Boost Comp ook een heel deel dynamics terug. Of het geeft toch die indruk.

De looper doet zijn dink, enkel zonde dat die (voor zover ik kon zien) geen rekening met het tap tempo lijkt te houden, je moet dus wel een goeie timing hebben om op die knoppen te trappen. En 28 seconden is eigenlijk toch wel redelijk lang.

Ook wel een leuke feature is dat je niet perse een slot aan een noise gate hoeft op te offeren, er is een globale noise gate in de system settings dat je kan aanzetten.

Al bij al is het vooral een handig platform om zotte dingen mee uit te proberen en effecten is abnormale volgordes uit te proberen. Wel klote dat je midi kabels nodig hebt om de firmware te updaten.

Sick`

Legacy Member
roes zei:

Als gij in de settings van uw M13 ga, en ge smijt het contrast volledig open, zie uw display dan mooi egaal zwart? Of zijn er (buiten op de plek waar tekst staat) toch ook enkele banden iets minder? En als ge met vol contrast naar een rode/blauwe preset ga, ziede gij dan ook zo persies scanlines scrollen? Als ge heel schuin kijkt kunde nog wel lezen ze ;)

roes

Legacy Member
Sick` zei:
Als gij in de settings van uw M13 ga, en ge smijt het contrast volledig open, zie uw display dan mooi egaal zwart? Of zijn er (buiten op de plek waar tekst staat) toch ook enkele banden iets minder? En als ge met vol contrast naar een rode/blauwe preset ga, ziede gij dan ook zo persies scanlines scrollen? Als ge heel schuin kijkt kunde nog wel lezen ze ;)

Oei nee, alles ziet er hier normaal uit ze. Ge zit toch precies met een defect ze. Is die gevallen ofzo? Probeer uw geld maar terug te krijgen want voor da bedrag moogt ge toch wel een fatsoenlijk werkende unit hebben..
Btw jammer dat hem u wat tegenvalt klankgewijs, maar bij mij duurde het ook wel effe eer ik de effecten tegoei kon gebruiken en wist hoe ik ze kon instellen.

Recipe4hate

Legacy Member
roes zei:
Oei nee, alles ziet er hier normaal uit ze. Ge zit toch precies met een defect ze. Is die gevallen ofzo? Probeer uw geld maar terug te krijgen want voor da bedrag moogt ge toch wel een fatsoenlijk werkende unit hebben..
Btw jammer dat hem u wat tegenvalt klankgewijs, maar bij mij duurde het ook wel effe eer ik de effecten tegoei kon gebruiken en wist hoe ik ze kon instellen.

Dat is de reden waarom ik nooit meer gebruik maak van de L6 POD of PODFarm/UX2 speeltjes.
Ik zit tegenwoordig altijd op Guitar Rig.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan