Archief - Huisserver-distro?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Low_E

Legacy Member
Ik heb jaren geleden nog redelijk wat met Linux gewerkt. Een tijdje met Redhat en daarna Suse. 't Zit ondertussen ver en ik was zeker geen console-master maar ik kon mijne plan trekken.

Ik ben nu van plan om een huisserver op te starten: PC'ke in de kelder die connectie heeft met mijn Telenetverbinding an fungeert als router voor de rest van de thuiscomputers: een paar laptops en twee pc's.
Ik heb nu een wifi-router die ik dan eventueel enkel nog als wireless acesspoint kan laten dienen.
De router moet ook als firewall dienen en ook het internet-verkeer kunnen filteren.
Daarnaast moet ik printerdiensten kunnen doorgeven.
De pc's in mijn netwerk draaien Win XP, Win Vista maar ook één suse-bakske (enkel voor internet-browsing so far)
En zoals ik hoger al zei, ik ben niet zo'n consoleguru (ik werk GRAAG in de console!! maar heb niet zo'n uitgereide kennis ervan) dus ik doe het beheer graag grafisch.
(maar dat kan wellicht perfect via webmin)


M'n vraag nu, aangezien ik het linux-gebeuren al een hele tijd niet meer volg, welke distro of pakket zou men mij hiervoor kunnen aanraden?
Zijn er distro's die hiervoor makkelijker kunnen dienen dan andere (want ik weet immers dat wat ik wil, met zowat ELKE distro te verwezelijken valt.

Zir0h

Legacy Member
Ik heb hier ongeveer uw beschrijving draaien op Gentoo linux.
Waarom?
Makkelijk te configureren, veel support en geen overbodige toeters en bellen.

Zir0h

Legacy Member
!nFy zei:
Hetgene gij opnoemt kunde tegenwoordig al met een deftig routerke :)

:rofl:

:doh: Allright, het niveau is hier echt niemeer wat het ooit geweest is ze...

Low_E

Legacy Member
met een deftig routerke? Klopt
maar ik kan zo kosten drukken + ik werk graag met Linux en dit zou een mooie kans zijn om mijn linuxkennis nog eens op te frissen.
Ik heb momenteel een wifi-router mét een paar utp-uitgangen ...
maar als ik die in mijne kelder plaats als centrale router, omdat van daar al mijn netwerkleidingen vertrekken, heb ik bijna geen wifi-beriek in de rst van het huis en de tuin.

Met een centrale router en dan een wifi-accesspoint boven in huis, bereik ik makkelijk alle pc's én de tuin.
Maar het feit dat ik graag met Linux wil "knutselen en leren" is voor mij het belangrijkste argument.

@ The_Assman: interessant, maar is Gentoo makkelijk te installeren? Ik ben namelijk altijd verwend geweest met de grafische installatiewizards van Suse :)

Zir0h

Legacy Member
Den eerste keer zijt ge wel effe bezig, maar ge leert da heel snel. Gewoon de handleiding op gentoo.org volgen en ge zijt vertrokken. :)

Het enigste "nadeel" van gentoo is misschien wel al dat compilen. Pakt veel tijd in beslag.

fragske

Legacy Member
Debian is wel vrij makkelijk te installeren en zeker makkelijk om te onderhouden.
Maar ik ga meestal wel altijd voor een distro die apt-get gebruikt :)

FrostByte

Legacy Member
Ik zou ook voor een debian gaan. Makkelijk en veel support. Gentoo is ook goe maar is wat intimiderend soms met al die abstracte terminal commandos. Whatever works for you :)

Ikzelf ben meer een windows server 2008 fan want ik heb een gratis licentie van mijn school voor persoonlijk gebruik. Maar linux is ook een goede optie.

dJeez

Legacy Member
Low_E zei:
met een deftig routerke? Klopt
maar ik kan zo kosten drukken + ik werk graag met Linux en dit zou een mooie kans zijn om mijn linuxkennis nog eens op te frissen.
Een PC kost u pakken meer dan een router, jij kijkt enkel naar de initiële kost, maar verliest daarbij het electriciteitsverbruik uit het oog. Met de electriciteitskost die je uitspaart op een jaar kan je waarschijnlijk al een router kopen...

Koop u gewoon een router waar je DD-WRT op kan draaien, dan heb je Linux, en - afhankelijk van het type router - zelfs nog plaats om wat PHP scripts ed meer op te zetten.

dJeez

Legacy Member
Persoonlijk gebruik ik al jaren een Linksys WRT-54G, eerst had ik daar de (betalende) Sveasoft firmware opgezet, daarna - op aanraden van een collega - overgestapt op DD-WRT. 'k Ben daar heel tevreden over, je moet er amper naar omkijken en kan alles via de webinterface instellen. Je kijkt best wel in 't lijstje van de supported hardware bij DD-WRT alvorens je een router aanschaft (soms moet je echt op hardware revisies letten ook, want fabrikanten durven bij hetzelfde type router al eens van hardware switchen).

Bellerophon

Legacy Member
Opensuse downloaden. Massa's informatie te vinden en zelfs een veelvoud aan kant en klare howto's voor uw vraag terug te vinden online!

vd.OpTiCaL

Legacy Member
Mijn stem gaat naar debian. Tonnen documentatie te vinden. Webmin als optie.

Als je echt grafische tools wilt is Ubuntu server misschien een beter alternatief, is ook debian-based.

Grtz,
K!

GuntherDW

Legacy Member
Hier nog een gentoo "fan". Kan je net dat tikkeltje meer configureren.

Bij distro's als debian moet je maar hopen dat de devs de compiler flags juist hebben gezet, en/of nutteloze dependancies zoals bv X.org op een server moeten installeren.

iaw, ik dacht dat het antwoord eigenlijk al gegeven was, en het een nutteloze threaddig was,
maar ik doe hier eig rustig mee :p

vd.OpTiCaL

Legacy Member
GuntherDW zei:
Bij distro's als debian moet je maar hopen dat de devs de compiler flags juist hebben gezet, en/of nutteloze dependancies zoals bv X.org op een server moeten installeren.

uhu, right....
RTFM

GuntherDW

Legacy Member
Dat moet je net tegen mij zeggen :ironic:

ik weet dat je apt-src kan gebruiken, (maar dat is toch de bedoeling niet in een binary distro?) maar je kan het net niet even hard aanpassen als in gentoo :p.
Dit is de bedoeling mss ook niet, maar ik kom altijd terug bij gentoo als ik iets anders probeer om exact die reden :D.

RpR

Legacy Member
Voor uw doeleinden zou ik ook voor dd-wrt op een wrt54g2 gaan.
Mocht je toch een server willen voor meer:
- Bestanden delen
- Mailserver
- ...
dan kan ik u de community versie van clarkconnect aanraden of pfsense.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan