Archief - Thuisnetwerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

darky545

Legacy Member
Ik wil graag een thuisnetwerk installeren maar ik geraak er niet uit. Ik ken redelijk veel op het gebied van computers en toch ook een beetje over netwerken maar het wil echt niet lukken. graag jullie hulp.
Ik heb namelijk de volgende apparatuur:
-U.S. Robotics 8port Ethernet swicth
-Belking 54g wireless router
-D-link 5port Ethernet switch
Hierop hangen een paar pc's zoals te zien valt op volgende afbeelding.

Nu wil ik een een netwerk tussen al deze pc maar de draadloze router en de D-link bieden de problemen. Ik zou deze moeten instellen dat ze gewoon dienst doen als splitter ofzoiets maar dit lukt mij niet.

Indien bovenstaande foto niet zichtbaar is:
Plaatjesupload.nl :: Gratis Plaatjes en Foto's Uploaden - Upload Plaatjes

grtz Kenny

Exit

Legacy Member
tja, zoals op uw figuur en uitleg is het NIET doenbaar een netwerk te maken ...
netwerk zelf is er (ze zijn verbonden) maar onderling netwerk gaat ge niet verkrijgen

reden => geen algemene router gebruikt
ALLE pc's dienen achter de router te zitten om in dezelfde range te zitten zodat er onderling netwerk mogelijk is.

hier hangt de modem naar een switch en dan naar pc's en 2de switch die terug naar pc's gaat.
al de pc's die hier aanhangen krijgen een telenet ip en kans is groot dat die in een andere range zitten dan de andere pc's en dus geen neterk hebben onderling.

enkel de laptop die aan de router hangt zit in onderling netwerk met zichzelf ...
als die robotics vervangen wordt door een router zullen alle pc's in onderling netwerk zitten, de belkin router moet dan als AP gebruikt worden om ook netwerk te hebben onderling.
tenzij die belkin geen router maar een ap is.

of een router tussen die robotics en de modem zetten (belkin wel ap van maken)

D-dude

Legacy Member
Kan hij gewoon die belkin router niet van plaats verwisselen met die robotics switch?

Exit

Legacy Member
vermoed dat die belkin te weinig poorten zal hebben, wel tussen de modem en robotics switch

tenzij ze op fisiek andere plaatsen staan (voor draadloze ontvangst)

darky545

Legacy Member
D-dude zei:
Kan hij gewoon die belkin router niet van plaats verwisselen met die robotics switch?

Dit is niet mogelijk wegens:
1 te weinnig poorten ter beschikking
2 Isolatie van de zolder is te dik hierdoor geraak ik enkel als ik vlak onder de router ga zitten op internet.

Als ik die robotics vervang door een router van 8poorten is het dan wel mogelijk om een netwerk te maken of geeft de D-link dan nog een probleem?

alvast bedankt

Exit

Legacy Member
robotics vervangen door router zullen alle pc's een netwerk ip hebben en mogelijkheid hebben van onderling netwerk BEHALVE die aan de belkin hangen
de belkin moet aangepast worden (de wan poort niet gebruiken meer lan poort) en dhcp uitzetten
geef die een statisch ip in de range van de 1ste router zodat ge nog kunt inloggen op die belkin.

of als ge de robotics wilt houden, een routerke bijzetten die ge tussen de modem en de robotics aansluit.


doe eens op een pc volgende
uitvoeren - cmd - ipconfig
dan is het ip dat ge te zien krijgt wrs geen 192.168.x.x ip (of 10.10.x.x eventueel) ip

darky545

Legacy Member
Exit zei:
robotics vervangen door router zullen alle pc's een netwerk ip hebben en mogelijkheid hebben van onderling netwerk BEHALVE die aan de belkin hangen
de belkin moet aangepast worden (de wan poort niet gebruiken meer lan poort) en dhcp uitzetten
geef die een statisch ip in de range van de 1ste router zodat ge nog kunt inloggen op die belkin.

of als ge de robotics wilt houden, een routerke bijzetten die ge tussen de modem en de robotics aansluit.


doe eens op een pc volgende
uitvoeren - cmd - ipconfig
dan is het ip dat ge te zien krijgt wrs geen 192.168.x.x ip (of 10.10.x.x eventueel) ip

Ik heb nog een 4poorts router liggen dus als ik deze tussen de telenetmodem en de huidige switch zet is het probleem opgelost?
Krijg ik hierdoor geen vertraging van het internet?
En ik geloof dat die dhcp van de belkin uitstaat. Dus die is normaal gezien juist ingesteld.

alvast bedankt

teh_NiHiLiM

Legacy Member
belkin routers kan je perfect als Accesspoint instellen, dan zal die alle eigen DHCP etc achterwege laten.

dus als je deze gewoon naar AP instelt, zit je enkel nog met switches, een AP en de modem; dit zou al geen probs meer moette geven, nee?

darky545

Legacy Member
teh_NiHiLiM zei:
belkin routers kan je perfect als Accesspoint instellen, dan zal die alle eigen DHCP etc achterwege laten.

dus als je deze gewoon naar AP instelt, zit je enkel nog met switches, een AP en de modem; dit zou al geen probs meer moette geven, nee?

Dus als ik gewoon de belkin 54g instel als AP dan zou deze als accespoint werken. Dit is normaal gebeurd maar nu lukt het nog niet om tussen de computers met de tweede switch verbinding te maken.
Ga volgende week eens alles juist instellen. Want nu tijdens de examens niet veel tijd:s

Exit

Legacy Member
ap = access point
als dhcp afstaat zal die wellicht als ap werken, maar als die is aangelsoten via de wan kan de firewall in die router nog problemen geven voor netwerk ...


als ge nog een router hebt liggen dan kunt ge die inderdaad tussen de modem en robotics steken en zal alles via die router een ip krijgen en zal onderling netwerk mogelijk zijn
dhcp en wan moet wel gebruikt worden op die router dan


teh_NiHiLiM zei:
belkin routers kan je perfect als Accesspoint instellen, dan zal die alle eigen DHCP etc achterwege laten.

dus als je deze gewoon naar AP instelt, zit je enkel nog met switches, een AP en de modem; dit zou al geen probs meer moette geven, nee?

enkel switchen, ok maar dat gaat het hier niet oplossen omdat de dhcp server die van telenet is en ge moet al veel geluk hebben dat de pc's een ip krijgen in dezelfde range zodat onderling netwerk mogelijk is.
met een router tussen modem en de rest speelt die voor dhcp en zullen alle pc's aangesloten op dat netwerk ip in dezelfde range krijgen en is onderling netwerk mogelijk

darky545

Legacy Member
Exit zei:
ap = access point
als dhcp afstaat zal die wellicht als ap werken, maar als die is aangelsoten via de wan kan de firewall in die router nog problemen geven voor netwerk ...


als ge nog een router hebt liggen dan kunt ge die inderdaad tussen de modem en robotics steken en zal alles via die router een ip krijgen en zal onderling netwerk mogelijk zijn
dhcp en wan moet wel gebruikt worden op die router dan




enkel switchen, ok maar dat gaat het hier niet oplossen omdat de dhcp server die van telenet is en ge moet al veel geluk hebben dat de pc's een ip krijgen in dezelfde range zodat onderling netwerk mogelijk is.
met een router tussen modem en de rest speelt die voor dhcp en zullen alle pc's aangesloten op dat netwerk ip in dezelfde range krijgen en is onderling netwerk mogelijk

Heb nu net de router tussen die robotics en de telenet modem gestoken maar nu lukt het nog niet. Waarschijnlijk is de reden: Laptop is windows 7, 4van de5 pc zijn XP en 1 pc is vista. Kan het hier aan liggen?

alvaste allemaal bedankt

Exit

Legacy Member
ja en neen
zien ze mekaar al?
als ze elkaar zien is dat gedeelte (netwerk odnerling) in orde
dan moet ge nu op elke pc nog de settings maken (toegang verlenen aan de pc's die binne willen)

op elke pc de netwerk wizard doorlopen, zorgen dat ze allemaal zelfde werkgroep krijgen
activeer op de pc's ook de gast account
(vista/7 moet indien dit afstaat mogelijks ook uac aanstaan)

darky545

Legacy Member
Exit zei:
ja en neen
zien ze mekaar al?
als ze elkaar zien is dat gedeelte (netwerk odnerling) in orde
dan moet ge nu op elke pc nog de settings maken (toegang verlenen aan de pc's die binne willen)

op elke pc de netwerk wizard doorlopen, zorgen dat ze allemaal zelfde werkgroep krijgen
activeer op de pc's ook de gast account
(vista/7 moet indien dit afstaat mogelijks ook uac aanstaan)

Ik heb op de laptop bij uitvoeren \\192.168.1.4 ingegeven dit is het ip van een van de pcs met xp, dit werkt. Maar als ik dan het omgekeerde doe dus van die pc naar mijn win7 dan doet het niets. dus weet niet of het netwerk gedeeldte al in orde is.
En dan die uac op de vista/7 waar vindt ik dat?
En waarom moet ik de gastaccounts activeren?

alvast bedankt,
met vriendelijke groet kenny

Exit

Legacy Member
gastaccounts => bij de windows accounts (gebruikers)
uac staat standaard aan, als ge het niet hebt afgezet staat het dus aan (de melding van bepaalde programma's die willens tarten, openen van bepaalde mappen, ...)

darky545

Legacy Member
Exit zei:
gastaccounts => bij de windows accounts (gebruikers)
uac staat standaard aan, als ge het niet hebt afgezet staat het dus aan (de melding van bepaalde programma's die willens tarten, openen van bepaalde mappen, ...)

Maar waarom moet ik de gastaccounts activeren?

Exit

Legacy Member
omdat een pc om een andere gaat via een account
als ge op alle pc's dezelfde account hebt is er geen probleem
staat er op een account GEEN pw dan kan die account niet gebruikt worden
gast account is er enkel om via netwerk gebruikers toe te laten.

darky545

Legacy Member
Exit zei:
omdat een pc om een andere gaat via een account
als ge op alle pc's dezelfde account hebt is er geen probleem
staat er op een account GEEN pw dan kan die account niet gebruikt worden
gast account is er enkel om via netwerk gebruikers toe te laten.

Nu kan ik even niet meer volgen.
Het is gewoon de bedoeling dat er hier een netwerk komt zodat mijn vader via parentscontrol de computers van mijn broers kan beheren. Hiervoor is een netwerk vereist.
En zodat we kunnen afdrukken met een wireless printer.
Moet ik dan echt de gast accounts activeren?

Hier nog even een update van de huidige situatie


De router die er tussen is geplaatst is een:
Billion BiPaC 640 IP-sharing router with 4port switch

ShPonGle

Legacy Member
ik zou gewoon op elke pc werken met dezelfde username + paswoord combinatie.

darky545

Legacy Member
ShPonGle zei:
ik zou gewoon op elke pc werken met dezelfde username + paswoord combinatie.

Is niet mogelijk, elke pc heeft de naam van de gebruiker.
plus vader gebruikt zoieso een ander passwoord dan dat ik ga gebruiken.
Omdat hij de pc moet kunnen beheren.

Exit

Legacy Member
voor printen+parentcontrol is die gast wrs niet nodig.

printer delen op de pc waar die aanhangt (als het niet autom gedaan wordt)
via netwerk naar die pc gaan en dubbelklikken op de printer ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan