Low_E
Legacy Member
Heb hier op het werk een paar pc's die nog win 2k draaien (sp4)
aangezien we geen netwerkbeheerder hebben, help ik af en toe om die dingen draaiende te houden omdat ik de best of de rest ben qua pc-kennis (als amateur).
Deze pc's staan in een netwerk waarin ook een Dell 3110 laserprinter staat (netwerkprinter). Om de haverklap valt echter de verbinding weg naar deze printer.Je kan een aantal keren printen, soms maar één printtaak, en dan is de printer plots "verdwenen".
De enige oplossing is dan om de betreffende pc's te herstarten.
bestaat er een manier om middels een script of batch de spool te laten afsluiten, eventueel aanwezige blokkerende printtaken te verwijderen en de spool te laten herstarten?
+ ! deze pc's worden gebruikt door gewone users zonder adminrechten dus ik vermoed dat er aan een dergelijk script beheerrechten moeten meegedeeld worden om de spool te kunnen herstarten.
Ik heb zel een beetje ervaring in netwerken als amateur maar helemaal niets qua scripting en enkel een minimale kennis qua batch-bestanden schrijven, vandaar mijn vraag.
ook op 't werk veeeeels te druk om me te gaan verdiepen in zelfstudie scripting & stuff.
Zou iemand me kunnen helpen?
thx. Will be most appreciated.
aangezien we geen netwerkbeheerder hebben, help ik af en toe om die dingen draaiende te houden omdat ik de best of de rest ben qua pc-kennis (als amateur).
Deze pc's staan in een netwerk waarin ook een Dell 3110 laserprinter staat (netwerkprinter). Om de haverklap valt echter de verbinding weg naar deze printer.Je kan een aantal keren printen, soms maar één printtaak, en dan is de printer plots "verdwenen".
De enige oplossing is dan om de betreffende pc's te herstarten.
bestaat er een manier om middels een script of batch de spool te laten afsluiten, eventueel aanwezige blokkerende printtaken te verwijderen en de spool te laten herstarten?
+ ! deze pc's worden gebruikt door gewone users zonder adminrechten dus ik vermoed dat er aan een dergelijk script beheerrechten moeten meegedeeld worden om de spool te kunnen herstarten.
Ik heb zel een beetje ervaring in netwerken als amateur maar helemaal niets qua scripting en enkel een minimale kennis qua batch-bestanden schrijven, vandaar mijn vraag.
ook op 't werk veeeeels te druk om me te gaan verdiepen in zelfstudie scripting & stuff.
Zou iemand me kunnen helpen?
thx. Will be most appreciated.