Archief - Distro voor mijn pc?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

e4media

Legacy Member
Sorry, ik weet het, de vragen van: welke distro is het beste voor mijn pc? komen er nu wel langs jullie oren uit, maar ik wil het toch eens vragen:

Dus welke distro kan ik het best gebruiken in deze situatie:

Systeem:
Pentium II 266 mhz
128 mb ram
Soundblaster Live! 5.1

Doel:
Ik wil ten eerste met linux leren werken
Ik zou dan graag beginnen met netwerken/beveiliging te leren
En tussendoor wat muziek luisteren (sb live moet dus ondersteund worden), wat surfen en wat tekstverwerking voor school.
Ik ga dus binnenkort een (waarschijnlijk draadloos) netwerkkaartje kopen.

Ik heb al eens geprobeerd Fedora op deze pc te zetten, maar die ging veel te traag (door de GUI?)

Bij voorbaat dank voor iedereen die mij wil helpen :)

Bubbling Zombie

Legacy Member
slackware. (makkelijker te strippen dan de rest naar't schijnt, heeft ook geen "default" UI, dus je kan er een zeer lichte pakken hé :) )

Tyfius

Legacy Member
fedora is zeer goed, maar de gui zorgt voor problemen. Ik zou met diepc proberen voor een lichte window manager zonder al te veel poespas, maar ik denk niet dat er zo een op de cd's zelf staat, dus ik denk da ge die zelf nog moet downen/compilen/...

Psychokillah

Legacy Member
ik heb ook dergelijk bakske hier staan,
werkt als webservertje,
goed om wat te prullen.

Daarop draait gentoo, met rock-stable 2.4 kernel.
Probleem voor jou is wel: als je je eerste stapjes met linux zet gaat het niet makkelijk zijn om dat bakje te installeren.
Want al die fancy install-gui's van distro's als mandrake, redhat, ... zijn zwaar voor dat bakje.

En zowieso zal het vooral op console moeten focussen, en eventueel een heel lichte window-manager(twm bvb.)

Vooral veel info vergaren via google. Das de beste leerschool.

e4media

Legacy Member
ok, ik zal eens zoeken naar een simpele GUI op google + hoe ik die moet installeren

maar welke distro moet ik dan nemen? ik zie er nu al 3 in dees topic: slackware, fedora en gentoo :)

Toch al bedankt voor de reply's

Tyfius

Legacy Member
gentoo = moeilijke install voor beginner
slackware = ok, maar je moet echt alles zelf doen, bij gentoo/fedora/ubuntu, heb je bepaalde commados die een prog voor jou gaan downloaden en installeren. (bv, ik wil office, dan moet ik maar doen "yum install openoffice" en na 10 mins is 't allemaal in orde, bij slackware kunde da afaik ni)
fedora = werk ik op m'n laptop mee, ideaal beginner os

dan, recent kan ik je ubuntu aanraden, zeer eenvoudige ni te fancy installatie die alles voor je doet.

thugangel

Legacy Member
Tyfius zei:
gentoo = moeilijke install voor beginner
slackware = ok, maar je moet echt alles zelf doen, bij gentoo/fedora/ubuntu, heb je bepaalde commados die een prog voor jou gaan downloaden en installeren. (bv, ik wil office, dan moet ik maar doen "yum install openoffice" en na 10 mins is 't allemaal in orde, bij slackware kunde da afaik ni)
fedora = werk ik op m'n laptop mee, ideaal beginner os

dan, recent kan ik je ubuntu aanraden, zeer eenvoudige ni te fancy installatie die alles voor je doet.

idd ubuntu is echt wel goed , vind ik persoonlijk beter ( lees: gemakkelijker ) dan mandrake en redhat :)

lilpac

e4media

Legacy Member
Gnome is inderdaad ook niet ongelooflijk snel, alles loopt wel beter als op fedora vroeger. Is het mogelijk om een andere GUI ipv. Gnome te installeren? Suggesties?

Bubbling Zombie

Legacy Member
e4media zei:
Gnome is inderdaad ook niet ongelooflijk snel, alles loopt wel beter als op fedora vroeger. Is het mogelijk om een andere GUI ipv. Gnome te installeren? Suggesties?

blackbox

but that's my personal bias speaking :p

thugangel

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
blackbox

but that's my personal bias speaking :p

als k hier op ubuntu blackbox installeer, wat gaat er dan allemaal veranderen?
wat zal k allemaal opnieuw moeten installeren? :)

mvg lilpac

ps is de snelheidswinst nzo opmerkelijk? of miniem?

thugangel

Legacy Member
bij ubuntu is da :
sudo apt-get install blackbox
denk ik :) kheb t just gedaan n t was iets aant afhale dus :)

mvg lilpac

Bubbling Zombie

Legacy Member
e4media zei:
en hoe installeer je die nu? :S :)

hangt er vanaf af welke distro je pakt hé, blackbox is maar een windowmanager :[ (ah, kzie het juist, silly me -> doe wa thugangel doet ! )

e4media

Legacy Member
en hoe doe je dat als je geen internet op die pc hebt? kheb de tar.gz al gedownload en overgezet.

thugangel

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
hangt er vanaf af welke distro je pakt hé, blackbox is maar een windowmanager :[ (ah, kzie het juist, silly me -> doe wa thugangel doet ! )

euhmm kheb het gedaan, tis geinstalled, ma waar kan k da nu eigelijk kieze ? :)
mvg lilpac
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan