Archief - Advies LCD aankoop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dOmme zEbra

Legacy Member
Hoi iedereen,

Ik heb onlangs een 20 inch iMac op de kop kunnen tikken en ben heel tevreden over deze machine. Enkel het glossy scherm is een ramp om kleuren correct te krijgen.

Nu zou ik graag een 2de scherm bijkopen (minstens 20 inch) voor mijn grafisch werk op te verrichten. Mijn budget is niet groot (rond de 250 euro), en ik weet niet goed naar welke specificaties ik moet kijken. Ik heb goede dingen gehoord over LaCie en Eizo, maar die zijn belachelijk duur.

Mijn oog is gevallen op deze Dell monitor (na aanraden van iemand)
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=be&l=nl&s=dhs&cs=bedhs1&sku=78638
is dit een goede koop?

Ik zou het scherm ook nog uitwendig willen kunnen calibreren (spyder).

Advies, tips en dergelijk zijn welkom!

b0rt

Legacy Member
jammer genoeg is het een TN-scherm, niet geschikt voor een correcte kleurweergave dus.

Ik zit net met hetzelfde probleem, (wel een mbp mat ipv een imac) maar het is moeilijk om een goed scherm te vinden voor een goedkope prijs, en nu blijkt ook dat de eens zo goede 24"-modellen van dell sinds kort ook uitgerust worden met TN-panelen.

General Lee

Legacy Member
Alé, nu zijde al met 4 om samen te gaan monitor-shoppen :p

dOmme zEbra

Legacy Member
Wat is een TN-scherm juist, en welke schermen zijn dit dan niet?

Nooit gedacht dat monitorshoppen zo moeilijk was

b0rt

Legacy Member
TN-schermen geven maar een beperkt aantal kleuren weer -> gevolg: banding op afbeeldingen, een soort trapjeseffect dus. 99% van de schermen op de markt is van dit type omdat het goedkoop is en de response time redelijk goed is.

ge wilt een scherm met een mva-paneel (goede kleuren, hogere responsetime, duurder) of ips (nog betere kleuren, heel lage responsetime, nog duurder)

regel 1: als het niet vermeld staat op de site van de fabrikant kunt ge met een grote zekerheid zeggen dat het TN is
regel 2: 22" is iirc altijd TN

een lijst met wat TN is en wat niet: http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php/Master_Monitors_List_20"
deze site is echter NIET volledig correct. De aanduiding is soms fout, dus moet ge meerdere bronnen raadplegen om er zeker van te zijn.


EDIT:
mvgu38.png

voorbeeld van het verschil tussen mva/ips en TN (sterk overdreven)

dOmme zEbra

Legacy Member
hmm.. Mja, een mva of ips scherm zal je dan ook wel niet vinden tussen de 200-300 euro zeker?

Het zal dan waarschijnlijk wel een TN scherm moeten worden wegens budget. Met een goede externe kallibratie moet dit toch ook een bevredigend resultaat geven, niet?

b0rt

Legacy Member
dOmme zEbra zei:
hmm.. Mja, een mva of ips scherm zal je dan ook wel niet vinden tussen de 200-300 euro zeker?

Het zal dan waarschijnlijk wel een TN scherm moeten worden wegens budget. Met een goede externe kallibratie moet dit toch ook een bevredigend resultaat geven, niet?
dan denk ik tbh niet dat het verschil tussen uw imac en een nieuw scherm echt merkbaar gaat zijn...
anders eens zien voor een goede tweedehands-crt? daar zijn de kleuren meestal een pak beter.

dOmme zEbra

Legacy Member
Unlimited4s zei:
dan denk ik tbh niet dat het verschil tussen uw imac en een nieuw scherm echt merkbaar gaat zijn...
anders eens zien voor een goede tweedehands-crt? daar zijn de kleuren meestal een pak beter.

Het probleem is dat dat imac scherm glossy is, en praktisch niet te kalibreren valt. Daarom zoek ik gewoon een goed mat scherm dat ik deftig kan kalibreren.

dresse

Legacy Member
koop mijn dell trinitron over! :)
merci trouwens voor de uitleg en lijst unlimited! Weetk da ook ineens...

b0rt

Legacy Member
hoeveel vraagt ge voor uw trinitron? en hoe groot is die? (ik ben serieus geinteresseerd :))

dOmme zEbra

Legacy Member
haha :D nice

ik heb een aanbod gevonden van een 22" LaCie CRT, wel 4 jaar oud maar zogezegd in perfecte staat. Voor 250 euro lijkt mij wel wat veel, maar aankoopprijs zal wel gigantisch zijn geweest.

CyXo

Legacy Member
Ik heb onlangs een Samsung T220 gekocht, en ben er heel tevreden over.
Prijs varieert van 280-300 euro.

De vraag blijft natuurlijk wel: "Hoe snel ben jij tevreden?".

dOmme zEbra

Legacy Member
Uiteindelijk heb ik via mijn nonkel gratis(!) 2 samsung syncmaster 1100 DF's kunnen fixen. Twee 21 inch CRT monitors dus (20" viewable). Ben er zeer content mee. Ze nemen heel veel plek in, maar 't zijn echt wel nice monitors.

DieselPower

Legacy Member
Das zeker! CRT ftw! :D

Ik heb hier ook 2 Dell trinitrons staan :):p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan