Archief - Win2k, spool problems

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Low_E

Legacy Member
Heb hier op het werk een paar pc's die nog win 2k draaien (sp4)
aangezien we geen netwerkbeheerder hebben, help ik af en toe om die dingen draaiende te houden omdat ik de best of de rest ben qua pc-kennis (als amateur).
Deze pc's staan in een netwerk waarin ook een Dell 3110 laserprinter staat (netwerkprinter). Om de haverklap valt echter de verbinding weg naar deze printer.Je kan een aantal keren printen, soms maar één printtaak, en dan is de printer plots "verdwenen".
De enige oplossing is dan om de betreffende pc's te herstarten.

bestaat er een manier om middels een script of batch de spool te laten afsluiten, eventueel aanwezige blokkerende printtaken te verwijderen en de spool te laten herstarten?
+ ! deze pc's worden gebruikt door gewone users zonder adminrechten dus ik vermoed dat er aan een dergelijk script beheerrechten moeten meegedeeld worden om de spool te kunnen herstarten.

Ik heb zel een beetje ervaring in netwerken als amateur maar helemaal niets qua scripting en enkel een minimale kennis qua batch-bestanden schrijven, vandaar mijn vraag.
ook op 't werk veeeeels te druk om me te gaan verdiepen in zelfstudie scripting & stuff.

Zou iemand me kunnen helpen?
thx. Will be most appreciated.

Exit

Legacy Member
enkel op de 2k pc's?
test het eens door in de services die printspool te stoppen en starten ...

drivers updaten van printer ...

Low_E

Legacy Member
nog wat getest en het is gewoonweg de spool die heropgestart moet worden.
't Probleem blijft dat de gebuikers geen beheerrechten hebben en die spool-service dus niet kunnen herstarten.

Is er een manier (rechten??) waarop ik zou kunnen instellen dat een gewone gebruiker de spoolservice kan herstarten.

+ hoe kan ik dit in een batchbestand steken, maw, wat zijn de opdraachtregels, commando's om in de console een service te (her-)starten?

Low_E

Legacy Member
thx Exit,
hiermee heb ik zeer wellicht genoeg info.
draadje mag dicht

RpR

Legacy Member
Eens in de eventlog kijken wat het probleem is. Volgens mij is het gewoon de driver.

Low_E

Legacy Member
en waar kan ik die eventlog vinden misschien?

[edit]
ah je bedoeld wellicht de logboeken? Zal eens zien wat ik daarin kan vinden. heb zoiets nog nooit eerder bekeken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan