Archief - [Keuze] oude pc, xp of 98?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wargoofy

Legacy Member
Ik ben in het bezit van een PII 350 Mhz, 194 Mb ram, 6Gb
Momenteel staat er 98 SE op. (tis de pc van m'n pa e, de mijne is veel recenter :) )

Aangezien ik hem volgende week of zo zou fragmenteren, en terug van 0 beginnen, heb ik de vraag: wat zou ik er op zetten? terug 98 of xp?

dank bij voorbaat

st3ph3n

Legacy Member
Hangt er vanaf waarvoor je die pc gaat gebruiken... Win98 zal sneller zijn maar wel instabieler.

Steven

Wargoofy

Legacy Member
dat zal gewoon word zijn, mss een paar (oude) spelletjes vor m'n broer (aoeII enzo)
en ook internet (surfen/mail) natuurlijk.

het is vooral die instabiliteit die zeeeer enerverend is...

(Trouwens: kan je me voor die pc een antivirusprogramma aanraden ook? norton neemt nogal veel systeembronnen in gebruik...)

st3ph3n

Legacy Member
Dan zou ik zeker die WinXP eens proberen. Met wat fine-tuning kan je de overbodige zaken uitzetten tot je een goed werkend systeem hebt. (Of installeer Win2K; even stabiel ;))

Tegenwoordig gebruik ik AVG Antivirus en totnogtoe zeer tevreden over. Je kan de Free Edition downloaden vanop http://www.grisoft.com/ .

Steven

PS: Wacht tot je wat meer meningen gehoord hebt.

nTFs

Legacy Member
PC is niet zo krachtig.
Zeker voor Win2k/sp4 gaan.
je zal er geen spijt van krijgen.

Davion

Legacy Member
Ik heb hier een PIII 550Mhz/192Mb SDR-SDRAM en WinXP draait daar untuned zeer goed op, wel geen virusscanner fzo maar dat is ook niet nodig daar mijn router alles wel tegenhoud :), Ik zou ZEKER voor WinXP gaan :)

Masked

Legacy Member
Da lukt, ene "moest" XP emme. Ikke zo van: ja geen probleem, wa vo ne pc hebde?
Euh, Pentium 2, 200 Mhz, 128Mb Ram, 3Gb HD
Tstaat er toch op hé, en da bolt "tamelijk" goe

BuN-bUn

Legacy Member
Het zal wel lukken, maar finetunen is noodzakelijk. Indien je hier niet zo in thuis bent, zou ik eerder voor 98se gaan.

Flying_Banana

Legacy Member
XP moet imo wel lukken.
Ik heb het vroeger nog op een Pentium2 400MHz met 192MB ram gezet en da draaide ook goed.

Het enige nadeel is natuurlijk dat het veel meer ruimte inneemt dan 98SE.

tha_rippa1be

Legacy Member
Flying_Banana zei:
XP moet imo wel lukken.
Ik heb het vroeger nog op een Pentium2 400MHz met 192MB ram gezet en da draaide ook goed.

Het enige nadeel is natuurlijk dat het veel meer ruimte inneemt dan 98SE.
idem met 128mb ram,
maar ik heb wat problemen met aoe2 derop te draaien, menu klopt langs geen kanten en kan geen game starten.
maar voor te werken lukt xp zeer goed.

i386dx

Legacy Member
Staat wel nie in uw keuzelijstje, maar ik zou voor Windows 2000 gaan.

Veel stabieler dan 98se en ge hebt allemaal diene treut van XP nie (teletubie kleuren, ingebouwde firewall enzo).

breez

Legacy Member
ik zou win2k idd pakken

draait op NT (veel stabieler als 9x) + niet al die tralala van XP

Zillode

Legacy Member
350mhz, 128mb sdram, Riva TNT 128ZX, windows xp prof sp1 finetuned loopt SUPER vlot:) alleen om de sims te loaden vraagt hij een tijdje^^ (voor mn zus...)

Mee

Legacy Member
Ik heb XP Professional op nen laptop draaiend op 150 MHz en 80 mb ram :lol:.
Het gaat nog redelijk, maar het grote probleem is dat de harde schijf veel te traag gaat.

Wargoofy

Legacy Member
Mja, win2k lijkt mij wel goed, maar m'n pa zal daar niet mee kunnen werken..(is dit niet de versie waar je ctrl alt del moet drukken om op te starten?) hij is nu net de foutmeldingen gewoon van 98 (en ik dacht ook dat spelletjes er niet zo super op draaien..)

Trouwens, van 98se en xp heb ik een cd, andere versies niet.
Ik denk voor Xp te kiezen, en alle brol uit te schakelen (weet er iemand een goeie site waar dit staat uitgelegd? wat allemaal uitmag enzo.. Zelf kan ik dit wel zoeken, mar een zo zou't sneller gaan)
Dank bij voorbaat

demon326

Legacy Member
ik heb al eens zo een site gevonden maar ken de link niemeer
goede anti virus kaspersky :)

st3ph3n

Legacy Member
In Win2k kan je evengoed automatisch opstarten (dus geen Ctrl-Alt-Del). De stap van Win98 is trouwens veel kleiner naar Win2K als naar WinXP. En spelletjes draaien echt wel even goed op Win2K als WinXP.

Maar goed, je hebt geen Win2K, dus 't is allemaal niet van belang.
Tweaks (fine-tuning) voor WinXP:
- http://www.tweakxp.com/
- http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
- ...

En natuurlijk Configuratiescherm -> Systeem -> Prestaties eens aflopen :)

Steven

dJeez

Legacy Member
Zet er XP op in de niet-Teletubbies mode (maw Classic look, Theme service disablen), dan draait die wellicht zelfs nog sneller dan met W2K :p.

Kurrado

Legacy Member
nTFs zei:
PC is niet zo krachtig.
Zeker voor Win2k/sp4 gaan.
je zal er geen spijt van krijgen.

Tot en met 400 MHZ/128MB RAM
==> Windows 98 SE

Vanaf 400 MHZ / 128 RAM
==> Windows 2000

Vanaf 1,2 GHZ / 320 MB RAM
==> Windows 2000 of Windows XP

Ik ben absoluut een Windows 2000-fan !

Kurrado

Legacy Member
Davion zei:
Ik heb hier een PIII 550Mhz/192Mb SDR-SDRAM en WinXP draait daar untuned zeer goed op, wel geen virusscanner fzo maar dat is ook niet nodig daar mijn router alles wel tegenhoud :), Ik zou ZEKER voor WinXP gaan :)

Een router kan fungeren als firewall en houdt dus Hackers tegen, maar verwar dat zeker niet met virussen en spyware, daar heb je wel software voor nodig !!!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan