Archief - Critical Battery Level: Lager dan 7% mogelijk ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Hoi,

Bij mijn Power Options kan ik de Critical Battery Level niveau niet lager instellen dan 7%. M'n laptop staat ingesteld dat hij dan in slaapstand gaat, maar 7% vind ik persoonlijk nog wat hoog (met m'n vorige laptop die Windows XP had stond dit op 3%, wat nog meer dan genoeg was om in slaapstand te gaan).
Is er een manier om dit lager in te stellen? Het is een HP laptop, maar ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft? M'n batterij gaat onder normaal gebruik ongeveer 2u mee.

Thanks !

Jedi M.S.

Legacy Member
Yank zei:
Can't change the critical battery level. any ideas? - Page 3
daar staat ergens halfweg een commando om ze zelf aan te passen, maar gebruik het wel op eigen risico.
ik kan mn level zelf instellen of 0 of 1% iig, tmoet iets raars zijn in windows.


al wat beters gevonden: Can't change cirtical battery level - possible bug?
laatste post
Thanks, op de eerste link heb ik het antwoord gevonden. Het was niet het commando, want dit lijkt mij een beetje tricky :)

Voor degene die ook met dit probleem zouden zitten:
Terwijl dat je laptop aangesloten is op het stroomnet moet je de batterij eruithalen, en vervolgens kan je de instellingen wel lager instellen dan 7% :)
Vervolgens terug de batterij in je laptop plaatsen, en je zal zien dat de instellingen niet veranderen !

Jedi M.S.

Legacy Member
Update:
Het is nog steeds niet opgelost :(
Het staat nu wel ingesteld dat hij wacht tot 2%, maar bij 7% gaat hij toch in slaapstand :(

Epyon

Legacy Member
Moet niet teveel voortgaan op die batterijstatus. Die is vooral indicatief. Als de microcontroller in de batterij besluit dat de batterij op is kan hij je laptop sowieso in slaapstand zetten, Windows instelling of niet.

Waarom trek je je batterij overigens zo leeg? Daar gaan Li-Ion batterijen nl. van kapot. Frequent opladen, bij voorkeur rond de 40% batterijstatus is aangeraden als je je batterij gedurende lange tijd goed wil houden.

Jedi M.S.

Legacy Member
Epyon zei:
Waarom trek je je batterij overigens zo leeg? Daar gaan Li-Ion batterijen nl. van kapot. Frequent opladen, bij voorkeur rond de 40% batterijstatus is aangeraden als je je batterij gedurende lange tijd goed wil houden.
Oh dat wist ik niet :)
Ik dacht dat het goed was om je batterij te laten leeglopen, anders 'vergeet' je batterij welke capaciteit hij werkelijk heeft, en laat hij het besturingssysteem zo sneller weten dat hij leeg is, terwijl hij dit eigenlijk nog niet is.
Of klopt dit niet? :)

En ik zou m'n laptop ook liever constant aan een lader hangen hoor, maar als ik nu eenmaal niet bij een stopcontact ben dan werk ik graag zo lang mogelijk op m'n laptop, en rek ik het in slaapstand gaan liefst zo lang mogelijk.

Epyon

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Oh dat wist ik niet :)
Ik dacht dat het goed was om je batterij te laten leeglopen, anders 'vergeet' je batterij welke capaciteit hij werkelijk heeft, en laat hij het besturingssysteem zo sneller weten dat hij leeg is, terwijl hij dit eigenlijk nog niet is.
Of klopt dit niet? :)
Dat klopt, maar volledig leegtrekken doe je best slechts om de +/- 30 laadbeurten. Li-Ion batterijen zijn niet zoals de oude NiCd en NiMh die last hebben van geheugeneffect, deep cycling vermindert net de levensduur. Dat volledig leegtrekken is nodig om de ingebouwde microcontroller te resetten, niet voor de batterij. Hier kan je lezen hoe je Li-Ions het best zo lang mogelijk goed houdt.

MiniJeffrey

Legacy Member
Epyon zei:
Dat klopt, maar volledig leegtrekken doe je best slechts om de +/- 30 laadbeurten. Li-Ion batterijen zijn niet zoals de oude NiCd en NiMh die last hebben van geheugeneffect, deep cycling vermindert net de levensduur. Dat volledig leegtrekken is nodig om de ingebouwde microcontroller te resetten, niet voor de batterij. Hier kan je lezen hoe je Li-Ions het best zo lang mogelijk goed houdt.

Moet jij niet aan het werken zijn? :p

Jedi M.S.

Legacy Member
Epyon zei:
Dat klopt, maar volledig leegtrekken doe je best slechts om de +/- 30 laadbeurten. Li-Ion batterijen zijn niet zoals de oude NiCd en NiMh die last hebben van geheugeneffect, deep cycling vermindert net de levensduur. Dat volledig leegtrekken is nodig om de ingebouwde microcontroller te resetten, niet voor de batterij. Hier kan je lezen hoe je Li-Ions het best zo lang mogelijk goed houdt.
Thanks, zal ik zeker eens lezen ;)
Dus dan is het misschien toch zo slecht nog niet dat hij aan 7% al in slaapstand gaat, aangezien hij dan nog niet volledig leeg is :)

Epyon

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Thanks, zal ik zeker eens lezen ;)
Dus dan is het misschien toch zo slecht nog niet dat hij aan 7% al in slaapstand gaat, aangezien hij dan nog niet volledig leeg is :)
Maar al te leeg om goed te zijn :) . Denk dat dat smart battery system zelfs met afwijkingen tot 5% werkt, dus die batterij kan effectief slechts 2% geladen meer zijn (of 12%).

MiniJeffrey zei:
Moet jij niet aan het werken zijn? :p
Look who's talking :p .

Jedi M.S.

Legacy Member
@ Epyon: Zojuist eens je gids ivm Li-Ion batterijen gelezen, zeer interessant ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan