Archief - Technics eigenaars: 8% of 16% pitch? Waarom?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DJ BUZZE retro

Legacy Member
De titel zegt alles duidelijk :)

Ik vind dit een zware keuze, daarom wil ik eens horen wat de anderen ervan vinden.

De mijne is tot 16% opgeschroefd, omdat alles graag aan snelle pitch wil, en zit niet graag in pitchbereikproblemen, 8% is afschuwelijk weinig (als je een 140 bpm schijf met een 152 bpm wil combineren gaat het al niet meer) ... nu je kan zeggen "schijven zo hoog oppitchen, dat kan niet goed klinken", over het algemeen is dit waar maar er zijn vele uitzonderingen. En naar mijn mening (en niet alleen die van mij :p) zijn vele schijven op originele snelheid véél te traag, het moet altijd minstens een beetje opgepitcht worden.

Het nadeel van die 16% is dat je tussen de drempel van 0 en 1 met 3bpm verschil zit... iets wat zeer vervelend is, zo is nauwkeurig inmixen onmogelijk.

Ik ben erover aan het denken om terug naar 8% te gaan... dat zal beter zijn voor het accurate inmixen (zoekt bevestiging? :unsure: ) , en ook gezonder voor het beestje zelf, want een technics is niet gemaakt om 10 jaar te draaien op 16%, heb al gehoord dat er na een tijd zich serieuze slijtage kan voordoen door dat opschroeven van 16%

Ik ben zelf wel geen technisch wonder dus schiet me niet af als ik fout ben he... maar dus graag uitgebreide mening/raadgeving van andere technics DJ's hier:)

sebbonny

Legacy Member
Mijne kan tot 20 procent voorlopig(nen bst) maar heb nu ook technics gekocht, maar aanpassen qua mixing zal het niet zijn want zelf mee men bst's ging ik ni verder dan 8% kvin dage ni moet overdrijven in uw pitching, ge moet gewoon u platen goe kennen, dus asge een hebt van 135 moede die inmixen bij een snelle plaat diege bv op 1 % hebt staan zodage die van 135 goe snel kunt zetten

Desperatozz

Legacy Member
op fuiven is't idd dikwijls vervelend zo'n lage pitch ...
anderzijds kan'k keuriger mixen op technics dan op men synqs ...

ik zou gewoon 8% terugzetten ... als je dan wat pitch tekort komt verhoog/verlaag je de pitch van je vorige plaat en is je probleem ook netjes opgelost :)

ShoveS

Legacy Member
ik corrigeer ook alles met pitch, dus heb em liever op 8%, veel makkelijker, nauwkeuriger en minder hoorbare correcties hierdoor.
en ik kom ook nooit boven de 8 :)

Zercules

Legacy Member
Het lijkt me niet praktisch aan 16% gewoon te zijn en dan op een fuif ineens met 8% te moeten spelen.

FitZ

Legacy Member
Heb ier 16% en had da pas anderhalf jaar na dak ze (2ehands) gekocht had door :D

zkee

Legacy Member
8% vind ik persoonlijk meer dan genoeg; als ge daarbuiten pitcht vind ik da ge de muziek geen recht meer aandoet. als ik met cd's draai durf ik daar wel eens over gaan, maar dan zet ik altijd key correction op, zodat toonhoogte van de nummers origineel blijft.

kvind zelfs da ze de 8% van nen technics veel verder mochten uitspannen, bv naar ne slider over een groter deel van den rechterkant. nu meet die, hoeveel, 11 à 12 cm? die kunnen ze voor mijn part gerust rekken naar 15-16cm :)

kwestie van toch maar zo nauwkeurig mogelijk te kunnen mixen :D

CFK

Legacy Member
draai thuis met mijn q30s op 10% en dus is op verplaatsing met technics draaien niet echt een probleem
heb wel eens op een fuif met slechte organisatie moeten draaien waar een jb stond die alleen nog op 20% pitchte en een technics op 8% en dat was wel irritant...

16 is imo veel te veel om mee te draaien, meer dan 8 hebt ge eigenlijk niet nodig

Miesjel

Legacy Member
16 is mss idd te veel zoals sommigen zeggen, ik heb er twee op acht laten staan en één op 16. Ik zeg niet dat ik 16 nodig heb, maar heel uitzonderlijk, als ik een wat oudere plaat (new wave enzo) inmix, is die 16 toch wel handig. En één ding is zeker: als het niet meer klinkt, dan draai ik ze niet ;)

DevilDown

Legacy Member
Uhu, met de superoems zit ge standaard aan 10% en dat vind ik eigenlijk nog 't beste compromis. Ge kunt al eens rapper iets trager ingooie op hogere pitch, maar 't is nu ook niet overdreven. Meer dan 10 of 8 gebruik 'k persoonlijk ook nooit... kwestie van't feit dat't gewoon niet nodig is tenzij ge echt uiteenlopende genres ineengooit...
Ik probeer dan ook altijd met zo "tussentracks" die ergens middenin zitten qua bpm de afstand tss een trager en een iets sneller genre te overbruggen, dus zo lukt't ook wel, 't is kwestie van wat gericht plaatjes uit te zoeken met zulke momenten. :)

Groeten

Nijntje

Legacy Member
8%, kan je uiteraard nauwkeuriger bijpitchen

Vraag me dan ook af waarom je hoger dan 8% nodig hebt :)
Ik ga volledig akkoord dat sommige nummers sneller moeten, maar sneller dan 8%?

FitZ

Legacy Member
ohja, ik draai op mijn (16%) altijd tussen de -4 en +4. Om gelijkaardig aan -8 en +8 op normale techs te zijn.

Emtho

Legacy Member
DJ BUZZE retro zei:
De titel zegt alles duidelijk :)

Ik vind dit een zware keuze, daarom wil ik eens horen wat de anderen ervan vinden.

De mijne is tot 16% opgeschroefd, omdat alles graag aan snelle pitch wil, en zit niet graag in pitchbereikproblemen, 8% is afschuwelijk weinig (als je een 140 bpm schijf met een 152 bpm wil combineren gaat het al niet meer) ... nu je kan zeggen "schijven zo hoog oppitchen, dat kan niet goed klinken", over het algemeen is dit waar maar er zijn vele uitzonderingen. En naar mijn mening (en niet alleen die van mij :p) zijn vele schijven op originele snelheid véél te traag, het moet altijd minstens een beetje opgepitcht worden.

Het nadeel van die 16% is dat je tussen de drempel van 0 en 1 met 3bpm verschil zit... iets wat zeer vervelend is, zo is nauwkeurig inmixen onmogelijk.

Ik ben erover aan het denken om terug naar 8% te gaan... dat zal beter zijn voor het accurate inmixen (zoekt bevestiging? :unsure: ) , en ook gezonder voor het beestje zelf, want een technics is niet gemaakt om 10 jaar te draaien op 16%, heb al gehoord dat er na een tijd zich serieuze slijtage kan voordoen door dat opschroeven van 16%

Ik ben zelf wel geen technisch wonder dus schiet me niet af als ik fout ben he... maar dus graag uitgebreide mening/raadgeving van andere technics DJ's hier:)


Je kan misschien beter voor het echte werk gaan, de SUPERoem. Dan kan je kiezen hoeveel pitch :)

Dj San

Legacy Member
Emtho zei:
Je kan misschien beter voor het echte werk gaan, de SUPERoem. Dan kan je kiezen hoeveel pitch :)
Ik heb er ook eentje en heb nog nooit van m'n leven op de +20%-knop geduwd.
Standaard is 10% en volstaat ruimschoots.

+

Hoe kleiner de verhouding tussen snelheidsinterval en lengte van de pitch,
hoe nauwkeurig je kan matchen.

NinjaTune

Legacy Member
ge moet je imo gewoon afvragen of het de moeite is om je technix op te fokken tot 16% voor de enkele keren dat je het gebruikt. Bij normaal mixwerk gaje meestel wel niet boven de 8%. Ik heb daar zelf ok ooit es opgelet en heel soms haal ik es de 10% maar hoger komt slechts gering voor. En die geringheid is dan wanneer je nie echt aan elkaar hangende genres gaat mixen. Dusja zelf afwegen of je het vaak nodig hebt. Ik zou het gewoon op 8% laten.
Ge kan idd zoals reeds vermeld je spelende plaat subtiel wa omhoog/omlaag halen om toch binnen de 8% dan te blijven.

Dj-Marinus

Legacy Member
Ik weet niet.. maar ik vind het grote onzin dat er meer slijtage is als je op 16% draait of op 8.. wat maakt dat voor die tafel nou uit??? ja srry :) in de fader of zo??? die kan je ook vervangen... Maar goed als je niet weet wat je moet kiezen en je wil technics.. neem je toch de M5g?? die kan zowel op 8% als op 16%

En over dat probleem van de 1e keer 16% de andere keer 8& t maakt nie veel uit.. ja t kan de eerste 2 platen iri zijn.. maar daarna heb je het wel door en dan ja .. k zal me er geeen zorgen voor maken dat je in eens helemaal niet met 16% kan draaien of anders om. Ik bedoel je draaid ook vast wel eens bij een vriend en hier heeft iedereen andere soort tafels.. en daar verschild het ook contstand dan weer 8% dan weer 10%, 16% of 20%.. kijk t is 2 platen anders en dan weet je het wel. niet een te groot probleem van maken. en kies dan gewoon met tecnics de m5g dan heb je het probleem dat je net iets te kort komt ook niet.

.eX3

Legacy Member
bwa kijk nen Geth's noch is veel te traag op normale pitch, nen plastikman - Spastik moete ook serieus oppitchen

dat vind ik wel een pluspunt van de oems dat je de pitch range kan instellen maar anderzijdes kom ik nu ook ni ZOOOveel aan dat 20% knopje

dunno

Legacy Member
Dj San zei:
Ik heb er ook eentje en heb nog nooit van m'n leven op de +20%-knop geduwd.
Standaard is 10% en volstaat ruimschoots.

+

Hoe kleiner de verhouding tussen snelheidsinterval en lengte van de pitch,
hoe nauwkeurig je kan matchen.

Mmm, gisteren toch ne keer nodig gehad alsk Traffic Signs - I like your booty insmeet ze. Leg die ne keer op, pokketraag schijfke.

DJ BUZZE retro

Legacy Member
dunno zei:
Mmm, gisteren toch ne keer nodig gehad alsk Traffic Signs - I like your booty insmeet ze. Leg die ne keer op, pokketraag schijfke.

Inderdaad... dus dat wil niet zo zeer zeggen "onsamenhangende" genres combineren... SPASTIK (126,5 bpm) past op de meeste retro schijven, en met 8% bereik geraak je ocharme amper aan 136 bpm voor spastik, dan heb je nog moeilijkheden om daar een 140 bpm plaat mee te gaan matchen, en als je een 140 bpm plaat naar beneden pitcht, sorry maar dan klinkt het alsof je in de mis zit, erbarmelijk traag = onfeestelijk :cry:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan