Archief - Overstappen naar ADSL

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiGrOnX

Legacy Member
Sinds dat we hier thuis zo 'n fervente internetgebruikers zijn en veel gebruik maken van up- en download hebben we is de voor- en nadelen van Telenet en adsl vergeleken en voor ons komt adsl veel beter uit. Ik heb dus op op internet de verschillende adsl providers vergeleken ('t is vrij ver hetzelfde), maar voor mij lijkt Tiscali precies iets voordeliger.
Het abonnement zou Adsl X-Large worden. Hier is een vergelijking met de concurrentie: link Hier thuis hebben we 2 pc's die constant gebruikt worden en aangezien dit abonnement voor 1-4 pc's gebruikt kan worden, gaat mijn neef (die naast mij woont) ook gebruik maken van datzelfde internet. We zouden dan gebruik maken van een draadloze router. De prijs, net geen 40 euro komt goedkoper uit dan wat we nu bij Telenet betalen en bij Tiscali heb ik dan een maandtrafiek van 30GB/maand.

't Is mss raar om dit te vragen op een Telenet forum, maja, k ben hier regelmatig actief, dusja... Ik wil ook geen kritiek ofzo geven zenne.

'k Wil gewoon weten of iemand hier ervaring mee heeft ofzo, of dat ik niets over het hoofd zie. Normaal moet da toch lukken met nen draadloze router voor 3 pc's (2 bij mij thuis en 1 hiernaast)?

Thx in advance

st3ph3n

Legacy Member
Met een router heb je voldoende aan 1 publiek IP (voor Internet). De computers binnen het netwerk werken met private IP's en de router zal zelf zorgen dat alle computers op het Internet kunnen met dat ene internet-IP.

Zorg er wel voor dat je gebuur (uw neef) een goed signaal ontvangt. Zorg er meteen ook voor dat er geen buitenstaanders kunnen surfen via uw draadloos internet, of je komt onverwacht op smalband te zitten omdat iemand ligt te downloaden via uw verbinding.

Steven

Dakantochnie

Legacy Member
Ik heb ADSL (draadloos met een Santis router van Siemens) en ik heb 15GB trafiekvolume per maand. We hebben hier thuis ooit eens een half jaar Telenet gehad, maar omdat onze halve straat op Telenet zit, was die verbinding belachelijk traag. Ik ben content van mijn Belgacom abonnement, meer heb ik er niet over te zeggen.

TiGrOnX

Legacy Member
st3ph3n zei:
Met een router heb je voldoende aan 1 publiek IP (voor Internet). De computers binnen het netwerk werken met private IP's en de router zal zelf zorgen dat alle computers op het Internet kunnen met dat ene internet-IP.

Zorg er wel voor dat je gebuur (uw neef) een goed signaal ontvangt. Zorg er meteen ook voor dat er geen buitenstaanders kunnen surfen via uw draadloos internet, of je komt onverwacht op smalband te zitten omdat iemand ligt te downloaden via uw verbinding.

Steven
Ma als ik adsl pak voor 1 pc en dat dan deel, dan gaat ge da toch voele da u internet trager gaat (als da gedeeld wordt onder minstens 3 pc's)
Dat X-Large abonnement staat een grote maandtrafiek enzo toe, maar zal dat dan sneller zijn dan een abonnement voor 1 pc (als k dat dus deel die internetverbinding), of zal die snelheid hetzelfde zijn?
Nog een vraagje: hoe kan ik voorkomen dat buitenstaanders gebruik maken van mijn draadloos internet?

thx alleszins

st3ph3n

Legacy Member
Tiscali ADSL GO en Tiscali ADSL X-Large hebben alletwee een snelheid van 3,3 Mbps / 192 Kbps. Die gedeelde snelheid heb je in beide gevallen maar dat zal niet merkbaar zijn.

Natuurlijk heb je wel veel meer inbegrepen maandtraffiek, en meer mailboxen, dus het blijft uw keuze.

In de handleiding van je router vindt je zeker al enkele stappen inzake beveiliging.

Steven

TiGrOnX

Legacy Member
st3ph3n zei:
Tiscali ADSL GO en Tiscali ADSL X-Large hebben alletwee een snelheid van 3,3 Mbps / 192 Kbps. Die gedeelde snelheid heb je in beide gevallen maar dat zal niet merkbaar zijn.

Natuurlijk heb je wel veel meer inbegrepen maandtraffiek, en meer mailboxen, dus het blijft uw keuze.

In de handleiding van je router vindt je zeker al enkele stappen inzake beveiliging.

Steven
Kzal er nog is goed over nadenken, maar aangezien de prijs niet veel verschilt kan ik toch voor het beste gaan denkik. Nu d8 ik er dus over om draadloos internet te nemen, dan heb je geen gedoe met kabels. Maar is werken met kabels niet beter (voor verbinding enzo). Allé kweetet nie echt, sommigen raden het ene aan, anderen het andere...

Bedankt Stephen voor uw hulp :crazy:

Lan

Legacy Member
Werken met kabels is ALTIJD sneller, en zelfs veel sneller. Voor een internetverbinding maakt dat weinig uit omdat alle wireless systemen nu al veel sneller zijn dan de maximale traffiek van uw internet. Maar om bestanden tussen pc's uit te wisselen is er wel degelijk een groot verschil.
Als je een wireless router koopt (met of zonder ingebouwd adsl modem) dan zijn daar meestal ook een 4-tal vaste 10/100 poorten op. Hang zoveel mogelijk van je pc's daar aan en gebruik de wireless slechts als het niet anders kan. En ja, beveilig uw wireless systeem, liefst met WPA-PSK

TiGrOnX

Legacy Member
Lan zei:
Werken met kabels is ALTIJD sneller, en zelfs veel sneller. Voor een internetverbinding maakt dat weinig uit omdat alle wireless systemen nu al veel sneller zijn dan de maximale traffiek van uw internet. Maar om bestanden tussen pc's uit te wisselen is er wel degelijk een groot verschil.
Als je een wireless router koopt (met of zonder ingebouwd adsl modem) dan zijn daar meestal ook een 4-tal vaste 10/100 poorten op. Hang zoveel mogelijk van je pc's daar aan en gebruik de wireless slechts als het niet anders kan. En ja, beveilig uw wireless systeem, liefst met WPA-PSK
Ma dus draadloos internet is cva, dan neem ik liever da.
Maar wat bedoelt ge met "gebruik de wireless slechts als 't nie anders kan"?
Merci hé

raintjah`

Legacy Member
Als uw pa bv geen gaten kan/wil boren door het plafond en dergelijke.

Exit

Legacy Member
ik raad tiscali af omwille van regelmatig storingen.
goeikoper bij xs4all of adsl2fit, 40gb limiet op 4mbit down en 512kbit up aan 36€ (da wordt mijn volgende abo)
zelf zit ik bij xs4all op 4mbit/512kbit en 15gig (zonder controle)

TiGrOnX

Legacy Member
Exit zei:
ik raad tiscali af omwille van regelmatig storingen.
goeikoper bij xs4all of adsl2fit, 40gb limiet op 4mbit down en 512kbit up aan 36€ (da wordt mijn volgende abo)
zelf zit ik bij xs4all op 4mbit/512kbit en 15gig (zonder controle)
Kzal is kijken wa 't meest voordelig is (dju zeg me smallband ga da traag :) ), maar wa zou ik volgens u best doen, draadloos of toch dat gedoe met kabels?

SMALL
Downstream: 4Mbit
Upstream: 512Kbit
Gegarandeerde snelheden: nee
Actieve Analoge Belgacomlijn: vereist
Vast IP-adres : nee
Particulieren: Ja
Bedrijven: Ja
Data-volume: 40Gbyte inbegrepen.
Installatie-kosten: €30,25
Maandelijks abonnement: €35,36
Extra-volume: €1,00 per 1GByte

Da ben ik tegengekomen bij adsl2fit. Hier zitten geen mailboxen bij zo te zien, wel spijtig maja.
Maar kheb hier wel paar vrage bij:
is deze provider dan wel te vertrouwen? Want prijzen enz lijken echt wel voordelig. Geen probleem om deze verbinding te delen tss 3 pc's?
Exit, aangezien da gij een abonnement hebt in deze aard, mss kunt gij hier wa meer over zeggen. Want 1x overstappen is al meer als genoeg, dus ik zou graag direct de goeie keuze maken...

Easter~Egg

Legacy Member
In een goeie draadloze router is het toch al standaard serieus versleuteld ?

Bubbling Zombie

Legacy Member
Easter~Egg zei:
In een goeie draadloze router is het toch al standaard serieus versleuteld ?

nope, dat moet je *gasp* zelf doen en *gasp* de handleiding moet je *gasp* lezen

TiGrOnX

Legacy Member
Een vraagje nog: Inbegrepen maandtrafiek 30 GB. Betekent da 30 GB up- en download?
Totaal volume 11,00 GB
Upstream volume 1,65 GB

Bij Telenet had ik dit, dus de upstream was veel kleiner (duh) dan de downstream. Hoe moet ik dit interpreteren bij Tiscali ADSL (30GB) ???

Exit

Legacy Member
bij adsl is er bij mijn weten bij geen enkel ISP een beperking van upload, die 30GB is te gebruiken voor up en download, dat is de totaal wa gebruikt kan worden, dus load gij 20gig up dan hebt ge nog 10download over.

orez

Legacy Member
Exit zei:
ik raad tiscali af omwille van regelmatig storingen.
goeikoper bij xs4all of adsl2fit, 40gb limiet op 4mbit down en 512kbit up aan 36€ (da wordt mijn volgende abo)
zelf zit ik bij xs4all op 4mbit/512kbit en 15gig (zonder controle)

Ik zit bij Tiscali, heb enorm zalige snelheid, en heb nog nooit storingen gehad...

1 maal wel, ma da lag dan aan BELGACOM, ze gaan via belgacom eh die providers, of via welk ding je dan ook zit. Belgacom eeft da ier mogen komen oplossen, en da was totaal niet tiscali related...

orez

Legacy Member
Easter~Egg zei:
In een goeie draadloze router is het toch al standaard serieus versleuteld ?

beneeh... oe ga je anders de sleutels weten om in je pc in te voeren? Ge moe zelf uw sleutels bepalen of laten genereren eh...

Exit

Legacy Member
ru`orez zei:
Ik zit bij Tiscali, heb enorm zalige snelheid, en heb nog nooit storingen gehad...

1 maal wel, ma da lag dan aan BELGACOM, ze gaan via belgacom eh die providers, of via welk ding je dan ook zit. Belgacom eeft da ier mogen komen oplossen, en da was totaal niet tiscali related...
Ik ben nooit naar tiscali gegaan, .... zat bij wanadoo en daar amper probs, dan wanadoo overgenomen door tiscali en was direct prob na prob ... na goed halfjaar ben ik er vertrokken, bleef regelmatig probs geven, en antwoorden op mail deden ze bijna nooit of met weken/maanden vertraging met antwoord van, als u vraag hebt gesteld en geen antwoord, stuur opnieuw ... en kwam toch niets ... tja, vertrkken was enige goeie oplos om deftig op internet te raken.

hun NG hebben ze ook gewoon gestopt, hadden prob met ng, krgen het totaal nie opgelost, na een maandprutsen hebben ze die eruit gelaten, no more ng
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan