Archief - LP's verzamelen: kosten en baten?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brick Top

Legacy Member
Hallo amigo's,

Ik 'verzamel' (echt bewust is het niet) al gans mijn leven CD's. Ondertussen zijn dat er waarschijnlijk al wel meer dan duizend, verdeeld over alle mogelijke genres.

Maar nu stond ik gisteren in de Saturn en was ik is aan het kijken bij die LP's... dat heeft toch nog wel een pak meer charme dan een cd hé? Daarom ook dat ik overweeg om voortaan (een deel) van mijn muziek op LP te kopen en een deel van mijn huidige collectie te vervangen door LP's. De hip-hop klassiekers, mijn cd's van Korn,...

Maar nu heb ik nog een paar vraagjes natuurlijk:

  1. Komt tegenwoordig elke CD nog uit op LP? Wss niet vermoed ik? Of altijd in beperkte oplage?
  2. Hoe zit het met slijtage? Gaat zo'n LP 'even lang' mee als een CD als je er een beetje zorg voor draagt? 't Is puur 'om naar te luisteren' dus niet om DJ-gerelateerde zaken mee uit te spoken.
  3. Wat kost een iets of wat deftige platenspeler tegenwoordig? Nogmaals, puur om plaatjes te draaien. Niet voor DJ-gebruik.
  4. Ik heb zo de indruk dat €20 de gemiddelde prijs is voor een hedendaagse plaat, klopt dat ongeveer?
  5. Zijn er mensen met een LP-collectie die hun 'ervaringen' willen delen?
  6. Nog voor -of nadelen die ik eventueel over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor mogelijk antwoord!

Brick Top

Equino

Legacy Member
  1. Komt tegenwoordig elke CD nog uit op LP? Wss niet vermoed ik? Of altijd in beperkte oplage?
    Neen, nauwelijks

  2. Hoe zit het met slijtage? Gaat zo'n LP 'even lang' mee als een CD als je er een beetje zorg voor draagt? 't Is puur 'om naar te luisteren' dus niet om DJ-gerelateerde zaken mee uit te spoken.
    Als ge een gezonde naald hebt, uw TT deftig hebt afgesteld en niet mee scratcht dan kan da redelijk lang meegaan.

  3. Wat kost een iets of wat deftige platenspeler tegenwoordig? Nogmaals, puur om plaatjes te draaien. Niet voor DJ-gebruik.
    Hangt puur af van uw eigen budget, randapparatuur en voorkeuren/doel

  4. Ik heb zo de indruk dat €20 de gemiddelde prijs is voor een hedendaagse plaat, klopt dat ongeveer?
    10-12 euro voor 1 vinyl gemiddeld in de winkel.

  5. Zijn er mensen met een LP-collectie die hun 'ervaringen' willen delen?
    Zeer kostelijk

  6. Nog voor -of nadelen die ik eventueel over het hoofd zie?
    Klassiekers kosten geld! Zeker binnen bepaalde genres (Hip Hop, Techno, Acid, House, Retro, Rock, etc.)
    Daar is dan eerder de gemiddelde prijs inderdaad 25-30 euro. En niet uitzonderlijk soms boven de 50 euro.
    Meeste platen kunt ge ook niet meer kopen in de winkels en moede tweede-, derde-, vierdehands gaan zoeken. Again aan woekerprijzen... Deze zijn dan natuurlijk al gebruikt geweest en bevatten soms krassen en andere slijtage

zkee

Legacy Member
het is en blijft inderdaad natuurlijk wel oneindig veel koeler en meer charme hebben om tijd te nemen om naar een plaat te luisteren: op 't gemakske een hoes selecteren uit een bak of wandrek, de inside sleeve eruithalen, de vinyl voorzichtekes daaruit halen, op te leggen, platter aan te zetten, naaldarm schoon aan't begin vd plaat te leggen (hi-fi platendraaiers doen da doorgaans wel automatisch, maar soit). U dan gemakkelijk zetten en luisteren tot de plaat af is, en ze dan ook afzetten, want kunt niet permitteren om de naald al te veel te laten slijten door ze de rest van den avond door de eindgroef te laten slepen :)

enfin, vergelijk da nu eens met vier muiskliks richting uw lokale mp3-library en de mediaplayer van dienst die voor de rest alles naadloos aan elkaar naait, desnoods heel den avond door terwijl ge na het tweede nummerke toch al maar half meer aan't luisteren zijt :)

'k wil maar zeggen.

...

en dan denk ik aan die 150kg+ vinyl die momenteel de structurele integriteit van mijn zolderverdiep aan't stresstesten is, en het aantal keren dat ik er de voorbije drie jaar nog naar omgekeken, laat staan geluisterd heb. en dan probeer ik niet te berekenen hoe ongelooflijk veel geld ik er in den tijd heb ingestoken, en ben ik blij dat ik het momenteel met die vier simpele muiskliks kàn doen. maar ik ben ook blij dàt ik het in den tijd allemaal gedaan heb, ik heb er geen spijt van whatsoever en doe mijn vinyl & gear voor geen grof geld van de hand.

soit, uw vraagskes:

1. nee, natuurlijk komt niet iedere CD nog op LP uit. heck, niet ieder album komt zelfs nog op CD uit (mp3 only :p)
2. een LP kan een leven lang meegaan, twee levens ook wel, als ge er zorg voor draagt, niet overdreven veel afspeelt ("grijs" draaien kunt ge wel degelijk, de term stamt nog uit vinyltijdperk), goed stockeert (= stofvrij, droog en rechtopstaand). maar het ziet er wel naar uit dat ge dat van plan zijt.
3. weet ik geen kant-en-klaar antwoord op. maar voor een ordinaire hi-fi platenspeler zult ge niet veel meer kwijt zijn dan € 100 denk ik. kunt er zo gek in doen als ge wilt, zoals in zoveel dingen.
4. dunno, zal wschl wel wat duurder zijn dan CD
5. zie hierboven
6. gewicht en plaats, niet te onderschatten. 1000 cd's, dat is hoeveel, 5m² in een wandrek? wel, 1000 LP's, dat is ongeveer 20m² en vier keer zo zwaar als uw cd-collectie :)

tom1

Legacy Member
Equino zei:
[*]Ik heb zo de indruk dat €20 de gemiddelde prijs is voor een hedendaagse plaat, klopt dat ongeveer?
10-12 euro voor 1 vinyl gemiddeld in de winkel.

Het gaat hier niet over DJ singles hé, een LP kost effectief ongeveer 20EUR :).

Ik vind het ook leuk om te verzamelen, maar uiteindelijk is het praktisch een ramp.
Na 5 liedjes moet je je plaat gaan omdraaien, terwijl een MP3 speler of een cd gewoon blijft doorspelen.

Ok dat is leuk in het begin, maar na een tijdje wordt dat gewoon irritant :p.

Wat ik wel leuk vind is dat sommige LP's je een downloadlink meegeven voor legaal de liedjes in MP3 formaat af te halen.

Koonut

Legacy Member
als ge geen specifiek muziekgenre hebt dat nog veel materiaal exclusief op vinyl uitbrengt, is er echt geen reden om met vinyl te beginnen, tenzij ge geld teveel hebt ofc

Pred

Legacy Member
De meeste hedendaagse cd's komen wel nog uit op LP hoor, ge zult ze alleen niet snel vinden in de lokale cd winkels.

Ik weet niet welke genre's je zoal luistert, maar pakweg de meeste laatste nieuwe releases (uitgezonderd euh Laura Lynn etc) komen ook nog uit op LP hoor, vooral op ebay gemakkelijk te vinden. En de prijzen zijn meestal van hetzelfde niveau als de cd-versies, alleen de verzendingskosten lopen tegenwoordig hoog op...

dat is voor mij eigenlijk het enige nadeel, dat de verzendingskosten de laatste jaren de pan uit swingen...
ik zal alleszins rapper iets kopen op plaat dan op cd. Nadeel is dat vooral oudere releases moeilijk te vinden zijn op LP, maar velen zouden ervan verschieten wat er allemaal nog op LP uitkomt.

Skyscraper

Legacy Member
Het warme vinyl geluid dat niet te verkrijgen valt door uw hifi ketentje met 'n cd.

Brick Top

Legacy Member
Ik luister voornamelijk Hip-Hop eigenlijk. Maar de laatste dagen bijvoorbeeld heb ik enkel nog maar naar Korn en Metallica geluisterd dusjah... 't verschilt van dag tot dag. En daarnaast zijn er nog 1001 genres die ik wel kan smaken dus moeilijk te zeggen wat mijn favo genre is. Maar puur qua aantallen bestaat mijn cd-verzameling wel voor 50% uit hip-hop denk ik.

En ik heb toevallig ook net even ebay gecheckt en inderdaad, die prijzen zijn niet mals qua verzending. Ik vind 10eur verzending gewoon te veel om een plaat van €15 te verzenden vanuit Duitsland.

Approved

Legacy Member
Voorspelbaar.

Natuurlijk gaat gij geen enkel voordeel als een voordeel zien :)

Mja /care

Skyscraper

Legacy Member
*negeer*

Brick; check HHV.de is.
Stel daar 'n lijstje samen & de verzendingskosten valle echt goed mee, die prijzen zijn daar zeer democratisch.

shiftyke

Legacy Member
rushhour.nl

binnen de 48 geleverd voor maar 6euro verzend kosten ;)

Skyscraper

Legacy Member
Jup, ook zeer wijze winkel. Wel 'n pak duurder dan hhv.de, maar véél vriendelijker als 'r iets mis is met uw order :)

WooZ

Legacy Member
Er wordt nog veel nieuw materiaal op vinyl uitgebracht hoor, en dan niet alleen hetgeen wat bestemd is voor DJ's. Je kan best eens kijken op discogs.com, daar staan alle verschillende releases mooi aangeduid. Er zijn natuurlijk veel praktische nadelen verbonden aan het bezitten / luisteren van vinyl maar voor mij gaat het dan ook meer om de collector's value die het met zich meebrengt. Er zijn al veel discussies rond geweest maar je moet je zeker niet in de kosten gaan steken voor de geluidskwaliteit van een vinylplaat. IMO is de hele 'warme klank'-ervaring niet meer dan een placebo-effect.

Skyscraper

Legacy Member
WooZ zei:
IMO is de hele 'warme klank'-ervaring niet meer dan een placebo-effect.

Ja want de manier hoe 't geluid via 'n naald naar uw boxen gaat is klak hetzelfde dan wanneer alles digitaal wordt verwerkt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan