Archief - hoe vind ik mijn 2de hd terug?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dognose

Legacy Member
hoe vind ik mijn 2de hd terug?

mandrake linux 10.0 / gnome 2.4



primary master: mijn hd
primary slave: men cdrom station
secundary master: mijn 2de hd

in het bios wordt men 2de hd herkent

maar eens ik bij mijn desktop ben
weet ik niet waar zoeken voor de files die erop staan
er af te halen.

AcIdR3IgN

Legacy Member
um...
mount /dev/hda2 /mnt/2deschijf
eerst een mapke 2deschijf aanmaken in /mnt
:D dunno!

G|N|

Legacy Member
staat er ntfs, fat32 op die partitie?

om de (eerste) partitie te mounten (met fat32)

Code:
mount -t vfat /dev/hdb1 /mnt/2eschijf

idd in de map /mnt eerst nog een map aanmaken waarop je de schijf wil mounten

dognose

Legacy Member
er staat ntfs op

maar er staat nog data op die ik wil houden e

dus in de map /mnt maak ik een map aan, hoe moet die noemen?

G|N|

Legacy Member
dat mag je zelf kiezen (bv. data)

en dan is het dit commando:
Code:
mount -t ntfs /dev/hdb1 /mnt/data

jeroen_hoefkens

Legacy Member
Code:
$su
password:
#mkdir /mnt/whateveryoulike/
joe /etc/fstab

<--add line 2 automount 2e partietie-->
/dev/hdb1  /mnt/whateveryoulike/ rw,user,noauto ntfs  0 0
<--opslaan met ctrl+k+x--->
<--vervolgens kan die gemount worden met -->
#mount /dev/hdb1
<-- de hdd word niet geautomount ge gaat elke keer bovenstaande 
regel moeten typen(1)-->
*ge moet uw ntfs modulle (patch) geladen hebben of kernel 2.6.x hebben (er is vooralsnog geen 100% ntfs support in linux (het is mss zelfs aangeraden van de paritietie met partition magic om te zetten naar fat32 [dan moet ntfs in de bovenstaande code wel vfat worden )

*hdb1 hangt af van uw configuratie en distro hdb1 (is 2e hdd 1e partietie) hdc4 is dus derde hdd 4e partietie, in sommige distros zit de cd rom onder een hdd kan dus zijn dat je cdrom al hdb is en bijgevolg je hdc moetpakken voor 2e hdd (kun je makkelijk achterkomen met QTparted) bij andere distros valt cdrom onder /dev/cdrom

*joe kan je vervangen door een andere text editor , zelfs grafische zoals gedit ,kedit kate , of console: nano pico , vim

(1) ik vind het handiger zo :)

traffixxx

Legacy Member
dognose zei:
hoe vind ik mijn 2de hd terug?

mandrake linux 10.0 / gnome 2.4



primary master: mijn hd
primary slave: men cdrom station
secundary master: mijn 2de hd

in het bios wordt men 2de hd herkent

maar eens ik bij mijn desktop ben
weet ik niet waar zoeken voor de files die erop staan
er af te halen.

2de hdd is /dev/hdc
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan