Archief - windows 2008 dns doet raar, start niet op

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vanrumst

Legacy Member
Heb hier een windows 2008 server R2
clean install
alle updates zijn binnengehaald
AD is overgezet van de windows 2003 server
exchange is geïnstalleerd
dns is geconfigureerd, maar hier is iets niet correct gebeurt denk ik.
Wanneer ik de server reboot dan wordt de service "dns server" gestopt en start deze dus niet automatisch op. (in de instellnigen van de service staat dat deze uieraard automatisch moet opstarten, dus daar ligt het probleem zeker niet)
Als ik hem manueel start na het opstarten is het geen probleem, dan loopt hij gewoon.
In de logfiles staat enkel: "dns server wordt gestopt", meer info staat er niet.
Ik denk aan een conflict bij de instellingen maar van dns heb ik niet veel kaas gegeten dus weet niet echt wat te doen voor dit op te lossen.

Iemand tips om dit tot goed einde te brengen?
thx

ShPonGle

Legacy Member
heb je al de FSMO roles geseized van de windows 2003 naar de 2008 en deze member server gemaakt of zijn beide nu nog domeincontrollers? en zijn beide nu DNS servers? en staat de exchange ook vers geïnstalleerd op die R2 of ook gemigreerd vanaf de 2003?

indien dit alles ok, kan het ook een poortconflict zijn, bvb. dat wanneer de server opstart eerst een ander proces (zoals IpSec) de DNS tegenhoudt. in 2003 was dit een gekende bug, weet niet of die nog in 2008 zit, was op te lossen door een registry tweak

vanrumst

Legacy Member
edit: fsmo roles zijn wel reeds geseized
2003 is geen domeincontroller meer, is nu juist member server
2003 is ook geen dns server meer

exchange is vers geïnstalleerd op de R2, op de 2003 stond nog geen exchange.

ivm die poort dat ga ik eens opzoeken, daar heb ik geen weet van.

ShPonGle

Legacy Member
hmmm als 2003 geen DC meer is MOETEN wel alle FSMO roles geseized zijn naar uw 2008 via ntdsutil. de schema master role zal ook zeker wel geseized zijn, anders kun je geen exchange installeren.

vanrumst

Legacy Member
Was iets te snel geweest met antwoorden :), fsmo roles zijn geseized

Die exchange 2008 gaat toch het probleem niet zijn? Dat die alles in de war laat sturen. Want had ergens gelezen dat deze niet compatibel zou zijn met de windows 2008 R2. Bij het installeren gaf dit errors en moest ik ook compatibily modus gebruiken om de exchange geïnstalleerd te krijgen.

ShPonGle

Legacy Member
oei das inderdaad niet goed. ik vermoed dat je exchange 2007 bedoelt? exchange 2007 SP1 kun je zeker probleemloos installeren op een W2K8, dus normaal gezien ook op de R2, zelf nog niet getest.

exchange steunt alleszins voor een groot deel op de AD en DNS via DSAccess, dus kegel die er eerst maar eens af zeker :)

vanrumst

Legacy Member
Ja, idd de 2007 dat ik bedoel.
Zal idd niets anders opzitten dan de exchange eens er af te smijten, zal wel voor maandag zijn, nog verlof nu :)
Ik hou de thread hier op de hoogte hoe het reageert als de exchange er terug af is.

alvast bedankt

vanrumst

Legacy Member
Oplossing gevonden
de exchange 2007 is niet compatibel met de Windows 2008 R2 editie.
Daardoor werd deze volledig in de war gestuurd.
Ga dan maar virtualiseren en er een gewone 2008 opzetten met Exchange 2007 en verder een 2008 R2 voor onze DFS etc.

Pff, ze zitten daar te slapen bij M$ ofzo? Ze brengen een nieuw OS uit maar dat is niet compatibel met hun laatste exchange. Wachten op 2010 zou oplossing moeten brengen maar deze tijd heb ik niet, tegen maandag moet dat boeltje allemaal draaiend zijn.

ShPonGle, thx anyway!

ShPonGle

Legacy Member
vanrumst zei:
Oplossing gevonden
de exchange 2007 is niet compatibel met de Windows 2008 R2 editie.
Daardoor werd deze volledig in de war gestuurd.
Ga dan maar virtualiseren en er een gewone 2008 opzetten met Exchange 2007 en verder een 2008 R2 voor onze DFS etc.

Pff, ze zitten daar te slapen bij M$ ofzo? Ze brengen een nieuw OS uit maar dat is niet compatibel met hun laatste exchange. Wachten op 2010 zou oplossing moeten brengen maar deze tijd heb ik niet, tegen maandag moet dat boeltje allemaal draaiend zijn.

ShPonGle, thx anyway!
hmm typisch. ze doen het expres. zo wordt je weer verplicht om 2010 te kopen e. gelukkig heb ik nog geen upgrade gedaan van m'n exchange die nu op 2008 R1 draait, zal het dus ook maar zo laten :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan